DS Automobiles zapowiadało na dziś niespodziankę i dotrzymało słowa. Panie i Panowie, oto DS E-Tense Performance. Prototyp pomyślany jako studium bardzo wysokiej wydajności, mające na celu przyspieszenie rozwoju technologii dla kolejnych projektów DS Automobiles.
Od wprowadzenia na rynek w 2014 roku, marka DS Automobiles stawia elektryfikację w centrum swojej strategii. Jako pierwszy producent premium zaangażowany w Formułę E, marka wykorzystała swój sukces w mistrzostwach w 100% elektrycznych, aby wesprzeć swoje badania i rozwój w zakresie bardziej zrównoważonej mobilności. Od 2019 roku DS Automobiles prezentuje gamę w 100% zelektryfikowaną, aby od 2020 roku stać się marką multienergetyczną o najniższej emisji CO2 w Europie. Przejście nabiera tempa: od 2024 roku każdy nowy projekt DS Automobiles będzie w 100% elektryczny.
Aby utrzymać wiodącą pozycję na rynku elektryfikacji, DS Automobiles korzysta z wiedzy działu sportowego DS Performance, opracowując prototyp, którego celem jest testowanie różnych innowacji w celu wdrożenia ich w kolejne projekty marki.
„Naszym celem jest zastosowanie doświadczenia zdobytego w Formule E i wiedzy, którą przenieśliśmy z naszych międzynarodowych tytułów, do projektu, który przewiduje wysokowydajny samochód elektryczny przyszłości. Jest to laboratorium, w którym będziemy analizować zachowanie komponentów i rozwijać je z myślą o przyszłej produkcji. Ideą jest również znalezienie rozwiązań obniżających koszty, ułatwienie ich wytwarzania oraz zbadanie możliwości wdrożeń w modelach produkcyjnych. Kolejne generacje serii E-Tense skorzystają na tych osiągnięciach” – zapowiedział Thomas Chevaucher, dyrektor DS Performance.
DS E-Tense Performance przedstawia karbonowe nadwozie z układem napędowym zaczerpniętym z jednomiejscowego samochodu Formuły E. Geometria zawieszenia jest w stanie zagwarantować najlepszą możliwą przyczepność na drogach, takich jak często wyboiste miejskie tory wyścigowe, oraz w każdych warunkach pogodowych.
Układ napędowy składa się z dwóch silników elektrycznych o łącznej mocy 600 kW (250 kW z przodu i 350 kW z tyłu), co odpowiada 815 KM i momentowi obrotowemu 8.000 Nm dostępnemu na kołach. Te dwa silniki elektryczne, zaczerpnięte wprost z DS Performance dla Formuły E, wykazują wyjątkową efektywność. Dzięki bezprecedensowej mocy na poziomie 600 kW, układ napędowy DS E-Tense Performance stawia na jak najlepsze wykorzystanie energii. Wprawdzie fizycznie DS E-Tense Performance otrzymał układ hamulcowy z tarczami i klockami dla bezpieczeństwa, do hamowania generalnie wykorzystywany jest tylko układ rekuperacji.
Akumulator jest jedną z podstawowych części bardzo wydajnego laboratorium DS E-Tense Performance. Jest kompaktowy i mieści się w obudowie z kompozytu węglowo-aluminiowego zaprojektowanej przez DS Performance. Znajduje się on w centralnej tylnej części pojazdu, co zapewnia optymalny rozkład masy. Akumulator DS E-Tense Performance został zainspirowany wyścigami samochodów elektrycznych i został opracowany wspólnie z TotalEnergies i jej spółką zależną Saft. W wyniku badań tego partnera kryje się innowacyjna technologia chemiczna i świetny system chłodzenia ogniw będący specjalnie zaprojektowanym rozwiązaniem Quartz EV Fluid. Ten akumulator pozwala na fazy przyspieszania i regeneracji do 600 kW i umożliwia eksplorację nowych dróg dla przyszłych generacji pojazdów produkcyjnych.
Laboratorium DS E-Tense Performance o bardzo wysokiej wydajności jest również obszarem poszukiwań dla DS Design Studio Paris. Przód odsłania nową powierzchnię dla ekspresji zamiast grilla. Zasugerowany już przez DS Aero Sport Lounge zabieg ten łączy logo DS Automobiles z trójwymiarowym efektem – takim jak witryna sklepowa – ze specjalną sekwencją powitalną.
Po obu stronach nowe światła do jazdy dziennej łączą technologię i wzornictwo z niespotykaną grubością, zapewniając szeroką rozpiętość światła. W sumie składają się one z 800 diod LED. Dwie kamery umieszczone zamiast reflektorów uzupełniają identyfikację wizualną DS E-Tense Performance, jednocześnie umożliwiając zbieranie przydatnych danych przez to jeżdżące laboratorium.
Nawiązując do aerodynamicznej linii, nadwozie wprowadza kolor interferencyjny z efektem kameleona. W zależności od warunków zewnętrznych i kąta patrzenia, postrzeganie koloru zmienia się i daje uderzający efekt kontrastu z błyszczącymi czarnymi powierzchniami rozciągającymi się aż do maski. 21-calowe koła wprowadzają aerodynamiczny profil z unikalnymi wstawkami.
Kokpit został stworzony z myślą o zbieraniu danych. Fotele kubełkowe i kierownica rodem z Formuły E tworzą ambicję do pracy poświęconej wysokim osiągom. Komfort i dbałość o szczegóły obejmuje również specjalna wstawka ozdobna z czarnej skóry.
Aby uzupełnić DS E-Tense Performance, studium jest wyposażone w system audio FOCAL Utopia firmy Focal i wprowadza parę ekskluzywnych głośników Scala Utopia Evo w prototypowych kolorach. Wykonane z najlepszych komponentów te francuskie głośniki dają niepowtarzalny dźwięk.
Od lutego 2022 roku zespół DS Performance organizuje pierwsze testy z DS E-Tense Performance. Jean-Éric Vergne, ambasador E-Tense i Antonio Felix da Costa, obaj mistrzowie Formuły E, na zmianę zasiądą za kierownicą prototypu, aby sfinalizować jego prace rozwojowe przed rozpoczęciem testów na torach i otwartych drogach. Następnie zostaną ujawnione rzeczywiste dane dotyczące wydajności DS E-Tense Performance.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcie: DS Automobiles
Najnowsze komentarze