W piątek, 10. października na polskich stacjach benzyna i olej napędowy tanieją solidarnie po 2 gr/l, a LPG 1 gr/l. Coraz więcej jest stacji które oferują paliwa nieco poniżej 5 zł/z. Jeżeli utrzyma się tendencja spadkowa na rynku ropy i umacniania się złotówki, bardzo możliwe że to jeszcze nie koniec spadków. Jednak mocne wahania dolara względem walut europejskich zdają się temu przeczyć.
Wg portalu Upstream.com na otwarciu dzisiejszej sesji giełdowej w Londynie ceny ropy Brent (tzw. europejskiej) w kontraktach na listopad spadły poniżej 90 USD/b – do 88,3 USD/b. Portal podaje też, że granicą poniżej, której kraje OPEC zareagują cięciami wydobycia, by obniżyć podaż, jest 85 USD/b.
Polskim rafineriom służą też ostatnie spadki dolara – waluty, w której odbywa się większość transakcji na rynku naftowym. Wprawdzie 29. września dolar przekroczył tzw. „magiczną granicę” 3,3 zł, a od 9. czerwca do 6. października zdrożał ponad 30 groszy (w tabelach NBP z 3,0067 do 3,3343 zł), ale w tym tygodniu zarówno złotówka, jak i euro wyraźnie się umocniły. Dla polskich rafinerii to dobrze, bo niektórzy analitycy rynkowi już wypatrywali poziomu 3,6 zł/USD, co przy cenie ropy na poziomie ok. 100 USD/b kształtowałoby koszty naszych rafinerii ok. 38 gr/l. Dziś jednak ponownie dolar notuje wzrosty – w tabelach NBP: 3,2985 zł (+0,64%).
W cennikach hurtowych polskich rafinerii warto zwrócić uwagę na drastyczne spadki oleju napędowego. Jeszcze ciekawiej wygląda zestawienie zmian od 11 stycznia: Pb95 +0,83%; Pb98 +0,67%; olej napędowy [B7] -2,57%; biodiesel [B100] -2,61%; olej napędowy premium -2,47%; olej napędowy używany do celów grzewczych: -7,4%. Czyżby tak drastyczne spadki cen tego ostatniego miały oznaczać rewolucję w naszych systemach grzewczych?
W hurcie PKN Orlen:
– benzyna Pb95 kosztuje dziś 4130 zł/m³ (netto w temperaturze referencyjnej 15st.C); czyli od wczoraj -29 zł/m³, -49 zł/m³ przez ostatni tydzień; dla ostatnich 30 dni -12 zł/m³, ale w porównaniu z 11 stycznia (tegoroczne minimum cenowe) jest drożej o 34 zł/m³.
– Pb98 [benzyna premium] to 4221 zł/m³, od wczoraj -15 zł/m³, w 7 dni -23 zł/m³; w skali miesiąca -123 zł/m³, a ok. +28 zł/m³ od 11 stycznia.
– olej napędowy od wczoraj -20 zł/m³; -74 zł/m³ w 7 dni; -148 zł/m³ w skali miesiąca
i -106 zł/m³ od 11 stycznia; poszczególne jego gatunki w płockiej rafinerii kosztują dziś więc: ON (zwykły olej napędowy) 4011 zł/m³, B100 (biodiesel) 3961 zł/m³; Arktyczny 2 (ON premium) 4191 zł/m³.
– olej opałowy (ONG Ekoterm Plus) to 2741 zł/m³; od wczoraj -52 zł/m³ , -61 zł/m³ w 7 dni; -181 zł/m³ w skali miesiąca; i -219 zł/m³ od 11 stycznia.
W Lotosie benzyna nieco taniej. ON na tym samym poziomie, ale jego ceny spadają równie gwałtownie jak w PKN.
– Pb95: 4129 zł/m³, od wczoraj -29 zł/m³; w tydzień -50; -124 w miesiąc i od 11 stycznia +32 zł/m³.
– Pb98: 4221 zł/m³, czyli od wczoraj -27 zł/m³; 7 dni -24; 30 dni -123; od 11 stycznia +28 zł/m³.
– Zwykły olej napędowy (ON) to dziś w Lotosie: 4011 zł/m³ (-20; -4; -145; -106 zł/m³); analogicznie zmieniają się ceny B100 (dziś 3961 zł/m³) i lotosowego oleju napędowego premium, czyli I Z-40 (dziś 4191 zł/m³);
– olej napędowy do celów grzewczych Lotos Red to dziś 2740 zł/m³ (-28; -102; -187; -220 zł/m³).
Tak duże wahania mają swoje bezpośrednie przełożenie na krajowy rynek detaliczny. Dlatego też mimo że ceny płacone przez kierowców ze względu na wysokie obciążenia fiskalne nadal pozostają powyżej realnych dochodów przeciętnego „Kowalskiego”, to marże uzyskiwane przez operatorów na detalicznej sprzedaży paliw nadal kształtują się na poziomie ok. 2% ceny paliwa, co uniemożliwia utrzymanie stacji z samej core’owej działalności.
Średnie ceny detaliczne na polskich stacjach w piątek, 10 października br. ukształtowały się na poziomie: ON 5,17 zł/l; Pb95 5,28 zł/l; LPG 2,58 zł/l*.
Najtańszy olej napędowy miało w tym tygodniu woj. wielkopolskie: 5,11 zł/l (-3 gr/l). Najdrożej tankowali kierowcy aut z silnikami wysokoprężnymi woj. zachodniopomorskim: 5,28 zł/l (-1 gr/l). Najniższa zanotowana przez nas cena to 4,95 zł/l (+1 grl/); najwyższa: 5,40 zł/l (+2 gr/l).
W lubelskim jest najtańsza benzyna: średnia 5,22 zł/l (-3 gr/l); najdroższa z kolei w woj. podkarpackim: 5,42 zł/l (-1 gr/l). Ceny minimalne: 5,04 zł/l (-2 gr/l); maksymalne: 5,66 zł/l (b.z.).
Najtańszy autogaz to woj. małopolskie: 2,47 zł/l (-1 gr/l). Najdroższy mazowieckie: 2,68 zł/l (-2 gr/l). Ceny minimalne: 2,39 zł/l (+6 zł/l); maksymalne: 2,77 zł/l (-5 gr/l).
Komunikat cenowy Polskiej Izby Paliw Płynnych z dn. 10.10.2014
źródło: Polska Izba Paliw Płynnych
Najnowsze komentarze