5G OPEN ROAD jest jednym z największych programów w Europie, którego celem jest wspomaganie jazdy zautomatyzowanych pojazdów z łącznością 5G, na drogach otwartych dla ruchu.
Projekt 5G OPEN ROAD, który będzie realizowany do września 2024 roku skupia ekosystem szesnastu partnerów prywatnych, publicznych i akademickich oraz podwykonawców reprezentujących nowy łańcuch wartości w mobilności. Partnerzy w ścisłej współpracy z władzami lokalnymi pracują korzyściami płynącymi z 5G i związanymi z tym wyzwaniami: wspieraniem innowacji w tej technologii przyszłości, przyspieszaniem rozwoju technologii dla przemysłu cyfrowego, motoryzacyjnego i połączonej mobilności oraz tworzeniem powiązań międzysektorowych w celu zaspokojenia potrzeb regionów.
DS 9 w służbie badań i rozwoju
Jednym z samochodów, które uczestniczą w testach jest DS 9, flagowa limuzyna marki DS Automobiles. Obecnie uczestniczy w testach wykrywania wolnych miejsc parkingowych w miastach. Rozwiązanie to ma pomóc kierowcy w znalezieniu miejsca i szybkim pozostawieniu samochodu. Ma to znaczenie zarówno dla użytkowników dróg jak i dla zmniejszenia korków na terenie zabudowanym. Samochód wyposażono w system komunikacji 5G wraz z oprogramowaniem zarządzającym przetwarzanie informacji.
W testach uczestniczą m.in. Peugeoty 508 (na zdjęciu powyżej).
5G Open Road to nowa jakość i bezpieczeństwo
Projekt 5G Open Road umożliwi rozwój usług mobilności poprzez połączenie pojazdów z infrastrukturą drogową, w celu zapewnienia bezpieczeństwa i płynności ruchu w ruchu ulicznym w gęstych obszarach. Wśród przypadków użycia projekt zidentyfikował bezpieczeństwo pieszych i innych osób narażonych na niebezpieczeństwo, zmniejszenie śladu węglowego mobilności oraz logistykę ostatniej mili, transport na żądanie za pomocą autonomicznych wahadłowców.
Elementy składowe 5G Open Road
Projekt 5G Open Road zawiera szereg elementów, które współpracują ze sobą. Rozwiązanie testowe oparte jest na:
- sieci telekomunikacyjnych 5G od Bouygues Telecom i Nokii,
- różnych autonomicznych pojazdach z łącznością 5G od Stellantis, Renault, Valeo, grupy Milla, Twinswhell,
- inteligentnych urządzeniach drogowych,
- platformie przetwarzania wiadomości i danych, algorytmy decyzyjne i aplikacje świadczące usługi od Capgemini, Goggo Network, Montimage i Smile
- know-how i umiejętności instytutów i ośrodków badawczych: Cerema, UTAC, Systematic.
Autonomia pełna i półautonomia samochodów
Aby przetestować te różne przypadki użycia, projekt będzie miał do dyspozycji pojazdy konsumenckie o poziomie autonomii L2+[1] (Renault i Stellantis), roboty kabinowe na poziomie L4 [2] (Valeo), autonomiczne elektryczne wahadłowce (MILLA), autonomiczne droidy logistyczne (Twinswheel, Valeo lub Milla) na ostatni kilometr oraz mikroobiekty mobilności micro-mobility objects wszystkie połączone w 5G.
Ile kosztuje DS 9?
W Polsce cena DS 9 E-Tense zaczyna się od 292.700 zł. Dostępne są napędy 4×2 i 4×4 o mocy do 360 KM włącznie, Samochód można skonfigurować na tej stronie.
Kilkukrotnie mieliśmy okazję testować DS 9 – doceniając komfort i dynamikę tej limuzyny:
Najnowsze komentarze