Promocja na nowe samochody najwyraźniej pomogła. W pierwszej dekadzie października zarejestrowano w Polsce 11.309 nowych samochodów osobowych, aż o 50,8% więcej niż rok wcześniej a wzrost odnotowały także samochody dostawcze – 1 234 szt. to o 22,2% więcej niż rok temu – informuje Samar.
Wygląda na to, że promocje na nowe auta, które prowadzone są przez producentów, pomogły i zachęciły klientów do zakupów. Bardzo ciekawe wygląda rynek nabywców indywidualnych, który wzrósł o połowę. Nie zmienia to ogólnie słabego obrazu polskiego rynku. Rejestracje samochodów osobowych na klientów prywatnych wzrosły aż o 47,1% do poziomu 3.268 sztuk, a rejestracje na firmy o 52,3%, wynosząc 8.041 aut. Prognoza na koniec roku wynosi 465 tysięcy sztuk.
Wzrost ilości nabywców indywidualnych cieszy, ponieważ nadal sporą część rynku stanowił reeksport, czemu sprzyja drogie euro. Wysoki kurs euro powoduje, że atrakcyjność nowych samochodów z Polski rośnie w krajach, które płacą w tej walucie za odbierane auta.
Październik może być rekordowy jeśli chodzi o sprzedaż nowych samochodów, jednak do odbudowania się rynku a więc do poziomu 500-550 tysięcy sztuk droga bardzo daleka. Spadek siły nabywczej klientów i silne rozwarstwienie pomiędzy marki popularne a premium będzie w najbliższym czasie narastał co spowodowane jest trudną sytuacją gospodarczą, w tym nadal wysoką inflacją – perspektywa jest tu negatywna.
Na zachowania konsumentów będzie też wpływać sytuacja na rynku pracy.
źródło: Samar
Najnowsze komentarze