Uruchomienie zakładu w Tangerze zamknęło się kwotą jednego miliarda euro. Zdolności produkcyjne tej fabryki wynoszą 400.000 samochodów rocznie, co ma zapewnić dalsze sukcesy Aliansu na całym świecie. Warto podkreślić, że uruchomiony właśnie zakład jest pierwszą fabryką motoryzacyjną na świecie o zerowej emisji dwutlenku węgla i braku ścieków przemysłowych wynoszonych poza firmę.
To jednocześnie największy zakład motoryzacyjny w basenie Morza Śródziemnego. W roku 2015 ma zatrudniać 6.000 pracowników.
Renault jest obecne w Maroku od przeszło ośmiu dekad. Dziś jego położenie geograficzne wydaje się optymalne – między Oceanem Atlantyckim z jednej strony, i Morzem Śródziemnym z drugiej. Pozwala to na znakomite korzystanie z sieci poddostawców, a jednocześnie umożliwia łatwy dostęp do zakładu wysoko wykwalifikowanej kadry pracowniczej. Zakłady w Tangerze nastawione są głównie na produkcję samochodów gamy Entry.
Na początek przewiduje się produkcję dwóch modeli – znanej już z zapowiedzi prasowych Dacii Lodgy, pierwszego kompaktowego minivana w gamie tej marki, oraz małego vana dostępnego również w wersji pasażerskiej. Dzięki uruchomieniu fabryki w Tangerze, znacząco wzrosną z jednej strony moce produkcyjne dla gamy Entry, z drugiej zaś będzie można śmiało myśleć o poszerzeniu tejże gamy pojazdów, zdobywających coraz większe uznanie na wielu światowych rynkach. Tanger idealnie uzupełni produkcję w rumuńskim Pitesti oraz marokańskiej Casablance.
Wraz z zakładem w Chennai (Indie), nowa fabryka w Tangerze znacząco przyczyni się do wzrostu globalnej produkcji oby partnerów Aliansu. Północnoafrykańska wytwórnia jest zarządzana przez Renault, ale stosowane w niej są zasady Alliance Production Way (APW), wypracowane przez Nissana i Renault.
Nie można nie wspomnieć o znaczącym wkładzie władz Maroka w przedsięwzięcie w Tangerze. Renault i Maroko wspólnie założyli IFMIA (Institut de Formation aux Métiers de l’Automobile), który – w całości finansowany przez stronę marokańską – zapewnia szkolenia dla pracowników zarówno samej fabryki, jak i jej kooperantów. O poziom wiedzy dba oczywiście strona francuska.
Z kolei w Renault’s Global Training Center (GTC) we francuskim Flins przeszkolono 168 osób personelu zarządzającego i dozoru technicznego nowej fabryki w Tangerze.
Całe przedsięwzięcie od początku było projektowane z poszanowaniem środowiska naturalnego. Zaangażowały się w to władze Maroka, Renault oraz Veolia Environnement. W efekcie w porównaniu z tradycyjnym zakładem o mocy produkcyjnej 400.000 samochodów rocznie, fabryka w Maroku notuje roczne ograniczenie emisji dwutlenku węgla w wysokości 135.000 ton! Zakład nie emituje żadnych ścieków przemysłowych poza swoje granice, a oszczędność wody w procesie produkcyjnym ograniczono o 70%.
Te wartości udało się uzyskać m.in. stosując nowoczesne technologie produkcyjne, ale też wdrażając pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych oraz optymalizując obieg wody w fabryce. Cały projekt został doceniony przez Unię Europejską, która w 2011 roku doceniła koncern Renault Europejską Nagrodą Zrównoważonej Energii w kategorii „Produkcja”.
Renault jest obecny w Maroku od 1928 roku. Aktualnie jest wiodącym producentem samochodów – w roku 2011 zdobyła 37% marokańskiego rynku łącznie dla dwóch marek. Liderem jest Dacia, na drugiej pozycji znajduje się marka Renault. Grupa jest też właścicielem największej sieci sprzedaży samochodów w Maroku, na którą składa się 64 salony. Aż 97,4% klientów jest zadowolonych z obsługi sprzedaży, a 92,4% z obsługi posprzedażnej. Koncern ma też 80% udziałów w fabryce SOMACA w Casablance, a której taśm produkcyjnych zjeżdżają Renault Kangoo oraz Dacie Logan i Sandero.
Sprzedaż Grupy Renault w Maroku w ostatnich latach prezentuje poniższa tabelka:
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | |||||
sprzedaż | udział w rynku | sprzedaż | udział w rynku | sprzedaż | udział w rynku | sprzedaż | udział w rynku | |
Renault | 19.295 | 15,9% | 19.000 | 17,3% | 16.857 | 16,3% | 19.145 | 17,07% |
Dacia | 14.958 | 12,3% | 18.106 | 16,5% | 18.087 | 17,5% | 22.356 | 19,93% |
cały rynek | 121.360 | 109.969 | 103.436 | 112.165 |
KG
zdjęcia: Renault
Najnowsze komentarze