Wiadomości

Nowe laboratorium dźwięku Dolby Atmos w Stellantis

autor Tomasz Nowicki
2023-11-24
Wiadomości

Renault Kangoo E-Tech Electric zwycięzcą Profesjonalnego Testu Flotowego

autor Tomasz Nowicki
2023-11-25
Wiadomości

Uważaj na czarny lód

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-11-22
Wiadomości

Materiały wolne od składników pochodzenia zwierzęcego: wegańskie wykończenia wnętrza od Opla

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-11-27
Wiadomości

Przegląd rynku: używany rodzinny samochód idealny na zimowe warunki do 40 tysięcy złotych.

autor Maciej Mokwiński
2023-11-28
Wiadomości

Dacia Spring w Top Gear Awards 2023. Za co dostała nagrodę?

autor Tomasz Nowicki
2023-11-29
Wiadomości

Produkty Stellantis prezentowane na wystawie „Drive Different” organizowanej przez MAUTO i otwartej do 7 kwietnia 2024 r.

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-11-27

Najnowsze komentarze

  • Krzysztof Gregorczyk - Nowa Dacia Duster III na zdjęciach. Wyciek przed premierą! AKTUALIZACJA
  • Janek - Nowa Dacia Duster III na zdjęciach. Wyciek przed premierą! AKTUALIZACJA
  • Krzysztof Gregorczyk - Przejście na samochody elektryczne grozi utratą miejsc pracy w Europie, w tym w Polsce. I wcale nie musi być ekologiczne
  • Anonimowo - Nowa Dacia Duster III na zdjęciach. Wyciek przed premierą! AKTUALIZACJA
  • Adam - Renault Clio V w TOP 3 najchętniej kupowanych samochodów klasy B w Polsce
  • Anonimowo - Carlos Tavares zobowiązał się do poprawy sytuacji w sieci sprzedaży Stellantis. Czy to jednak nie czas na jego dymisję?
  • Gall - Nowy Citroën C4 i e-C4 mają nowy cennik. Jakie zmiany?
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Jak kupować używany samochód? Przedwojenny poradnik dla każdego

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2023-10-22
w Historia
Czas czytania 12 minut
204 6
A A
3

Jak radzono sobie z zakupem używanego samochodu przed wojną? Oto rozbudowany poradnik, który przyda się też tym, którzy kupują zabytkowe samochody. Poczytajcie: „Przy kupnie samochodu używanego musimy postępować nieco inaczej, jak kupując nowy samochód. Przy kupnie nowego samochodu możemy bardzo dokładnie sprecyzować nasze Postulaty. Dostateczny materiał zbierzemy przeglądając katalogi oraz porównując ceny, moc silników, komfort i t. p., także na zasadzie rozmaitych danych dojść możemy do konkluzji, jaki samochód nam odpowiada.

Potem pozostaje już tylko poinformować się u zaufania godnych osób, jak dane marki się zachowują, chociaż przestrzegam, że i tu zdania są nieraz zupełnie różne i nieraz samochody najgorszych cieszą marek cieszą się w Polsce przez czas jakiś doskonałą opinią dzięki temu, naprzykład, że mają… wygodne siedzenia lub łatwo ustawialną szybę ochronną. Po jakimś czasie dopiero, gdy remont zaczyna za często wybierać złote z kieszeni, opinia się zmienia.

Szczegóły są nieistotne?

Wybierając się po kupno samochodu okazyjnego, trzeba też już zgóry rozejrzeć się w materiale, jaki jest na sprzedaż, i z tego wybrać marki, jakie uważamy za możliwe, oraz typy, jakie nam mogą się nadać. Po ustaleniu tych danych, nie trzeba się trzymać drobnych szczegółów, nie mających wpływu na działanie samochodu, jak np. co do koloru nadwozia, kształtu poduszek i t. p., gdyż w ten sposób można łatwo stracić okazję do kupna. Szukając samochodu, należy zwracać się raczej do znanych firm, posiadających warsztaty i sprzedających samochody, tylko po dokładnem zbadaniu tychże.

Nie ma ani jednej firmy, która handel używanymi samochodami uważała za źródło uczciwego zysku

Niestety, do wyliczenia takich firm w Warszawie nie potrzeba nam nawet palców z jednej ręki. Niema u nas ani jednej firmy, któraby solidny handel używanymi samochodami uważała za źródło uczciwego zysku. Więcej jest zaś tej kategorii, które się chwalą na stronie, że sprzedali klijentowi samochód używany, w którym brakowało tylko silnika! W firmach takich sprzedaje się zwykle stare samochody, zaręczając, że stały przez cały czas wojny nieużywane, że dawniej używano znacznie lepszych gatunków stali i budowano znacznie solidniej.

To wszystko głupi wymysł Francuzów?

Przypuśćmy, że dany klijent trafia na jakiś stary gruchot o napędzie łańcuchowym. Jeżeli niesumienny sprzedawca pozna przypadkiem z jakiegoś odezwania się, że kupujący niebardzo jest kuty w tej materii, to wtedy przytoczy cały szereg dobrych stron napędu łańcuchowego, przekona danego klijenta, że akumulatory, starter, oświetlenie elektryczne i t. p. dzisiejsze ulepszenia są tylko głupim wymysłem francuzów, że to wszystko diabła warte, a niema jak rozruszanie korbą, światło acetylenowe i t. d. i t. p.

Czułe traktowanie sworznia resorowego

Przy kupnie samochodu nie radzę brać doradców, chyba tylko osoby dobrze znane i fachowe, inne bowiem albo wezmą procent od sprzedającego, albo powiększą tylko niepotrzebnie nasze wątpliwości. Przypuśćmy, że chcemy kupić samochód i oglądamy jeden z takich, jakie są do sprzedania, i zewnętrznie karoseria nam się podoba, moc silnika jest wystarczająca, cena po potargowaniu się będzie odpowiadała naszym zasobom – jednem słowem trzeba teraz tylko stwierdzić, czy cały ten zespól pod względem swego stanu nadaje się do poważnego traktowania. Jakże trzeba się zabrać do dzieła! Wiemy doskonale, że nie wszystkie części samochodu zużywają się jednakowo. Rzadko przyjdzie nam okazja zmieniać w samochodzie karter silnika, natomiast sworzeń resorowy, minio najczulszych około niego starań, co jakiś czas trzeba jednak zastąpić nowym.

Co najczęściej zużywa się w aucie?

Z tego też powodu musimy zastanowić się nad tem, które to mianowicie części samochodu są najwięcej narażone na zużycie i wedle nich sądzić będziemy mogli o stanie całego samochodu. Na rys. 267 zaznaczyłem takie części, a są to mianowicie: silnik, wszystkie połączenia w mechanizmie kierowniczym, drążki hamulcowe i ich dźwignie; mechanizm kierowniczy (śruba lub ślimak); przeguby kardana; umocowanie resorów (sworzenie i t.p.); koła przednie. Przejrzawszy pobieżnie nawet wymienione powyżej części, możemy wnioskować już o tem, czy dany samochód był dobrze utrzymany, czy też nie, i to nam posłuży jako pierwsza podstawa do oceny.

Gdyby okazało się, że części te są w bardzo złym stanie, to radzę dalej samochodu takiego nie badać nie mając dużego doświadczenia w samochodowym fachu, może się bowiem zdarzyć, że dany samochód dałby się małym kosztem naprawić; w tym właśnie wypadku trzeba się dobrze orientować, by móc to ocenić. Gdy pierwsze badanie powierzchowne wypadło nieźle, możemy zabrać się do szczegółowego badania.

Silnik

Silnik, dobrze utrzymany i wyregulowany, powinien ruszyć na zimno; gdy dłuższy czas nie był puszczany, mogła w nim oliwa w cylindrach zgęstnieć do tego stopnia, iż pierścienie tłokowe przykleiły się do ścian i dlatego może się z trudem dawać korbować. Poznać to można po trudności w korbowaniu. Trudność ta powinna ustać, gdy nalejemy do każdego cylindra po parę kropli nafty. Nie wolno nalewać benzyny, gdyż wtedy stracilibyśmy całą dobrą okazję do zbadania silnika. Dolana benzyna ułatwiłaby rozruszanie silnika. Silnik nasycony naftą powinien dawać się korbować z pewnym trudem, powodowanym kompresją; tle więc jest także, jeżeli dany silnik daje się kręcić jak gramofon, a nie zapala. Jest to dowodem nieszczelności tłoków lub zaworów. W takim wypadku także nie radzę kupować samochodu bez rozbierania silnika. Co do kompresji, to jeszcze będziemy mieli dalej sposobność stwierdzić jej jakość.

Nie powinno się dopuszczać do tego, by sprzedający manipulował przy rozruszaniu silnika, przy karburatorze, naciskał na pływak i t. p. Może on co najwyżej zamknąć na chwilę dopływ powietrza, co przy silnikach o małej pojemności cylindrów nieraz się praktykuje. Z okazji puszczania silnika w ruch, zbadać należy szczelność karburatora, z którego nie powinna benzyna cieknąć. Jeżeli benzyna wycieka, świadczy to o złem ustawieniu poziomu benzyny w basenie, względnie dyszy, lub o nieszczelności iglicy, domykającej dopływ pod działaniem pływaka. Gdy silnik już idzie, zostawiamy go, by szedł parę minut i zaczął iść zupełnie regularnie i nie zacinał się przy akcelerowaniu (naciskaniu na pedał akceleratora).

Próby silnika

Teraz zaczynamy próby. Przy najlżejszem naciśnięciu pedału powinien reagować, nie dając ani strzałów tłumika, ani trzasków w karburatorze. Jedno i drugie świadczy o ziem zapalaniu lub złym stanie zaworów. Nagłe przechodzenie z małych obrotów na duże zwiększa wszelkie szmery w rozrządzie. Tryby rozrządcze i łańcuchy (tak zwane cichobieżne!) dadzą teraz znać o swojem istnieniu, jeżeli są w złym stanie, nawet wtedy, jeżeli przezorny sprzedawca napełnił karter gęstą oliwą, by uciszyć ich wołanie o ratunek. Można przy tej okazji sprawdzić też zapalanie, na to będziemy jednak mieli czas.  Po jakimś czasie, gdy silnik idzie, można sprawdzić szczelność poszczególnych części silnika, jak karteru, przewodów wodnych i t. p. (rys. 268). Dla sprawdzenia szczelności co do wody i benzyny, trzeba samochodem pojechać na suche, czyste miejsce i po kilkunastu minutach ruchu silnika patrzeć pod spód, czy nie widać spadających kropli, względnie kałuży; oliwa zacznie wydobywać się przy połączeniach karteru, jeżeli nie jest szczelny.

Trzeba także sprawdzić pompkę do wody, czy przy niej woda nie wycieka. Przy badaniu chłodnicy trzeba być ostrożnym i kazać nalewać wodę przy sobie, by .fachowcy” nie dodali do niej mąki, hamującej wyciek wody. W ten sposób można oczywiście zamaskować tylko małe nieszczelności, ale i to się zdarza. Po zagrzaniu się silnika, zatrzymujemy go i próbujemy kompresję (Rys. 271.) S

Jeżeli cylinder dany ma dobrą kompresję, to po zakręceniu korbą prawie do górnego martwego punktu powinna korba, po puszczeniu jej, wrócić się elastycznie z powrotem pod wpływem rozprężania się gazu. Jeżeli samochód ma starter, to należy go teraz także parę razy spróbować. Silnik, posiadający marną kompresję, jest napewno w złym stanie, gdyż posiada starte pierścienie tłokowe. Możliwe tu są także złe zawory, ale przypuszczam, że sprzedający napewno przed sprzedawaniem samochodu dotarł zawory, by sprezentować go jak najlepiej. Nie radzę więc kupować samochodu, nie posiadającego należytej kompresji, i nie wierzyć zapewnieniom sprzedawcy, że pierścienic przetrą się i kompresja polepszy się, przeciwnie, raczej sądzić można, że zło jeszcze się powiększy.

Stuk w silniku rozróżnić można doskonale podczas ruchu silnika na miejscu. Świadczy on albo o wyrobionych panewkach korbowodów na wale korbowym, albo na sworzeniach tłokowych. Stuk taki przy wolnych bardzo obrotach świadczyć też może o owalizacji cylindrów. W każdym z tych trzech wypadków nie należy samochodu takiego kupować, chyba jeżeli uważa się cenę jego za tak niską, że opłaci się remont, ewentualnie  dokupienie nowego bloku, cylindrów i tłoków.

Kierownica

Mechanizm kierowniczy składa się, jak wiadomo, ze śruby i naśrubka, śliniaka i ślimacznicy lub podobnie działających części. Części te ukryte są w karterze mechanizmu kierowniczego, który znajduje się pomiędzy kolumną sterową a ramieniem sterowem. Dla poznania stopnia zużycia, który objawia się w luzie kierownicy, prosimy kogoś, by trzymał jedno kolo nogami (rys. 269), a sami przekręcamy zlekka kołem w prawo i w lewo. Luz, jaki posiada kierownica, nie powinien przekraczać 3 – 7 cm., zależnie od wielkości koła kierunkowego. Wynik otrzymany nie daje nam samego luzu w mechaniźmie kierowniczym – jest on wynikiem, że tak się wyrażę, kilku Iuzów składowych, a mianowicie:

  • luzu w mechanizmie kierowniczym,
  • luzu w iłożyskach, utrzymujących ślimak (Rys. 272).

Dlatego też luz ten może nieraz być bardzo duży w samochodzie źle utrzymanym. By poznać wielkość luzu w drążku poprzecznym, należy podnieść oba koła, jak to wskazuje rys. 270, i wtedy, chwytając za kota jednocześnie, łatwo zauważymy wielkość tego luzu. Luz ten, przy skierowywaniu kot ku sobie i od siebie, nie powinien przenosić kilku milimetrów, mierzonych na obręczy kół. Luz w drążku poprzecznym daje się łatwo usunąć przez zmianę sworzni, więc nie decyduje o odrzuceniu danego samochodu, świadczy tylko o tein, jak był on utrzymywany.

Korzystając z podniesienia kola, można jednocześnie sprawdzić luz w sworzeniach kół przednich (rys. 271). Chwytamy dane koło u góry i u dołu i próbujemy niem wahadłować. Jeżeli luz istnieje, to widać doskonale, jak sworzeń koła msza się wraz z kołem w rozwidleniu osi przedniej. Dalej jeszcze możemy przy tej okazji spróbować, czy łożyska kół są w porządku. Jeżeli nie są w porządku, to kolo będzie się chwiać na czopie niezależnie od ruchu tego czopa. Luz taki jest bardzo niebezpieczny i należy żądać od sprzedającego wstawienia nowych łożysk kulkowych. Skończywszy te badania, obejrzeć musimy bacznie oś przednią, czy nie widać na niej jakichś robótek. Wszelkie nieregularności kształtu, ślady zaklepywania, piłowania i t. p. świadczą o leni, że oś była naprawiana. Jeżeli to ma miejsce, nie należy samochodu kupować.

Napęd i most tylny.

Dla zbadania luzu w napędzie i moście tylnym musimy podnieść oba kola tylne (rys. 272). Dla zbadania luzu w przegubach kardana muszą dwie osoby poruszać lekko w jedną stronę na tej samej wysokości kołami tylniemi, a my patrzymy na ruch wału, wychodzącego ze skrzynki biegów. Jeżeli przy tem obie osoby poruszają jednocześnie kolami tylnemi w tym samym kierunku z tą samą szybkością, to wtedy luz w wyrównywaczu (dyferencjale) jest wyłączony i rozpoznajemy tylko luz w napędzie i przegubach. Jeżeli samochód posiada zamiast przegubów kardana tak zwane elastyczne przeguby (fleksible), to wtedy widzimy tylko luz napędu.”

źródło: czasopismo Auto, rok 1925, nr 13-14.

Czytaj nas w Google News:

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Originally posted 2020-05-04 09:39:24.

5 2 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

Pierre Bézier, inżynier Renault który stworzył współczesny świat projektowania komputerowego CAD/CAM

2023-11-29

Fiat Panda 4×4 wjechał prawie wszędzie. W tym roku obchodzi 40-lecie

2023-11-28

Lancia Thema – w 2023 roku dwie ważne rocznice

2023-11-25

30 lat temu zadebiutowała II generacja Opla Omegi

2023-11-21
Tagi: historia
Udostepnij76Tweet45Udostepnij13
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

3 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • Nowa Dacia Duster III na zdjęciach. Wyciek przed premierą! AKTUALIZACJA

    9279 udostępnienia
    Udostepnij 3712 Tweet 2320
  • Nowa Lancia Ypsilon Cassina – pierwsze zdjęcie ujawnione

    1985 udostępnienia
    Udostepnij 794 Tweet 496
  • Renault Scenic wśród siedmiu finalistów Car of the Year 2024. Czy nowy rodzinny SUV ma szanse na pierwsze miejsce?

    2722 udostępnienia
    Udostepnij 1089 Tweet 681
  • Nowy Citroën C4 i e-C4 mają nowy cennik. Jakie zmiany?

    654 udostępnienia
    Udostepnij 262 Tweet 164

Testy samochodów

Peugeot - testy i opinie

Test: Peugeot 508 PSE 360 KM kontra Audi A8L 4.0 435 KM? Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2022-03-28
Peugeot - testy i opinie

Test: Nowy Peugeot 508 SW GT 225 KM – piękne luksusowe kombi z dużą dawką komfortu. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2021-02-13
Citroen C3
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C3 Origins 1.2 110 KM – 1300 km w trasie. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2019-06-09
Dacia - testy i opinie

Test: Dacia Lodgy 1.5 dCi 110 KM – duży samochód dla rodziny. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Tomasz Nowicki
2014-06-25
Dacia - testy i opinie

Test: Dacia Duster 2018 1.5 dCi 4×4 – opinie i spalanie – do miasta i na autostradę? Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2021-04-07

Najnowsze komentarze

  • Krzysztof Gregorczyk - Nowa Dacia Duster III na zdjęciach. Wyciek przed premierą! AKTUALIZACJA
  • Janek - Nowa Dacia Duster III na zdjęciach. Wyciek przed premierą! AKTUALIZACJA
  • Krzysztof Gregorczyk - Przejście na samochody elektryczne grozi utratą miejsc pracy w Europie, w tym w Polsce. I wcale nie musi być ekologiczne
  • Anonimowo - Nowa Dacia Duster III na zdjęciach. Wyciek przed premierą! AKTUALIZACJA
  • Adam - Renault Clio V w TOP 3 najchętniej kupowanych samochodów klasy B w Polsce
  • Anonimowo - Carlos Tavares zobowiązał się do poprawy sytuacji w sieci sprzedaży Stellantis. Czy to jednak nie czas na jego dymisję?
  • Gall - Nowy Citroën C4 i e-C4 mają nowy cennik. Jakie zmiany?

Zobacz też

WRC: Nie lubię Hirvonena…

Alpine może stać się mini-Ferrari – uważa szef Renault

Peugeot we Francji po pięciu miesiącach 2019 roku

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
3
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.