Premiera nowej odsłony Dacii Duster może mieć opóźnienie. Wszystko przez program oszczędności Renault, który zakłada bardzo dużą redukcję kosztów w obszarze badań i rozwoju. Tymczasem część technologii nowego samochodu miała być przeniesiona właśnie wprost z Renault, podobnie jak w przypadku nowej odsłony Sandero.
Producent wiąże bardzo duże nadzieję z nowym Dusterem. Według informacji, które docierają do nas z fabryki, pod uwagę wzięto m.in. wyniki badań satysfakcji klientów oraz raporty niezawodności, które spływają z sieci autoryzowanych stacji obsługi. Nowy Duster, chociaż jeszcze nie znamy jego wyglądu, ma być większy od poprzednika i wyraźnie się odróżniać, ale główna zmiana to nowa płyta podłogowa i napędy, w tym nowo opracowywana tania hybryda czy niedrogie rozwiązanie elektryczne.
Zobacz: Testy samochodów Dacia
W sytuacji, w której Renault obcina koszty, niektóre rozwiązania mogą się jednak w Dacii nie pojawić. Spodziewamy się też opóźnienia premiery nowego modelu.
Zobacz: Używana Dacia Duster 1.5 dCi po pięciu latach eksploatacji
A tymczasem w Rumunii trwają pełną parą prace nad nowym Sandero oraz następcą Lodgy. Ten pierwszy samochód ma być również większy od poprzednika, z nowym wnętrzem, pionowym tabletem, lepszym wyciszeniem oraz platformą wprost z Clio V. I co ważne, pojawi się wersja hybrydowa z mocnym napędem. Fani szybszych samochodów czekają za to na wersję Sandero RS, która jest obecna w Ameryce Południowej z silnikiem 2.0 – Dacia, mając do dyspozycji doskonałe silniki TCe, mogłaby się pokusić o 150-konną wersję Sandero, jej przygotowanie nie powinno pociągać ze sobą dużych kosztów.
- Zobacz: Test Dacia Sandero Stepway
Z kolei następca Lodgy ma być SUVem – rynek samochodów MPV się skończył. I chociaż to bardzo odległe nadwozie od pierwszej wersji Logana MCV, którym pojechaliśmy w zwariowaną podróż wiele lat temu (Warszawa – Genewa – Marsylia – Wenecja – Warszawa), to Dacia obiecuje, że nadal na pokładzie będzie siedem pełnowymiarowych miejsc. Sandero pojawi się już wkrótce, następca Lodgy za około rok.
- Zobacz: Test Dacia Duster 1.0 TCE 100 KM – czy ten silnik da sobie radę z SUVem?
Dacia zapowiedziała również wstrzymanie projektu rozwoju możliwości produkcyjnych fabryki w Rumunii. Zdolności produkcyjne miały być tam podniesione do 400.000 aut rocznie, głównie ze względu na dużą popularność Dustera i wprowadzanie nowego Sandero. Teraz projekt ten będzie zatrzymany. Ma zostać wprowadzony m.in. program dobrowolnych odejść.
Najnowsze komentarze