W pierwszych dniach nowego roku średnie ceny detaliczne paliw na polskich stacjach ukształtowały się na poziomie: Pb95 4,66 zł/l; ON 4,57 zł/l i LPG 2,14 zł/l*
W porównaniu z notowaniem ze środy 17 stycznia benzyna i olej napędowy (podstawowe gatunki paliw ON i Pb95) tanieją 3 gr/l, a autogaz 2 gr/l.
Nietypowo dla okresu zimowego tanieją również paliwa premium: najmniej Pb98: -1 gr/l. Najbardziej ON o podwyższonych właściwościach niskotemperaturowych (w praktyce komponowany na orlenowskim Arktycznym 2 czy lotosowym I Z-40) notuje na naszych stacjach: -2 gr/l.
Najtańszy olej napędowy mają stacje w woj. śląskie: 4,53 (-1 gr/l przez ostatnie 7 dni); najdroższy zachodniopomorskie: 4,61 zł/l (-1 gr/l). Największe zmiany ceny detalicznej ON, jakie odnotowujemy w tym tygodniu, to opolskie: -6 gr/l przy średniej 4,63 zł/l.
Stacje śląskie to też najtańsza benzyna: średnia 4,59 zł/l (-2 gr/l przez ostatnie 7 dni), a zachodniopomorskie najdroższa: 4,77 zł/l (+1 gr/l). Największe zmiany ceny detalicznej Pb95, jakie odnotowujemy w tym tygodniu to podlaskie: -7 gr/l przy średniej 4,67 zł/l.
Podlaskie to najtańszy autogaz: 2,05 zł/l (-4 gr/l – to zarazem największe zmiany ceny detalicznej tego paliwa w tym tygodniu); a najdroższy zachodniopomorskie: 2,19 zł/l (+1 gr/l).
Dziś w hurcie polskich rafinerii benzyna drożeje średnio 14 zł/m³, a olej napędowy 4 zł/m³.
W ostatnim tygodniu Pb95 zdrożała średnio 20 zł/m³, a ON taniał 21 zł/m³.
Należy jednak pamiętać, że między 6 a 12 stycznia 2017 r. benzyna w hurcie polskich rafinerii zanotowała średnio +83 zł/m³, tj. grubo ponad 2%, czyli ok. +9 gr/l brutto.
Olej napędowy zaś ok. +46 zł/m³, tj. ok. 1,3%, czyli ok. +4 gr/l brutto.
W porównaniu z 8 grudnia 2017 r. ceny hurtowe w polskich rafineriach są zaś dziś wyższe odpowiednio: Pb95 ok. 84 zł/m³, tj. ponad 2,3%, a ON ok. 45 zł/m³, tj. +1,5%, czyli ok. +10 oraz +6 gr/l brutto.
Tym samym średnia marża detaliczna polskiej stacji w połowie 4. tygodnia 2018 r. ukształtowała się na poziomie 8 gr/l, tj. 1,9% ceny litra sprzedawanego paliwa.
W porównaniu z połową czerwca 2017 r.:
Pb95 z gdańskiej rafinerii Grupy Lotos jest dziś droższa o 8,4%, a olej napędowy o 11,57%.
W płockiej rafinerii PKN Orlen benzyna w tym okresie zanotowała +8,4%, a ON +11,53%, tj. ok. 35 i 46 gr/l brutto – najbardziej zdrożał ONG, czyli olej napędowy do celów grzewczych: ponad 21%.
Wg oficjalnie publikowanych cenników dziś nieznacznie taniej jest w płockiej rafinerii PKN Orlen, ale dotyczy to tylko Pb98 (PKN 3.833 zł/m³, GL 3.834 zł/m³) i ONG (Ekoterm Plus w PKN to 2.454 zł/m³, Lotos Red w GL 2.455 zł/m³).
Pozostałe paliwa obie polskie rafinerie detalistom, czyli stacjom, sprzedają w tej samej cenie: Pb95 3.679 zł/m³; olej napędowy (zarówno Ekodiesel w PKN, jak i Eurodiesel w GL) to 3.617 zł/m³; olej napędowy premium (I Z-40, jak i Arktyczny 2) 3.862 zł/m³.
Zmiany na rynkach międzynarodowych dają nadzieję na perspektywiczne obniżki w polskich rafineriach i na polskich stacjach.
Wprawdzie ropa Brent, referencyjna dla rynku europejskiego, między 5 grudnia 2017 r. a 15 stycznia 2018 r. zanotowała +14,77%, przekraczając poziom 70 USD/b, a w porównaniu z połową czerwca 2017 r. jest droższa o 56%, dziś rano jednak tanieje 0,12% (źródło: Bloomberg).
Tanieją także paliwa gotowe na rynku ARA, po mocnych jednak wzrostach:
Pb95 między 5 grudnia 2017 r. a 15 stycznia 2018 r. zdrożała 6,86%, nadal jest o 35% droższa niż w połowie czerwca 2017 r.; ale dziś rano notuje -0,47%.
ON między 5 grudnia 2017 r. a 15 stycznia 2018 r. zdrożał 11,15%, nadal jest o 50% droższa niż w połowie czerwca 2017 r.; dziś rano notuje +0,50%.
Wzrostów cen ropy nie rekompensują spadki dolara. Mimo że między 7 grudnia 2017 r. a 23 stycznia 2018 r. złotówka do dolara zyskała 4,6%, to jednocześnie koszty polskich rafinerii w tym czasie wzrosły o 7 gr na litrze surowca.
Przy średniej cenie ropy Brent w styczniu na poziomie 69 USD/b i średnim kursie NBP USD/zł na poziomie 3,45 teoretyczne koszty naszych rafinerii wyniosły 1,489 zł/l surowca. Przy średniej cenie dolara z listopada 2017 r. 3,61 wyniosłyby 1,538 zł/l surowca, czyli byłyby o 7 gr/l wyższe.
* Zestawienie sporządzone wg monitoringu cen paliw prowadzonego przez Biuro Polskiej Izby Paliw Płynnych
źródło: Polska Izba Paliw Płynnych
Najnowsze komentarze