To jest świetna inicjatywa! Dwie Czeszki wystartują w przyszłorocznym Dakar Rally Classic jadąc Citroënem 2CV! Projekt trochę przewrotnie nazwano Duckar, co wzięło się od powszechnego określenia Citroëna 2CV kaczką (duck po angielsku). Już trzymamy kciuki za te dzielne dziewczyny!
W porównaniu z pierwotnymi planami termin Rajdu Dakar został przesunięty o kilka dni od przełomu roku. Najbliższa edycja wystartuje 5. stycznia w okolicach miasta Al-Ula, a samochody dojadą do mety 19. stycznia na wybrzeżu Morza Czerwonego, w pobliżu miasta Yanbu.
W przypadku samochodów w kategorii Classic, poza jednym, biwaki pozostają takie same jak w Dakarze, a teraz nawet samochody zabytkowe będą musiały zaglądać na wydmy. Organizatorzy wysłuchali również życzeń zawodników i odcinki są nieco trudniejsze, zarówno pod względem techniki jazdy, jak i nawigacji.
Doskonała nawigacja jest niezbędna w kategorii Dakar Classic
Ponieważ w kategorii Dakar Classic, w której Barbora Holická będzie rywalizować Kaczką, liczy się przede wszystkim precyzyjna i poprawna nawigacja, bardzo ważne jest więc doświadczenie nawigatora.
„Pilot musi być przygotowany na wszystko – mokro, zimno, błoto, upał, ugrzęźnięcie w piasku, trudności, problemy… Dakar to sprawdzian nie tylko techniki i fizyki, ale także psychiki” – twierdzi Bára.
Wymagania konkursu dla nawigatora są bardzo trudne. Niemniej jednak nie brakuje takich, dla których to wyzwanie jest szansą i spełnieniem marzeń.
„Byłam w na imprezie Legends w Pradze, aby zaprezentować projekt DUCKAR i Lucka Engová przyszła mnie powitać. Lucka i ja znamy się od dawna. Wiem, że jest bliska zabytkowym samochodom, a jednocześnie ma ochotę na sportowe zmagania, tak jak ja. Kiedy jesteś z kimś na pustyni przez prawie trzy tygodnie, musi to być osoba, z którą przeżyjesz i będziesz w tym samym nastroju, uzupełniać się i wspierać, a nie zabijać” – śmieje się Bára Holická.
Lucie Engová jest doświadczoną liberecką nawigatorką, która od 2014 roku ściga się ze swoim ojcem Břetislavem Enge w Škodzie 130 LR. Obecnie pilotuje Toyotę GR swojego brata Tomáša Enge w Rajdowych Mistrzostwach Republiki Czeskiej.
„Znam Bárę odkąd zaczęłam startować z ojcem w rajdach MČR. Jeździliśmy samochodami zabytkowymi, Bára jeździła współczesnym Citroënem DS3. W 2015 roku zaczęła jeździć z Verčą Řimalovą (obecnie Krčilovą) i za każdym razem, gdy widziałem, jak wysiadają z samochodu, zawsze się uśmiechały i naprawdę cieszyły się wspólną jazdą. Dziewczęta były miłym uzupełnieniem pola startowego. Tak powinno być, robimy to dla przyjemności własnej i publiczności” – wspomina Engová.
Barbora Holická to czeska zawodniczka, która w pierwszych latach startów miała kobiety na prawym fotelu. Najpierw Jindřiška Žáková, potem wspomniana Veronika, teraz już Krčilová, a tym samym kobieca reprezentacja wdarła się bardziej w pole startowe czeskich rajdów.
„Po Dakarze 2023 zwróciłam uwagę na pomysł Báry, by pojechać Kaczką na Dakar Classic – szalony projekt, ale ma sens i zapewni rozrywkę zarówno widzom, jak i fanom. Potem spotkałyśmy się na wystawie i tak się zaczęło… Padło pytanie: Luci, co robisz po świętach? I nie wahałem się – to marzenie każdego zawodnika – pojechać na Dakar!” – śmieje się Engová, przyjmując wyzwanie pustyni.
Pierwsza czeska kobieca załoga na rajdzie Dakar
Pierwsza czeska kobieca załoga pojedzie zatem na Rajd Dakar 2024. Po Tomášu Engu na słynny rajd wybiera się także jego siostra Lucie Engová. Razem z Bárą Holicką stworzą pierwszą w historii czeskiej kobiecą załogę na rajdzie Dakar – będą zabawiać widzów i fanów w samochodzie o nazwie DUCKAR – w samochodzie Citroën 2CV.
Pomoc w finansowaniu
Obecnie w warsztacie Tomáša Nerudy trwają intensywne prace nad przebudową Citroëna 2CV oraz realizowany jest projekt pomocy w sfinansowaniu remontu na platformie DONIO.
Barbora Holicka (1986, Praga)
Ukończyła gimnazjum Sázavská, przez długi czas mieszkała w Davli, a obecnie mieszka w Pradze. Od 10 lat cały swój wolny czas i finanse inwestuje w swój ulubiony sport – wyścigi samochodowe.
Nie pochodzi z rodziny entuzjastów samochodów czy rajdowców. „Zawsze bardziej skłaniałam się ku sportom męskim, jeździłam z chłopakami na rowerach BMX w bike parkach, chodziłam oglądać wyścigi samochodowe, kiedy chłopcy zabierali mnie ze sobą, co było rzadkością. Dopiero w wieku 25 lat poznałem Tomáša Pletkę z Gekon Racing, również przedstawiciela marki Citroën Czech Republic, oraz wielu innych nowych przyjaciół, którzy pomogli mi zrealizować marzenie i dostać się do samochodu wyścigowego. I nigdy się z tego nie wydostałam, poświęciłam wszystko, co mogłam i jest to część mojego życia” – mówi Barbora Holická
Osiągnięcia i wyścigi – 46 startów w Rajdowych Mistrzostwach Czech, Eliška Junková Award – Złota Kierownica, 12 zwycięstw w Rajdowym Pucharze Kobiet.
Praca – Specjalista ds. komunikacji z ekspertami – dentystami, specjalistami stomatologii i farmaceutami w firmie HERBADENT
Wolny czas – nie ma go wiele, poświęca się samochodom w garażu, naprawom i konserwacji swoich wyścigowych maszyn. W wolnym czasie lubi chodzić na piesze wycieczki, a zimą na narty lub ski-alpy.
Więcej o projekcie DUCKAR – zanurz się w pustynię i poznaj szczegóły Rajdu Dakar 2024 na www.barboraholicka.cz / www.duckar.cz
Partnerzy projektu:
Citroën Czechy
HERBADENT
Kravatak.cz
Josef Rataj
Dudes&Barbies z projektami Cafe szuka nazwy, Radlická sportovna i Vnitroblok, Kravatak.cz
Combinata
Park safari Dvur Králové
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Citroën i załoga
Najnowsze komentarze