Nowa platforma CMF-EV posłuży do produkcji elektrycznych modeli Grupy Renault. Koncern zaplanował już prezentację seryjnej wersji Megane eVision. Architekturę wykorzysta również marka Alpine.
Gilles Le Borgne, dyrektor techniczny Grupy Renault w wywiadzie dla magazynu Automotive News przedstawił szczegóły dotyczące nowej modułowej platformy CMF-EV aliansu Renault Nissan Mitsubishi. Płyta podłogowa powstała z myślą o elektrycznych samochodach segmentu C. Pierwszym modelem, który oparto na CMF-EV jest Nissan Ariya, czyli SUV-coupe mierzący ok. 4,6 m. W planach na przyszły rok jest również seryjna wersja konceptu Renault Megane eVision. Za opracowanie architektury odpowiada Nissan a jej koszt wynosi 500 mln euro.
Nowa platforma umożliwia produkcję samochodów elektrycznych o długości od 4 do 4,7 m. Główny silnik znajduje się pod maską a na tylnej osi można zamontować drugą jednostkę dla większej mocy oraz uzyskania napędu na wszystkie koła. CMF-EV umożliwia instalację trzech rodzajów baterii o pojemności 40 kWh, 60 KWh lub 87 kWh. Renault Megane eVision wyposażone w silnik o mocy 217 i akumulator o pojemności 60 kWh będzie mógł pokonać według Renault do 450 km na jednym ładowaniu. Przy prędkości 120 km/h autonomia spadnie do ok. 300 km.
Renault Megane eVision mierzy 4,21 m, jest więc o 15 cm krótsze od hatchbacka, który aktualnie znajduje się w salonach. Mimo mniejszych wymiarów masa wzrośnie. Wersja z akumulatorem o pojemności 60 kWh będzie ważyła 1650 kg, czyli o ok. 400 kg więcej od kompaktu. Według dyrektora generalnego marki, Luca de Meo prototyp w 90% pokrywa się z modelem seryjnym.
Produkcją akumulatorów dla nowej platformy zajmie się południowokoreańska firma LG Chem. Baterie mają ok. 10% zawartości kobaltu przy gęstości energetycznej 270 Wh/kg, która jest zbliżona do wartości 265 Wh/kg podawanej przez Volkswagena dla modeli I.D.
Gilles Le Borgne spodziewa się jeszcze większej poprawy. „Co 18 miesięcy lub co dwa lata obserwujemy wzrost gęstości energetycznej dzięki postępowi chemicznemu. W rezultacie temu samemu „kokonowi” baterii będziemy w stanie zwiększyć pojemność lub ograniczyć koszty” – powiedział.
Alians Renault Nissan Mitsubishi wkrótce zwiększy liczbę modeli opartych na platformie CMF-EV. Do świata elektrycznej motoryzacji wkroczy również marka Alpine, która wykorzysta architekturę do produkcji sportowych samochodów na prąd.
Najnowsze komentarze