Citroën – sprawdź ofertę
Alfa Romeo – sprawdź ofertę
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia motoryzacji
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Kontakt
    • Redakcja
    • REKLAMA
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Dlaczego warto zmieniać olej częściej niż zaleca to producent?

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2023-12-07
w Wiadomości, Różne
Czas czytania 4 minut
766
A A
2
renault laguna olej 1 scaled Wiadomości

Używany czy nowy samochód, jeżdżony często czy rzadko – samochód powinien mieć zmieniany olej częściej niż zaleca producent. Dlaczego?

Każde auto, bez względu na rok produkcji, typ jednostki napędowej, markę czy przedstawianą wartość, wymaga cyklicznego serwisu. Podstawowe wymiany podzespołów podlegających zużyciu czy płynów eksploatacyjnych mają fundamentalne znaczenie dla jego żywotności i bezawaryjności – zwłaszcza wymiana oleju i filtrów. W teorii interwały określa producent, wystarczyłoby wobec tego podążać za nimi. Niestety, od wielu lat jest to już droga ku katastrofie.

Peugeot 408 – reklama

Jeszcze niespełna ćwierć wielu temu gross producentów zalecenia dotyczące serwisowania swoich produktów formułowała z troską o ich trwałość, wytrzymałość. Liczyło się zadowolenie klienta z długiej i bezawaryjnej eksploatacji. Od lat jednak priorytetem jest przyciąganie do salonów nowych klientów, kuszonych bardzo rzadkimi wizytami w serwisie celem podstawowych wymian eksploatacyjnych. W efekcie interwał wymiany oleju zalecany przez producenta wynoszący 30 czy nawet 50 tysięcy kilometrów stał się codziennością, nikt nie przejmuje się już trwałością – najważniejsze, aby pierwszy właściciel względnie bez problemów przetrwał okres gwarancyjny.

Przypomnijmy więc, zadaniem oleju silnikowego jest nie tylko zapewnienie należytego smarowania w czasie pracy. Oleju musi także odprowadzać wszelkie zanieczyszczenia, pomaga także zarządzać gospodarką cieplną w silniku. Jak zgodnie przyznają niezależne serwisy, nie jest możliwe aby przez 30-50 tysięcy kilometrów nawet najdroższy olej pozostawał czysty i zapewniał taki sam poziom filmu olejowego. Stosując się więc do zaleceń producenta skazujemy silnik w swoim samochodzie na długotrwałą pracę ze zbyt niskim poziomem smarowania zanieczyszczonym i po prostu zużytym olejem. Jednym z przykładów sprzed lat jest osławiony licznymi bolączkami silnik Renault 1.9 dCI w którym zalecany był interwał 30 tysięcy kilometrów, w jego przypadku uszkodzenia były normą. Kolejny przykład mam we własnym garażu.

Zobacz: wiadomości motoryzacyjne – codziennie na temat Twoich ulubionych marek

renault laguna olej 2 scaled Wiadomości

Swojego Peugeota 508 2.0 BlueHDI z 2016 roku kupiłem od pierwszego właściciela z przebiegiem 114 tysięcy kilometrów. Samochód regularnie serwisowano wyłącznie w ASO, oleju wymieniano oczywiście co 30 tysięcy kilometrów. Z zapisków w książce serwisowej i relacji użytkownika wynika, że już po 60 tysiącach kilometrów między kolejnymi wymianami oleju konieczne było uzupełnienie jego poziomu o około 0.8-1 litra. W moich rękach 508 pokonał już przeszło 50 tysięcy kilometrów, wymian oleju i filtrów dokonuje co 10-12 tysięcy kilometrów i poziom oleju w układzie nie wymaga nawet symbolicznej dolewki.

Zobacz: testy nowych i używanych samochodów. Opinie, pomiary, spalanie

Kalkulując opłacalność częstszych wymian oleju niż zaleca to producent, warto brać pod uwagę wysokie skomplikowanie i wysilenie dzisiejszych silników diesla czy benzynowych. Konstrukcje te pracują z większym ciśnieniem, dziś przeważnie są wyposażone w turbodoładowania i wymagający precyzji bezpośredni wtrysk paliwa. Na domiar złego za wspomnianymi zmianami nie idzie poprawa jakości stosowanych materiałów, a wręcz przeciwnie – wszechobecne oszczędności materiałowe dają o sobie znać w niskiej żywotności niektórych elementów (jak chociażby nietrwały łańcuch rozrządu w silniku koncernu PSA i BMW 1.6 THP).

Rutynowa wymiana oleju zależnie od jego ilości, klasy i producenta to wydatek nie przekraczający 400-600 złotych. Nie jest to chyba wygórowana cena za zapewnienie sobie spokoju na lata i braku błahych problemów.


google news Wiadomości
google preferowane Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

renault laguna olej 1 scaled Wiadomościrenault laguna olej 2 scaled Wiadomości
3.5 2 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

Renault Kwid liderem w badaniu „The Chosen Ones 2025 1 Wiadomości

Renault Kwid liderem w badaniu „The Chosen Ones” 2025

2025-11-16
Nowy Nissan LEAF wyjezdza na drogi. Imponujacy zasieg 622 km zaawansowane technologie i elegancka aerodynamiczna sylwetka 69 Wiadomości

Renault chce ożywić relacje z Nissanem. Zaskakujące rozmowy między firmami

2025-11-16

Stellantis Vigo czeka na odbicie rynku aut elektrycznych. Fabryka wykorzystuje 1/3 swoich mocy produkcyjnych

2025-11-16

Test: Nowy Renault Austral Full Hybrid 200 KM oraz Espace Full Hybrid 200 KM. Aż 1100 km zasięgu

2025-11-16
Tagi: PeugeotRenaultporady i serwisużywane
Udostepnij268Tweet168Udostepnij47
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości - gdy zacząłem chodzić fascynowały mnie koła samochodów. Citroën, Peugeot i Renault zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • peugeot 407 2004 1280 80589c0441359c4e80589a8d30d444fa8f Wiadomości

    Te modele Peugeot z silnikiem HDi są długowieczne. Duże przebiegi to żaden problem

    3444 udostępnienia
    Udostepnij 1378 Tweet 861
  • To najtańsza fabrycznie nowa Dacia Duster w Polsce. Ma LPG i można ją mieć od ręki! Listopad 2025

    3469 udostępnienia
    Udostepnij 1388 Tweet 867
  • Zamknijcie w cholerę to całe Electromobility Poland!

    2324 udostępnienia
    Udostepnij 930 Tweet 581
  • To najtańszy fabrycznie nowy Fiat Pandina w Polsce. Cena kusi a co z wyposażeniem?

    5173 udostępnienia
    Udostepnij 2069 Tweet 1293

Testy samochodów

Leapmotor C10 REEV 215 KM
Testy

Test: Leapmotor C10 REEV, czyli tani, chiński SUV o dużym zasięgu, który ma swoje osobliwości

autor Małgorzata Kozikowska
2025-08-07
001. DS 5 Be Chic BlueHDi 180 EAT6 Wiadomości
Testy

Test: DS 5 Be Chic 2.0 BlueHDi 180 EAT6

autor Krzysztof Gregorczyk
2016-10-20
citroen evasion Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Używany Citroën Evasion 2.0 HDi 109 KM 2000 – sześć pełnowymiarowych miejsc i mnóstwo przestrzeni. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2007-04-16
dacia logan mcv 4 Wiadomości
Testy

Test: Dacia Logan MCV 1.6 87 KM – 7 osobowe kombi, proste ale niezawodne. Opinie, plusy, minusy, wady

autor Krzysztof Gregorczyk
2007-03-08
Renault Arkana E Tech – pierwsza jazda 27 Wiadomości
Testy

Test: Renault Arkana E-Tech – pierwsza jazda. Czy warto kupić hybrydę? Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2021-07-15

Najnowsze komentarze

  • RRR - Test: Nowy Renault Austral Full Hybrid 200 KM oraz Espace Full Hybrid 200 KM. Aż 1100 km zasięgu
  • Rafał - Czy nowe Renault Twingo 2026 naprawdę przekona klientów? Pułapki mody retro
  • Anonim - To najtańsza fabrycznie nowa Dacia Duster w Polsce. Ma LPG i można ją mieć od ręki! Listopad 2025
  • Kulson - Francuscy dziennikarze przetestowali DS N°8 na autostradzie. Czy naprawdę przejedzie ponad 500 km?
  • Bodzio - Nowy komfortowy elektryczny SUV Citroën C5 Aircross Comfort Range już w polskich salonach
  • Roman - Czarne chmury nad salonami wielomarkowymi? Domy Stellantis mogą być przyczyną spadków sprzedaży koncernu
  • Anonimowo - Czarne chmury nad salonami wielomarkowymi? Domy Stellantis mogą być przyczyną spadków sprzedaży koncernu

Zobacz też

Rząd nie chce dać zgody na autonomiczne samochody, bo ludzie stracą pracę – w Indiach.

DS 4 trafił do Chin. Jest tam tańszy niż w Europie, mimo że produkuje się go w Niemczech

Dacia Duster 1.0 TCe LPG zmierza do polskich salonów?

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
2
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz