Tamta decyzja, tłumaczona wielkością sprzedaży dziś jeszcze odpowiednio sklasyfikowanej na rynku pojazdów elektrycznych, wynikała ze starzenia się używanych technologii, wysokich opłat oraz braku infrastruktury miejskiej wystarczającej do ułatwienia doładowania pojazdu.
Uchwycenie zbiorowej świadomości, ewolucja trybu życia oraz medialne echo przychylne są dziś powrotowi na rynek bardziej czuły na "zielone" rozwiązania pozwalające na nowe podejście do mobilności miejskiej.
I oto w tym kontekście Peugeot Motocycles odkrywa E-Vivacity, skuter w najwyższym stopniu eko-miejski.
Przygoda Peugeota ze skuterem elektrycznym powtarza się od lat 80., świadoma już że mobilność przyszłości przyniesie użycie odpowiedniej energii, alternatywnej dla wszystkich paliw kopalnych. Równolegle miniaturyzacja elementów elektronicznych widoczna w sektorze informatycznym – przemysł motoryzacyjny zauważył zysk w tym zaawansowaniu technologicznym i zaczął uczyć się montowania baterii w samochodach. Dotąd nie można ich było brać pod uwagę ze względu na wady wielkości i ciężaru, koncepcja skutera napędzanego elektrycznie oferującego porównywalne osiągi do skuterów z silnikami spalinowymi staje się wiarygodną rzeczywistością.
Wprowadzając do produkcji Scoot’elec w 1996 roku, rok po modelu 106 électrique, Peugeot Motocycles mocno uderzył i udowodnił po raz kolejny swój innowacyjny potencjał, wyprzedzając swoje czasy i swoich konkurentów.
Technologia najwyższego stopnia z akumulatorami niklowo-kadmowymi daje zasięg 40 km, wagę mieszczącą się w 115 kg wraz z inteligentnym systemem elektronicznym osiągi tego skutera są dziś podobne jak u wielu konkurentów.
Polegając na swojej cennej laboratoryjnej technologii oraz korzystając z wyjątkowego doświadczenia, Peugeot planuje w 2011 roku powrót na rynek uzupełniając gamę Vivacity dostępną już z trzema jednostkami napędowymi z których dwie są czterosuwowe. Ponad oczywistą potrzebą mobilności indywidualnej, rośnie zainteresowanie zbiorowości lokalnych oraz usług publicznych tym typem pojazdu, odpowiednio mając na celu utworzenie flot miejskich pozwala poza tym przewidywać interesujące perspektywy.
Odpowiednik 50 ccm, ten koncept jest wyposażony w akumulatory litowo-jonowe, bardzo stabilne w czasie oraz bardzo wydajne, by zaoferować moc maksymalną bliską 4.000 watów, która pozwala na rejestrację w Europie w tej właśnie kategorii. Akumulatory, bardzo złożone, pozwalają również skuterowi na uzyskanie zasięgu zapewniającego przejazd 80 do 100 km bez konieczności doładowywania.
Elektronika sterowania pozwala również ładować akumulatory podczas wytracania prędkości poprzez odzyskiwanie energii kinetycznej oraz oferować możliwość aktywacji trybu jazdy do tyłu przy manewrach pojazdu dla najniższych prędkości. Zintegrowany moduł diagnostyczny archiwizuje historię cykli ładowań i rozładowań podobnie jak trybów użytkowania pojazdu, co pozwoli kierowcy optymalizować styl jazdy i wydajność pojazdu.
Jak to jeździ?
Akumulator
E-Vivacity używa jednego akumulatora litowo-jonowo-kobaltowego, umieszczonego na dnie kufra, pozwalając zupełnie zwolnić miejsce dla ulokowania zabezpieczenia antykradzieżowego czy kasku! Poza tym wyczynem, małą rewolucją dla skutera skądinąd kompaktowego jest pozwolenie sobie na luksus oferowania pojemności 35 litrów do wykorzystania.
Akumulator litowo-jonowo-kobaltowy ma liczne zalety: akceptuje minimum 1000 cykli ładowania/głębokiego rozładowania bez odniesienia szkody oraz bez efektu pamięci, jego długość życia pozwala przejechać ponad 40 tys. km w normalnej eksploatacji, jego pojemność jest podniesiona i pozwala uzyskać 80 do 100 km zasięgu na drodze zależnie od rodzaju użytkowania. Elektronika zintegrowana z akumulatorem (BMS – Battery Management System) dozoruje naładowanie oraz temperaturę różnych elementów, zapewnia bezpieczeństwo systemu, zarządza długością życia baterii oraz optymalizuje zasięg.
Ładowanie
Wyposażonym w dołączoną ładowarkę oraz przewód mieszczące się pod siedziskiem, E-Vivacity podłącza się do domowego gniazdka 230V (16A).
Pełne ładowanie pustego akumulatora wymaga czterech godzin. Pierwsze dwie godziny pozwalają odzyskać 80% całkowitej pojemności akumulatora, podczas gdy dwie następne godziny służą wyrównaniu monobloków. Wyrafinowanie elektronicznego zarządzania pozwala optymalizować wydajność energetyczną oraz długość życia akumulatorów.
E-Vivacity oferuje więc osiągi przynajmniej odpowiadające Skuterowi spalinowemu 50 ccm. Podczas użytkowania w mieście, łatwo się integruje z ruchem ulicznym dzięki swojej zwinności i startowi – rosnąca moc i moment jego silnika zapewniają jazdę miękką, płynną i bez wstrząsów; bardzo ekonomiczne utrzymanie ogranicza się jeszcze przez wymianę części eksploatacyjnych takich jak opony czy hamulce.
Bezgłośnie i przyjemnie, zapewnia prędkość maksymalną 45 km/h. Łatwe prowadzenie, niemal intuicyjne, czyni przemieszczanie się przyjemnym jak nigdy – brak hałasu, smrodu czy wibracji zachowują zdumiewającą zdolność do przyspieszania ze startu. Wrażenie spokoju i równowagi daje w tym koncepcie całkowicie inne postrzeganie miasta.
Po powrocie do domu, proste podłączenie do prądu pozwala "zatankować" – odblokowuje się siedzisko kluczykiem, podłącza się a wskaźnik ładowania podświetla się pokazując ruch wentylatora podczas czterech potrzebnych godzin ładowania.
Poza niezrównaną przyjemnością z jazdy, koszt użytkowania jest niespotykanie ekonomiczny, który czyni różnicę – 4 EUR na 100 km w skuterze spalinowym względem jedynie 0,4 EUR i koszty dzielą się przez 10. Przy średnim rocznym przebiegu rzędu 4000 km dla 50 ccm, E-Vivacity nie kosztuje więcej niż 16 EUR za energię zapewniając przejazdy przez cały rok przy zerowej emisji CO2!
Wzrost kosztów związanych z akumulatorami będzie mógł być wymazany poprzez możliwość miesięcznego leasingu na części magazynujące energię przy cenie dzierżawy akumulatora nie przekraczającej kosztu tankowania benzyny.
Tak dużo atutów które sprawiają oczywistość pojazdu elektrycznego "benzynopodobnego" dla mobilności zielonej.
Dane techniczne:
Silnik: elektryczny, bezszczotkowy o stałych magnesach, chłodzony powietrzem
Pojemność: odpowiednik 50 ccm
Zasilanie: akumulator litowo-jonowo-kobaltowy (ok. 25 kg)
Tryby: ekonomiczny – 45 km/h – spacerowy – bieg wsteczny
Czas ładowania: 4 godziny
Pojemność akumulatora: 2,9 kWh
Moc maksymalna: 4 kW
Sprzęgło: silnik elektryczny o napędzie bezpośrednim
Przeniesienie napędu: pasek zębaty
Rama: podwójna kołyska stalowa
Zawieszenie przednie: widelec teleskopowy 32 mm
Zawieszenie tylne: regulowany amortyzator
Hamulec przedni: tarczowy 200 mm
Hamulec tylny: tarczowy 190 mm
Opony: 120/70-12
Wymiary (dł/szer/wys): 1910/680/1168 mm
Wysokość siedziska: 786 mm
Masa bez płynów: 115 kg
Źródło: Peugeot Presse
Tłumaczenie z francuskiego: Krzysztof Robert Mijal
Zabrakło Ci mocy? -> Vitesse.auto.pl
Najnowsze komentarze