Czekaliśmy długo na zakończenie negocjacji pomiędzy Iranem i Francją, a konkretnie pomiędzy koncernem Iran Khodro i Grupą PSA Peugeot Citroën. Europejska wizyta prezydenta Hassana Rouhaniego pozwoliła na finalizację tematu i już wiadomo – Iran Khodro i Grupa PSA stworzą spółkę joint venture i przeszło 30-letnia współpraca między tymi podmiotami wejdzie na nową ścieżkę rozwoju!
Podmioty wniosą udziały o dokładnie takiej samej wartości. Spółka joint venture będzie podstawą strategicznego partnerstwa obu firm. W ciągu najbliższych pięciu lat inwestycje sięgną około 400 milionów euro, zarówno w produkcję, jak i w badania i rozwój nowych konstrukcji. Aktualnie mówi się o produkcji i sprzedaży na Bliskim Wschodzie modeli Peugeot 208, 2008 i 301 wyposażonych w silniki najnowszej generacji.
Umowa przewiduje:
– przywrócenie wszelkich umów dotyczących wytwarzania pojazdów marki Peugeot, również tych obecnie produkowanych w Iranie;
– utworzenie spółki joint venture na terenie przemysłowym w Teheranie, która będzie produkować najnowszej generacji samochody marki Peugeot, na platformie, która będzie również wykorzystana przez Iran Khodro do rozwijania własnych pojazdów;
– możliwość eksportu wytwarzanych w ramach spółki joint venture samochodów także w krajach regionu.
Podpisanie umowy było możliwe dzięki zniesieniu sankcji, jakie Zachód nałożył na Iran z powodu programu nuklearnego tej Republiki Islamskiej. Teraz państwa zachodnie zniosły owe sankcje, ale chcą wejść do Iranu gospodarczo. Iran jednak ma swój honor i nie podpisuje umów z każdym, kto wyrazi taką ochotę. Kraj stawia warunki, na które jednak zachodni partnerzy przystają zdając sobie sprawę z tego, jaki rynek potencjalnie staje przed nimi otworem. Dlatego i PSA zgodziło się na transfer technologii oraz znaczący udział lokalnych kooperantów w produkcji samochodów w Iranie.
Plany mówią o uruchomieniu produkcji w zakładach w Teheranie już w roku 2017. A jest o co walczyć i szkoda czekać – w szczytowym dla motoryzacji roku 2011 w Iranie sprzedano 1,6 miliona nowych samochodów! Sankcje znacznie ograniczyły tę wielkość, ale plany rządowe mówią o powrocie na ten pułap w ciągu dwóch lat, a realne prognozy mówią o poziomie 2 milionów aut rocznie już w roku 2022. Pozwoliłoby to zapewne uzyskać Peugeotowi łączną liczbę jeżdżących w Iranie samochodów tej marki na poziomie 4 milionów egzemplarzy.
Iran jest kluczowym elementem rozwoju strategii PSA w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki. To trzeci najszybciej rozwijający się rynek międzynarodowy dla Grupy PSA. W ubiegłym roku koncern sprzedał tam 180.200 samochodów, o 6,4% więcej, niż w roku 2014.
Dla Iran Khodro wielkie znaczenie ma z kolei transfer technologii. To wielki koncern, który eksportuje swoje samochody do wielu krajów regionu, także do Afryki. Rozwija się dynamicznie, acz nie da się ukryć, że przynajmniej część produkowanych przez IKCO aut jest przestarzała technologicznie. Stąd zainteresowanie współpracą z producentami światowymi, a tych w portfolio Iran Khodro jest wcale niemało. I są to producenci z całego świata, także z Azji.
„To strategiczne porozumienie pozwala wraz z uchyleniem zachodnich sankcji otworzyć nowy rozdział w przeszło 30-letniej współpracy PSA z Iran Khodro. Naszą wspólną ambicją jest oferowanie naszym klientom nowoczesnych technologicznie produktów i zapewnienie mobilności na światowym poziomie, które to produkty i usługi zapewnią najwyższy komfort, bezpieczeństwo i spełnią normy ochrony środowiska” – powiedział Carlos Tavares, prezes Grupy PSA.
„Strategiczne partnerstwo z PSA będzie służyć jako unikalna platforma dla obu stron w celu wykorzystania wzajemnych przewag konkurencyjnych. Zwłaszcza biorąc pod uwagę efekt skali, nowoczesne technologie i długoterminowe perspektywy, obaj partnerzy są w stanie doprowadzić do owocnej współpracy. Szczególną zaletą tego porozumienia jest dostarczenie klientom najlepszych technologii samochodowych w rozsądnych cenach” – dodał dr Hashem Yekehzare, prezes Iran Khodro.
KG; grafika: PSA
Najnowsze komentarze