Odrodzenie marki Dacia, gdzie celem było wyprodukowanie samochodu za 5 tysięcy euro, okazało się strzałem w dziesiątkę. W czasie, gdy cała Europa starała się produkować samochody lepsze i droższe, Dacia koncentrowała się na obniżaniu kosztów. Dzisiaj konsumuje owoce strategii.
Z punktu widzenia biznesu Dacia nie zrobiła nic nowego. Stworzyła budżetowy produkt w wybranej przez siebie niszy i konsekwentnie go rozwijała. Jednak kluczowy dla sukcesu okazał się nie tylko model biznesowy i pomysły, ale także czas i potrzeba. Czas wybrano znakomicie, co szczególnie widać dzisiaj. A potrzeby klientów w zakresie mobilności się nie zmieniają – zmienia się tylko ich siła nabywcza.
Dacia z marki budżetowej stała się samochodem dla osób myślących rozsądnie, aktywnych, szukających najlepszej wartości za rozsądne pieniądze. Plan, który zakładał stworzenie auta za 5.000 euro się nie udał, bo tani samochód ostatecznie kosztował około 7.000 euro, ale jednocześnie Renault, inwestujące w Dacię, położyło podwaliny pod szalenie potrzebną i użyteczną firmę.
Dacia mówi wprost, że nie będzie inwestować w elektromobilność, że jak najdłużej pozostanie przy motoryzacji tradycyjnej. Kluczem do serc i portfeli klientów jest LPG, a dla tych bardziej wymagających są mocne silniki benzynowe i hybrydy. Drogich nch napędów elektrycznych na razie nie będzie. A rozwojowi marki sprzyja, dość paradoksalnie, kryzys. Im gorzej na rynku motoryzacyjnym, im droższe stają się auta konkurencji, tym więcej klientów przechodzi do Dacii.
A ponieważ z marki budżetowej przechodzi ona w fazę marki rozsądnej kosztowo, jest już znacznie mniej tania a bardziej odpowiednia, to zaczyna skutecznie zabierać klientów markom takim jak Toyota czy Skoda. Dacia planuje zresztą bezpośrednie uderzenie w obu producentów, tworząc dużego SUVa o nazwie Bigster oraz duży samochód osobowy w segmencie D. Octavia, Superb, Camry i Corolla mogą czuć się mocno zagrożone.
Dacia jest tak pewna swojego sukcesu, że w związku ze zbliżającą się premierą zupełnie nowej odsłony swojego hitu, czyli Dacii Duster III, zwiększa moce produkcyjne w fabryce. Spodziewa się potężnej fali zamówień. Recepta na sukces jest znana: bardzo dobra cena, znakomity wygląd, wysoka użyteczność, niskie koszty utrzymania.
Pod wieloma względami Dacia to marka fascynująca, chociaż nie dla każdego. Przyjemnie obserwować jej rozwój i transformację. Gdy w 2004 roku pierwsze nowe samochody pojawiły się w Polsce, były wręcz wyśmiewane przez dziennikarzy. Dzisiaj nikt się nie śmieje a wielu zazdrości. I słusznie!
Najnowsze komentarze