To może być ciekawe wydanie miesięcznika AUTO MOTO, bo już na okładce zapowiada on Poradnik kupującego używane francuskie SUV-y i crossovery. Poza tym na stronie tytułowej jest też zapowiedź testu Dacii Jogger, a w starciu kompaktów bierze udział nowy Peugeot 308. Ale że nie oceniamy pism po okładkach, więc zapraszamy po szczegóły do stronniczego przeglądu prasy.
AUTO MOTO nr 06 (313) z VI.2022
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 84 (z okładką)
Cena: 7,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 9,5 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3 Aircross, C3 Picasso, C4, C4 Aircross, C4 SpaceTourer, C5, C5 Aircross, DS3, 3 Crossback, 4 Crossback, 7 Crossback, 206, 207, 208, 2008, 308, 3008, 4007, 4008, 5008, Captur, Clio, Kadjar, Koleos, Scenic, Dokker, Duster, Jogger, Lodgy, Logan, Sandero, Crossland X
Pierwsza wzmianka poświęcona francuskim samochodom pojawia się na stronie 9. To krótka informacja o tym, że Citroën kończy produkcję Grand C4 SpaceTourera.
Siedem aut kompaktowych stanęło w szranki do niemieckiego testu benzyniaków segmentu C. Polskie AUTO MOTO przedrukowało ten materiał na stronach 20-31. Znamienne, że trzy auta z tej siódemki pochodzą z koncernu VAG. To Audi A3, Seat Leon i Volkswagen Golf. Naprzeciwko nich stanęły BMW 118i, Kia Ceed, Mercedes A200 i Peugeot 308. Pod maskami, jako się rzekło, benzyniaki współpracujące ze skrzyniami automatycznymi. Najniższą mocą dysponuje auto francuskie – tylko 130 KM. Nieco więcej (136 KM) dostarcza BMW. Modele od VAG-a mają do dyspozycji po 150 KM, Kia generuje 160 KM, a Mercedes może się pochwalić mocą 163 KM.
Kia jest wyraźnie najtańsza z ceną bazową 9 jako jedyna nie przekracza nie tylko progu 100.000 zł, ale nawet 90.000 zł. Volkswagen z Seatem idą łeb w łeb i nieco wyprzedzają Peugeota. Marki premium są już wyraźnie droższe. Kia odstaje za to wyposażeniem.
Peugeot okazał się samochodem całkiem przestronnym i ma największy bagażnik – jako jedyny przekracza tu wartość 400 litrów. Po złożeniu kanapy zresztą też kufer 308-ki jest największy. Również ładowność jest największa, ale cóż z tego – w tej kategorii noty 308-ki są najniższe (acz ex aequo z Kią i BMW), bo… masa ewentualnej przyczepy jest najniższa. Pytanie, jakie to ma znaczenie w realnym życiu. Ładowność na co dzień jest istotna, ale masa przyczepy? No bez przesady!
Spodobała się za to praca zawieszenia i oferowany przez nie komfort. Pochwalono również fotele, choć uznano zaraz, że na torze podtrzymanie boczne mogłoby być lepiej. Kolejna bzdura – dziesiątki tysięcy kierowców nigdy nie pojawi się tym autem na żadnym torze. Oczywiście silnik o najniższej mocy w teście też nie mógł zachwycić niemieckich dziennikarzy. Za to zapewne musieli to auto poganiać dość mocno, bo 308-ka wyżłopała najwięcej paliwa w stawce.
Peugeot za to zachwyca hamulcami, zwłaszcza zimnymi, ma też znakomitą trakcję, ale skrytykowano go z powodu rygorystycznie działającego ESP. Hello, czas się obudzić – oceniacie samochody z homologacją drogową i próby przypisywania im sportowych właściwości są zwyczajnie głupie. Dziś ważne jest bezpieczeństwo, tym bardziej, że samochody są powszechnie dostępne i trafiają często w ręce mocno niedoświadczonych kierowców. Już lepiej, żeby ESP powściągnęło emocje u takiego kogoś, niż miałoby doprowadzić do tragedii.
Ostatecznie Peugeot wylądował dokładnie w środku stawki – na czwartym miejscu, ex aequo z Audi. Pokonał wprawdzie BMW i Mercedesa, ale zrobił to ceną i wyposażeniem. Uległ zwycięskiemu Volkswagenowi, Kii oraz Seatowi.
Kolejny interesujący nas materiał znajdziecie na stronach 34-37. To test Dacii Jogger ze 110-konnym silnikiem. Najpierw Redaktor Laska przypomniał, jakie modele Dacia wypuszczała w XXI wieku: Logana, Sandero i w końcu wielki przebój – Dustera. Najnowsze dziecko marki nazywa się Jogger i zastąpi w gamie Logana MCV, osobową wersję Dokkera i Lodgy. Jogger może mieć pięć lub siedem miejsc, a na wszystkich zapewnia sporo miejsca. Ma spory prześwit, wielki rozstaw osi, off-roadową stylistykę i jest lekki, więc do napędu wystarczają silniki o niedużych mocach (100-110 KM). Szerokie i wysokie drzwi ułatwiają wsiadanie i wysiadanie, choć AUTO MOTO utyskuje na dźwięk zamykaniu towarzyszący.
Przyzwoicie wypada ocena przestronności, niezłe noty zebrały materiały wykończeniowe i spasowanie elementów kokpitu, ale skrytykowano wykończenie bagażnika oraz roletę.
Dynamika w zakresie prędkości rozwijanych w mieście jest niezła, powyżej trochę siada, ale i tak tragedii nie ma. W razie potrzeby należy się uciekać do redukcji, a że skrzynia dobrze działa, to nie jest to problemem. Spalanie też okazuje się rozsądne, zwłaszcza, gdy jeździ się rozsądnie.
Autor uznaje, że ceny samochodu na tle innych marek są atrakcyjne, a realnych konkurentów na rynku brak. I najlepsze – Jogger otrzymał maksymalną notę pięciu gwiazdek! Brawo!
Zobacz też nasz test Dacii Jogger w wersji z LPG
W dziale aut używanych czerwcowe AUTO MOTO dokonało przeglądu francuskich propozycji w zakresie SUV-ów i crossoverów. Cały ten materiał znajdziecie na stronach 50-57. Opisano Citroëna C4 Aircross (przy okazji wspomniano Peugeota 4008), Citroëna C-Crossera (wspomniano też bliźniaczego Peugeota 4007), Citroëna C5 Aircross (tu jest odniesienie do C5), Citroëna C3 Aircrossa (pojawiła się wzmianka o Citroënie C3 Picasso i Oplu Crosslandzie X), Dacię Duster, Dacię Sandero Stepway (pierwsza i druga generacja), DS 3 Crossbacka (przypomniano Citroëna DS3), DS 4 Crossbacka (tu wystąpiła wzmianka o C4) i DS 7 Crossbacka, Peugeota 207 Outdoor (wzmianka o 206 SW), Peugeoty 3008 obu generacji, Peugeota 2008 I generacji (wzmianka o miejskim 208), Renault Captura I generacji (odniesienie do Clio), Renault Scenic’a II Conquest, Renault Scenic’a RX4, Renault Scenic’a III XMOD, Renault Kadjara i Renault Koleosa I generacji (odniesienie do Nissana X-Traila). Generalnie wszystkie te samochody są chwalone, choć zdecydowana większość z nich była przez motogazetki mocno krytykowana, kiedy były oferowane na rynku pierwotnym.
Na stronach 64-69 AUTO MOTO rozważa, czy zakup diesla jest jeszcze sensownym posunięciem/ Mowa, rzecz jasna, o samochodach osobowych. Już na początkowych stronach mamy dwa zdjęcia, a na każdym z nich dwie Dacie Duster. Do ilustracji reszty materiału również posłużyły fotki Dusterów. Dopiero pod koniec materiału pojawiły się malutkie fotografie innych aut, w tym Alfy Romeo Giulii oraz Peugeotów 508 i 3008.
Maserati, to legendarna marka, która wchodzi w skład koncernu Stellantis, dlatego wspominam, że model MC20 został wręcz entuzjastycznie opisany na stronach 76-81. Pod koniec materiału opisano krótko także SUV-a Grecale.
I to już wszystko, co o interesujących nas samochodach napisano w datowanym na czerwiec numerze AUTO MOTO.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: AUTO MOTO
Najnowsze komentarze