Dacia Duster to najpopularniejszy samochód dla Kowalskiego w Polsce i jednocześnie najpopularniejszy SUV. Klienci indywidualni polubili ten samochód i często kupują go w wersji z silnikiem 1.0 LPG, ale też nadal wielu chętnych jest na 1.3 TCe 130 KM. Który silnik wybrać?
Zacznijmy od różnicy w cenie. W podstawowej wersji Dacia Duster Expression z napędem 1.0 LPG o mocy 100 KM kosztuje 79.850 zł. Dokładając 6.750 zł możemy pod maską zainstalować, w tej samej wersji wyposażenia, znakomity 4-cylindrowy 130-konny silnik benzynowy. Jak wyglądają różnice w spalaniu i przyspieszeniu?
Dacia Duster 1.0 LPG spala, według danych producenta, 7,8 litra gazu na 100 kilometrów. W rzeczywistości wynik ten zależy zarówno od prędkości, z jakimi się poruszamy jak i stylu jazdy. Można w praktyce osiągnąć około 8 litrów, ale również dobrze także ponad 10 litrów na 100 kilometrów. Będzie to nadal taniej niż w przypadku 1.3 TCe 130 KM, ponieważ Duster z tym silnikiem spali średnio 6,2 litra (wg. danych producenta) a w przy dynamicznej jeździe około 7–7,5 litra, w zależności od stylu. 10 litrów gazu vs. 7 litrów benzyny nadal daje oszczędność w LPG.
Zobacz: Redakcyjne testy samochodów Dacia
Pod kątem dynamiki wygrywa oczywiście 1.3 TCe 130 KM. Duster 1.0 LPG ma 13,8 sekundy do setki na gazie i około 15 na benzynie. Mimo takich osiągów w praktycznym używaniu tego aż tak się nie odczuwa. Jeśli jednak mielibyśmy cały czas eksploatować Dustera z pełnym obciążeniem w trasie z dużą ilością dynamicznych manewrów, wtedy 1.3 TCe będzie zdecydowanie lepszy. Wg. danych fabrycznych SUV z tym silnikiem przyspiesza w 10,6 sekundy, ale znowu – praktyczne odczucia są dużo lepsze.
Zobacz: nowe samochody Dacia
Jaki więc samochód wybrać? 1.0 LPG będzie lepszy dla osób oszczędnych, które przedkładają najniższy możliwy koszt eksploatacji nad dynamikę. 1.3 TCe sprawdzi się zdecydowanie lepiej wszędzie tam, gdzie potrzeba mocy i lepszych osiągów. Oba auta zapewnią zaś duży prześwit praktyczność i sporo radości z przemieszczania się, bez problemu pokonując i miejskie krawężniki i leśne bezdroża.
Najnowsze komentarze