Alain Prost i Dacia kontynuują w ten sposób współpracę z pierwszego obiecującego sezonu, zwieńczonego trzema zwycięstwami i drugim miejscem w klasyfikacji generalnej.
W tym sezonie do Dacii Duster Glace wprowadzono szereg zmian technicznych: silnik pracujący w bardziej różnorodnych warunkach, nowe amortyzatory i udoskonalony system 4WS (czterech kół skrętnych). Dzięki tym zmianom na pierwszych jazdach testowych przed rozpoczęciem sezonu Dacia Duster Glace wykazała osiągi lepsze niż w ubiegłym roku.
Praca nad Dusterem Glace przyniosła efekty i mamy pewność, że jesteśmy w pełni przygotowani do rozpoczynającego się sezonu. Ale konkurencja jest jeszcze silniejsza niż w ubiegłym roku, więc aby powalczyć o tytuł w mistrzostwach, trzeba będzie połączyć dobre osiągi ze stałym wysokim poziomem wyników. Moim celem jest zwycięstwo w mistrzostwach Trophee Andros za kierownicą Dacii – powiedział Alain Prost.
Trophee Andros to zawody o charakterze nietypowym w sportach samochodowych: obowiązują w nich ścisłe przepisy ograniczające możliwości stosowania skomplikowanych i kosztownych rozwiązań technologicznych.
Liczy się przede wszystkim niezawodność samochodów i umiejętności kierowców. Dacia jest marką, która lubi burzyć utarte schematy poprzez oferowanie nowych rozwiązań motoryzacyjnych, takich jak wytrzymały, niezawodny samochód dostępny cenowo dla wszystkich.
Duster, terenowy model Dacii obecny w salonach w Europie od wiosny 2010 roku, odniósł duży sukces we wszystkich krajach, w których jest sprzedawany — wg szacunków na koniec września 2010 roku sprzedano już ponad 30 tys. samochodów. W październiku Dacia Duster znalazła się na trzecim miejscu w segmencie samochodów terenowych we Francji.
DACIA NA MISTRZOSTWACH TROPHEE ANDROS
Dacia będzie podbijać lodowe tory mistrzostw Trophee Andros już drugi rok z rzędu. Tory Trophee Andros wystawiają na ciężką próbę niezawodność samochodów. Dacia będzie mogła podczas tych wyścigów po raz kolejny udowodnić, że w jej geny wpisana jest wytrzymałość. Przepisy dotyczące uczestnictwa w zawodach ograniczają stosowanie zbyt skomplikowanych i kosztownych rozwiązań technologicznych. Regulamin ściśle określa np. wymiary nadwozia, parametry skrzyni biegów i opon. Konieczne jest więc poszukiwanie prostych i pomysłowych rozwiązań, zgodnych z profilem marki Dacia i pozwalających odróżnić się od konkurencji.
Mistrzostwa Trophee Andros są uznawane za jedną z najtrudniejszych dyscyplin w sportach samochodowych. Prowadzenie samochodu na torach lodowych, których stan ulega szybkim zmianom w zależności od pogody, wymaga niezmiernej precyzji, sprawności, dyscypliny i pomysłowości – są to warunki na miarę Alaina Prosta.
DACIA DUSTER GLACE PRZYGOTOWANA PRZEZ RENAULT SPORT TECHNOLOGIES
Samochody uczestniczące w Trophee Andros są projektowane specjalnie pod kątem tych zawodów.
W samochodzie wyczynowym Dacia Duster Glace wykorzystano całe doświadczenie i wiedzę Renault Sport Technologies w dziedzinie sportów samochodowych.
Pod karoserią z włókna szklanego Dacia Duster Glace kryje podwozie o konstrukcji rurowej z silnikiem V6 3 l 24V o mocy 350 KM, wyprodukowanym przez Alians Renault-Nissan. Silnik został specjalnie opracowany tak, aby uzyskiwać maksymalne osiągi, pomimo tego, że zawody rozgrywają się na znacznej wysokości nad poziomem morza. Pomiary na stanowisku do badań dynamicznych pokazują, że wprowadzone w sezonie 2010–2011 w silnku V6 zmiany spowodowały m.in. wzrost momentu obrotowego przy niskich obrotach (+20 Nm, 3000 obr./min). Sekwencyjna, 6-biegowa skrzynia współpracująca z silnikiem zapewnia szybką i precyzyjną zmianę przełożeń, nawet w pełnym poślizgu samochodu w zakręcie.
Na nowy sezon przygotowano nowe amortyzatory, wykorzystując wyposażenie badawcze Renault Sport Technologies, używane także przy konstruowaniu samochodów serii R.S.
Samochód wyścigowy Dacia Duster Glace jest wyposażony w dyferencjały z ograniczonym poślizgiem, niezbędne do jazdy w ekstremalnych warunkach. Rozwiązanie to, w które są wyposażone również inne modele wyścigowe i seryjne projektowane przez Renault Sport Technologies, umożliwia zachowanie panowania nad pojazdem, niezależnie od warunków przyczepności, stylu jazdy lub rodzaju zakrętu.
Dacia Duster Glace jest również wyposażona w system czterech kół skrętnych, dzięki czemu można w pełni panować nad torem jazdy. Jest to układ mechaniczny, uruchamiany drążkiem połączonym z przednim układem kierowniczym, którego regulacja jest dopasowywana do konfiguracji toru. Aby poprawić komfort jazdy kierowcy w nowym sezonie, inżynierowie Renault Sport Technologies i Tork Engineering przebudowali system wspomagania układu kierowniczego. Zamieniono wspomaganie elektryczno-hydrauliczne na hydrauliczne i dodatkowo ulepszono jego funkcjonowanie. Poprawiono również zachowanie układu kierowniczego, aby polepszyć funkcjonowanie tylnych kół w poszczególnych fazach skrętu.
TRZY PYTANIA DO ALAINA PROSTA
Jakie ma Pan odczucia w przeddzień rozpoczęcia drugiego sezonu z udziałem Dacii Duster?
Zaczynamy ten sezon z zamiarem doprowadzenia do skutku tego, co zainicjowaliśmy w ubiegłym roku. Strategię nowego sezonu opieramy jednocześnie na założeniach sportowych i technicznych oraz kwestiach związanych z marką. Zimą ubiegłego roku wiedzieliśmy, że trudno jest zwyciężyć Trophee z nowym samochodem i dość późno rozpoczętym programem działań. Najważniejsza była nasza obecność, wygrywanie wyścigów i zyskanie sympatii publiczności. Drugi sezon rozpoczynam z zamiarem walki o tytuł mistrza. W ubiegły weekend przez dwa dni prowadziliśmy bardzo udane jazdy testowe na torze w Val Thorens. Praca nad Dusterem Glace przyniosła efekty i mamy teraz pewność, że jesteśmy w pełni przygotowani do sezonu.
W jaki sposób przygotowaliście się do sezonu?
W lutym ubiegłego roku, tuż po zakończeniu sezonu 2009–2010, przeprowadziliśmy jazdy testowe. Dzięki temu mogliśmy dokładnie ustalić kwestie, które trzeba było udoskonalić w Dacii Duster Glace. Inżynierowie Renault Sport Technologies oraz Tork Engineering zaplanowali zmiany techniczne, z których efektów dziś korzystamy. Zmiany te dotyczyły wszystkich elementów: silnika, który działa teraz zdecydowanie bardziej elastycznie i ma lepsze osiągi, zawieszenia, układu kierowniczego czy rozkładu masy. Chociaż wygląd samochodu się nie zmienił, wprowadzono w nim wiele modyfikacji i w zawodach weźmie teraz udział zupełnie inny Duster. Podczas jazd próbnych w Val Thorens stwierdziłem np. znaczną poprawę zachowania samochodu, kiedy warunki na torze się pogarszają w wyniku powstawania kolein.
A zatem Pana cel jest bardzo prosty: zwycięstwo i nic poza tym?
Zwycięstwo w Trophee Andros na Dacii jest moim celem. Jednak niezależnie od tego, czy wygram, czy też przegram, chciałbym to zrobić z honorem. Byłoby idealnie, gdyby udało się zdobyć trzeci tytuł w ostatnim wyścigu w sezonie. Znaczyłoby to, że mieliśmy piękny sezon z bardzo intensywnym współzawodnictwem, a ta sportowa walka wzbogaciłaby wszystkich zawodników. Teraz zaczynamy nowy sezon, wiemy, że musimy być bardzo mocni i nie możemy odpuścić sobie żadnej części zawodów. Tym razem również końcowy wynik będzie zależał w znacznej mierze od strategii dotyczącej opon oraz obciążenia samochodu.
DANE TECHNICZNE MODELU DACIA DUSTER GLACE
PODWOZIE
Typ: stalowa konstrukcja rurowa
Zawieszenie: trójkątne podwójne wahacze z regulowanymi resorami z amortyzatorami Öhlins
SILNIK
Typ: VQ 30 wyprodukowany przez Sojusz Renault-Nissan, V6 24-zaworowy
Umiejscowienie: tył środek
Pojemność silnika (cm³): 2.987
Średnica cylindra x skok tłoka (mm): 93 x 73,3
Moc maksymalna (kW) CEE (KM): 257 (350)
Obroty mocy maksymalnej (obr./min): 7.500
Maksymalny moment obrotowy Nm CEE: 360
Obroty maksymalnego momentu (obr./min): 5.500
NAPĘD
Typ: napęd na cztery koła
Skrzynia biegów: SADEV sekwencyjna 6-biegowa
Dyferencjały: przedni i tylny z ograniczonym poślizgiem
UKŁAD HAMULCOWY
Przedni: stalowe tarcze wentylowane ø 260 mm
Hamulce: tarcze stalowe ø 265 mm
KOŁA
Felgi: 5,5” x 16” magnezowe
Opony: Continental Ice Racing Contact 3
WYMIARY / MASA
Długość: 4001 mm
Szerokość: 1900 mm
Rozstaw kół przód/tył: 1690 mm
Rozstaw osi: 2500 mm
Masa: 950 kg
Zbiornik paliwa: 25 litrów
OD 2005 ROKU WE FRANCJI SPRZEDANO PONAD 250 TYS. DACII Dacia, której sprzedaż we Francji ruszyła w 2005 roku, stała się w ciągu zaledwie 5 lat ważnym graczem na francuskim rynku samochodowym. Od wejścia marki na rynek sprzedano we Francji ponad 250 tys. samochodów Dacii. W 2010 roku udział Dacii w rynku wyniósł 4,2% (dane z końca października 2010 roku, rynek samochodów osobowych i dostawczych) – marka zajmuje obecnie szóste miejsce na rynku samochodów osobowych i dostawczych. Na rynku sprzedaży dla klientów indywidualnych Dacia plasuje się na miejscu czwartym. Dzięki mocnym, przestronnym i niedrogim samochodom Dacia przełamała schematy, proponując klientom nowe rozwiązanie: to, co w samochodzie najważniejsze w korzystnej cenie. Terenowy Duster, wprowadzony do sprzedaży wiosną 2010 roku poszerzył gamę Dacii, w skład której wchodził już sedan Dacia Logan, kompaktowy hatchback Sandero, kombi Dacia Logan MCV i dwa modele dostawcze – furgonetka Dacia Logan van i Dacia Logan pick-up. |
ALAIN PROST Urodził się 24 lutego 1955 roku w Lorette (departament Loire). 4-krotny Mistrz Świata F1: 1985 (McLaren), 1986 (McLaren), 1989 (McLaren), 1993 (Williams Renault). Pierwsze zwycięstwo: w 1981 roku, za kierownicą bolidu F1 marki Renault (RE 30), w Dijon, podczas Grand Prix Francji Formuły 1. Udział w 199 zawodach Grand Prix, 51 zwycięstw, 41 rekordów okrążenia, 33 pole positions, 798,5 pkt. 1997-2001: Dyrektor zespołu F1 Prost Grand Prix Kilka informacji o mistrzostwach Trophee Andros na lodzie: |
CAISSE D’EPARGNE i ALAIN PROST ZA OLIMPIADĄ W ANNECY W 2018 ROKU Caisse d’Epargne sponsoruje Alaina Prosta w ramach Trophee Andros – w ten sposób grupa poszerza i wzmacnia swoje zainteresowanie światem sportu. Grupa Caisse d’Epargne od zawsze patronowała różnorodnym imprezom lokalnym i krajowym. Wyraża w ten sposób swoje zamiłowanie do współzawodnictwa i imprez łączących ludzi, podzielane ze światem sportu i z publicznością. W ramach współpracy z Francuskim Narodowym Komitetem Olimpijskim i Sportowym Caisse d’Epargne będzie w tym roku wspierać kandydaturę Annecy do roli gospodarza zimowych Igrzysk Olimpijskich w roku 2018. Sprawę tę będzie się poruszać we wszystkich akcjach sponsorskich organizowanych przez Caisse d’Epargne od końca 2010 roku. Caisse d’Epargne będzie wspierać Alaina Prosta w dążeniu do zdobycia kolejnego tytułu podczas mistrzostw Trophee Andros już po raz siódmy. Współpraca ta wyraża się poprzez nazwę Caisse d’Epargne umieszczoną na samochodzie Prosta, czterokrotnego Mistrza Świata Formuły 1 oraz plakietkę wsparcia dla kandydatury Annecy 2018. Z okazji mistrzostw wszystkie 17 oddziałów Caisse d’Epargne będzie organizować akcje marketingowe, które odbędą się od grudnia 2010 roku do marca 2011 roku. |
TROPHEE ANDROS Mistrzostwa Trophee Andros utworzono w 1990 roku. Te zawody na lodzie łączą rywalizację w zakresie szybkości z malowniczym widowiskiem. Zgodnie z regulaminem technicznym poszycie samochodu wyścigowego musi być zgodne z wyposażeniem samochodu już będącego w sprzedaży lub który ma być niebawem wprowadzony na rynek. Parametry większości elementów samochodu wyczynowego określa regulamin: podwozie o konstrukcji rurowej, napęd na 4 koła z systemem 4WS, silnik V6 3 l o mocy około 340 KM, 6-przełożeniowa skrzynia biegów i opony Continental Ice Racing Contact 3. Zawody: Kalendarz 2010–2011: |
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze