środa, 29 czerwca, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości

Diesel umiera. Rośnie popularność hybryd i samochodów elektrycznych

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2021-11-03
w Wiadomości
Czas czytania 4 minut
565 12
5
494
UDOSTĘPNIEŃ
1.6k
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Duży awans Peugeota w brytyjskim badaniu satysfakcji kierowców Driver Power 2022

Nowy Citroën C4 X – tak wygląda najnowszy model marki: AKTUALIZACJA – zdjęcia, film, opis

Citroën AMI, ë-Berlingo i ë-C4 dla wyspy La Maddalena. Policja pojedzie na prąd

Nowe samochody benzynowe stanowiły w trzecim kwartale tego roku blisko 40% sprzedaży w Unii Europejskiej. Na drugim miejscu znalazły się hybrydy, ze sprzedażą łączną na poziomie 30%. Diesle stanowiły zaledwie 17,6% sprzedaży a około 10% to samochody elektryczne.

Jeszcze do niedawna te proporcje były zupełnie inne. W roku 2018 około 55% samochodów sprzedawano w wersjach benzynowych, 35% było dieslami. Dzisiaj wyraźnie już widać jak w ciągu zaledwie trzech lat się to zmieniło. Diesel, który dla wielu osób może mieć wiele zalet, w szczególności niskie zużycie paliwa, odchodzi w niepamięć. Coraz więcej samochodów trafia na rynek ze wszelkiego rodzaju hybrydami. Producenci błyskawicznie wyciągają wnioski ze zmian zachowań klientów i wprowadzają do swojej oferty nowe modele, wyposażone w napędy hybrydowe z niewielkimi akumulatorami, które nie są ładowane, ale korzystają z energii odzyskanej podczas jazdy. Taki jest m.in. najnowszy Renault Captur II, którego testował Krzysiek Gregorczyk.

Jednak diesel na rynku wtórnym wciąż trzyma się mocno i ciągle wiele osób o niego pyta. Gdy sprzedawaliśmy niedawno naszego redakcyjnego Captura I, wyposażonego w silnik 1.5 dCi o mocy 90 KM, chętnych było bardzo wielu a od momentu umieszczenia ogłoszenia  o sprzedaży w krótkim czasie zadzwoniło blisko 100 osób. W Polsce diesel wciąż ma grono swoich zwolenników. I nie ma się dziwić – gdy porównywaliśmy zużycie paliwa na długim dystansie kilku tysięcy kilometrów, odpowiadając na pytanie diesel czy benzyna, wynik nie pozostawiał wątpliwości.

Z drugiej strony, obserwując grupy dyskusyjne i fora popularnych modeli, takich jak Renault Laguna, dzisiaj mało kto już szuka wersji z dieslem. Najczęstsze pytanie pada o Lagunę z 2.0T, doskonałym i lubiącym się z LPG silnikiem.

Diesel jest jednak dzisiaj na cenzurowanym, do czego walnie przyczyniła się afera Volkswagena. Wtedy okazało się, że producent takich marek jak Audi, Porsche, SEAT, Skoda i Volkswagen oszukiwał klientów, wmawiając im, że jego samochody spełniają normy Euro 5 i 6, podczas gdy w rzeczywistości silnik znacząco bardziej zanieczyszczał powietrze tlenkami azotu niż przewidywały te normy a producent ukrywał ten fakt używając oprogramowania fałszującego wyniki. To przyspieszyło działania wobec diesli i doprowadziło do zdecydowanych działań, których efekty zaczynamy obserwować dzisiaj.

Technologia hybrydowa uważana jest jednak dzisiaj za przejściową i docelowo, prawdopodobnie od roku 2035, w Unii Europejskiej nie da się kupić nowego samochodu spalinowego. Co prawda producenci ostrzegają, że to zbyt krótki czas na transformacje i próbują ten okres wydłużyć co najmniej o pięć lat, ale nie zmienia to faktu, że o samochód spalinowy coraz trudniej. Z drugiej strony działają bowiem grupy ekologów, takich jak Greenpeace czy Transport & Environment, które uważają że Europa zbyt wolno wdraża rozwiązania wolne od emisji spalin.

Hybryda sprawdza się w określonych warunkach, np. przy częstym ruszaniu i hamowaniu, ale jej użyteczność maleje wraz ze zmniejszaniem się postojów i jazdy bez obciążenia silnika. Na trasy nadal najlepszy jest diesel albo… LPG. Przynajmniej pod względem kosztów spalania. Autogaz, niezwykle popularny w Polsce, też ciągle drożeje, ale nadal pozostaje ekonomicznym sposobem na podróżowanie. Jeszcze niedawno kosztował poniżej 2 złotych za litr, dzisiaj cena LPG wzrosła do ponad trzech.

Diesel dzisiaj umiera i mało kto chciałby się założyć, że przetrwa w jakiejkolwiek formie. Ten typ silnika, niezwykle popularny w Europie, nie przyjął się np. w USA, gdzie królują benzyny. Nasz kontynent coraz szybciej odrzuca silniki wysokoprężne, wybierając benzyny i hybrydy.

Motoryzacja zmienia się więc na naszych oczach, chociaż w Polsce, już tradycyjnie, ze sporym opóźnieniem. Niskie przychody powodują, że używane samochody są tutaj zdecydowanie bardziej popularne niż nowe a ich życie, zwłaszcza w obliczu ostatnich podwyżek cen na rynku pierwotnym i wtórnym, jest wydłużane znacznie częściej niż kiedyś. Do warsztatów niezależnych ustawiają się coraz dłuższe kolejki, rynek części kwitnie. Diesle są elementem polskiego krajobrazu i pozostaną w nim na długo.  Być może, przynajmniej za naszego życia, na zawsze.

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

2 5 głosy
Ocena artykułu
Tagi: Ciekawostki
Udostepnij198Tweet124Udostepnij35
Poprzedni

Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi – czy warto? Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 43-44/2021

Następny

Kolejne problemy przemysłu samochodowego. Brak magnezu prowadzi do zakłóceń w produkcji

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny

Kolejne problemy przemysłu samochodowego. Brak magnezu prowadzi do zakłóceń w produkcji

Spadki rejestracji nowych aut w Polsce

UOKiK: 16 Peugeotów Boxer do serwisu

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
5 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • grz - Nowy Citroën C4 X – tak wygląda najnowszy model marki: AKTUALIZACJA – zdjęcia, film, opis
  • Piotr001 - Nowy Peugeot 408 zaprezentowany! Kiedy konkurent Arkany pojawi się w salonach?
  • Tomek - System start – stop: wyłączać czy nie wyłączać? Oto jest pytanie
  • Piotr001 - Nowy Peugeot 408 zaprezentowany! Kiedy konkurent Arkany pojawi się w salonach?
  • Piotr001 - Nowy Peugeot 408 zaprezentowany! Kiedy konkurent Arkany pojawi się w salonach?
  • Tomasz - Dlaczego kierowcy Audi i BMW jeżdżą jak idioci? Nowe wyniki badań zachowań za kółkiem zaskakują
  • Anonimowo - Dlaczego kierowcy Audi i BMW jeżdżą jak idioci? Nowe wyniki badań zachowań za kółkiem zaskakują
  • Jdm - Citroën AMI, ë-Berlingo i ë-C4 dla wyspy La Maddalena. Policja pojedzie na prąd
  • Marcin ( ten co go kasują) - Nowy Citroën C4 X – tak wygląda najnowszy model marki: AKTUALIZACJA – zdjęcia, film, opis
  • Jdm - Nowy Citroën C4 X – tak wygląda najnowszy model marki: AKTUALIZACJA – zdjęcia, film, opis


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Duży awans Peugeota w brytyjskim badaniu satysfakcji kierowców Driver Power 2022
  • Nowy Citroën C4 X – tak wygląda najnowszy model marki: AKTUALIZACJA – zdjęcia, film, opis
  • Citroën AMI, ë-Berlingo i ë-C4 dla wyspy La Maddalena. Policja pojedzie na prąd
  • Dlaczego kierowcy Audi i BMW jeżdżą jak idioci? Nowe wyniki badań zachowań za kółkiem zaskakują
  • Nowy Fiat Uno nadjeżdża? Nowy model będzie crossoverem klasy B
  • Renault chce uzyskać oszczędności rzędu 200 mln euro rocznie ze zbierania danych
  • Akcjonariusze Nissana odrzucają propozycję uznania Renault za podmiot dominujący
  • Jaki samochód najmniej pali? Citroën i ciekawe wyniki przedwojennego konkursu na oszczędność paliwa
  • Peugeot Partner I – oszczędne rozwiązanie dla firmy i dla wymagającej przestrzeni rodziny. Tani diesel
  • Nowa Dacia Duster po tuningu Carpoint mieni się kolorami w słońcu


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
5
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.