Pęknięta lub w inny sposób uszkodzona osłona przegubu napędowego to przyczyna wielu problemów. Nienaprawiona pociąga za sobą wiele kosztów.
Eksploatacja samochodu, nawet kilkuletniego wiąże się z wieloma obowiązkami i niekończącym się pasmem wydatków. Obok wykonywania obowiązkowych przeglądów technicznych i opłacania ubezpieczenia winniśmy utrzymywać samochód w pełnej sprawności – dla swojego bezpieczeństwa ale i ze względu na minimalizowanie kosztów utrzymania. Szereg błahych uszkodzeń w przeciągu krótkiego czasu doprowadzi do większych, kosztowniejszych zniszczeń. Pęknięta osłona za kilka złotych jest właśnie na tej liście.
Jednym z elementów o których zapominamy są gumowe osłony przegubów. Same osłony mają wartość symboliczną, element za kilkanaście złotych osłania dużo droższy i istotny dla przeniesienia siły napędowej przegub przed oddziaływaniem czynników atmosferycznych. W gwoli przypomnienia, przegub napędowy umożliwia przekazywanie siły napędowej niezależnie od konta z jakim skręcone są koła osi przedniej. Ten prosty w budowie i z założenia trwały mechanizm potrafi wytrzymać naprawdę imponujący przebieg i moment obrotowy. Warunkiem jest tylko zapewnienie przegubowi należytych warunków pracy – szczelności, braku zanieczyszczeń i całkowitym braku wilgoci. Powyższe warunki utrzymuje tylko gumowa osłona, w jej wnętrzu przegub pracuje w smarze gwarantującym ciągłą redukcję tarcia.
Ewentualne uszkodzenie owej osłony przegubu zaskakująco szybko zakończy się uszkodzeniem przegubu. Osłona pracuje w zmiennych warunkach, narażona jest na wahania temperatur oraz ciągłe zginanie i rozciąganie. Najczęściej gumowa osłona ulega rozerwaniu tuż przy jednej z dwóch obejm mocujących – tak też się stało w moim Peugeocie 508. Prawa osłona poddała się przy przebiegu 152 tysięcy kilometrów – lewa wciąż wygląda okazale, nie nosi śladów pęknięć czy przetarć.
Przez pęknięcie zaczął wydostawać się smar, do wnętrza zacznie dostawać się piasek i woda co doprowadzi do zatarcia przegubu. W skrajnym przypadku przegub kres swojego życia będzie obwieszczał słyszalnym pukaniem, trzaskami.
Koszt osłony sprawdzonego producenta to niespełna 70 zł – cena wymiany 150 zł. Dalsza eksploatacja zakończyłaby się wspomnianym uszkodzeniem przegubu – w przypadku 508 pierwszej generacji 2.0 BlueHDI przegub to wydatek ponad 400 złotych a cena będzie tylko rosnąć. Wnioski nasuwają się same, nie warto czekać po znalezieniu defektu tylko możliwie szybko usuwać uszkodzenie.
Najnowsze komentarze