Wiadomość najważniejsza, a jednocześnie najbardziej ogólna – Duster uzyskał trzy gwiazdki. Wydawać się to może raczej kiepskim wynikiem, ale naprawdę nie jest tak źle. Wpływ na tę notę miała przede wszystkim niska ocena w kategorii aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa. Dacia, jako marka tania, oferuje mało „przypominajek” i relatywnie niewiele airbagów – klienci marki pomarzyć mogą np. o kolanowej poduszce powietrznej, a i ESP oferowane jest tylko w najbogatszych wersjach, w dodatku za, niewielką wprawdzie, dopłatą.
Przyjrzyjmy się jednak testowi zderzeniowemu Dacii Duster.
Najpierw wyniki:
– bezpieczeństwo pasażerów dorosłych: 74%;
– bezpieczeństwo dzieci: 78%;
– bezpieczeństwo pieszych: 28%;
– aktywne/pasywne systemy bezpieczeństwa: 29%;
– łączna nota: trzy gwiazdki.
Kabina Dacii Duster okazała się stabilna w czasie zderzenia czołowego, ale nie stety otworzyła się pokrywa bagażnika, za co testujący odjęli punkty. Nieźle wypadła ocena ochrony klatki piersiowej i kolan kierowcy i pasażera z przodu, choć w przypadku nóg tego pierwszego może się pojawić zagrożenie ze strony elementów deski rozdzielczej.
W przypadku uderzenia bocznego w barierę odjęto Dusterowi punkty za otwarcie po kolizji drzwi. Nie otworzyły się one za to przy uderzeniu w słup, jednak czujniki zanotowały nadmierny ucisk na klatkę piersiową.
Ochrona kręgów szyjnych przy uderzeniu Dustera w tył uznana została za wystarczającą.
Dacia Duster znakomicie dba za to o 1,5-roczne dzieci – uzyskała w tej kategorii maksymalną ilość punktów. Również 3-letnie dziecko jest chronione dobrze, zarówno przy uderzeniach czołowych, jak i bocznych. Przy przewożeniu dzieci na przednim siedzeniu pasażera, tyłem do kierunku jazdy, można odłączyć poduszkę powietrzną, ale testerzy EuroNCAP uznali, że informację o tym przymocowano nieco za słabo i może odpaść.
Dacia Duster kiepsko wypadła w przypadku kolizji z pieszym. Samochód nie uzyskał żadnych punktów za ocenę zderzaka i przedniej krawędzi maski. Maska, jako całość, nie stanowi zaś specjalnego zagrożenia w obszarach, które mogą się stykać z głową dziecka, ale już przy wypadku z udziałem dorosłego pieszego wypada zauważalnie gorzej. Stąd niska ocena łączna w tej kategorii – jedynie 29%.
ESP można dokupić jedynie do najbogatszej wersji Dacii Duster, w związku z czym uznano, że za ten element oceny bezpieczeństwa punktów przyznać nie można. „Przypominacz” o zapięciu pasów bezpieczeństwa dotyczy tylko miejsca kierowcy. W najbliższym czasie pojawi się jako wyposażenie standardowe także brzęczyk związany z siedzeniem pasażera z przodu, co spełniać będzie wymagania organizacji EuroNCAP. Skrytykowano też brak w wyposażeniu samochodu ogranicznika prędkości (sygnalizatora o przekroczeniu określonej prędkości).
KG
zdjęcia: EuroNCAP
Najnowsze komentarze