Dani Sordo i Marc Martí, czujący się coraz pewniej na nawierzchniach szutrowych, obiecują walkę o miejsce na podium. Niezwykle szybka, w całości szutrowa runda fińska, bardziej znana jako Rajd 1000 Jezior, jest wielkim wyzwaniem dla wszystkich kierowców, ale największym dla tych, którzy nie są Finami. W jej 33 dotychczasowych edycjach zaliczanych do punktacji RMŚ tylko trzy razy w Jyväskylä triumfowali przedstawiciele świata łacińskiego: Carlos Sainz, Didier Auriol i… właśnie Sébastien Loeb, który wygrał w zeszłym roku po dramatycznej walce z Mikko Hirvonenem.
Loebowi i Elenie ogromnie zależy na powtórzeniu wygranej na własnym terenie ich największego konkurenta. „Oczywiście, że znacznie łatwiej byłoby zaczynać ten rajd mając 20 pkt przewagi. Jednak przed rokiem wygraliśmy mając trzy punkty straty do Mikko” – przypomina Loeb. – „Tym razem różnica jest mniejsza, ale do końca sezonu zostają tylko cztery rundy. Dla mnie walka rozpoczyna się od nowa i to od sytuacji, w której nie ma miejsca na wahania: muszę atakować.”
Aby wygrać w Finlandii, trzeba mieć całkowite zaufanie do niezawodności samochodów i do notatek z trasy. Jak mówi pięciokrotny Mistrz Świata: „Nasz C4 WRC jest stale rozwijany poprzez drobne modyfikacje. Jestem pewien, że okaże się konkurencyjny w tym terenie. W zeszłym roku czułem się za kierownicą bardzo spokojny, dzięki czemu mogłem jechać na sto procent od pierwszego do ostatniego metra. Po bardzo zaciętej walce w końcówce o wygranej zadecydowało niecałe 10 s. różnicy. Aby zwyciężyć w tym roku, potrzebne będzie co najmniej tak samo wysokie i równe tempo.”
Dani Sordo i Marc Martí, zdobywcy drugiego miejsca w Rajdzie Polski, zapowiadają walkę o podium na trasach, na których czują się coraz pewniej. „Czuję, że Polska była cennym doświadczeniem przed Finlandią. W zeszłym roku nie udał się nam pojedynek z Chrisem Atkinsonem i zajęliśmy czwarte miejsce. Mam nadzieję, że tym razem będzie lepiej. Nie mogę już doczekać się tego rajdu. Bardzo lubię fińskie odcinki, na których kierowca czuje się w naprawdę szczególny sposób. Ich legendę zbudowały w dużej mierze słynne hopy. Ostatnio nie są one tak liczne jak kiedyś, ale i tak napadając szczyt, za którym widać tylko niebo, trzeba być w 100% pewnym dokładności swoich notatek. Zobaczymy, jak potoczy się rajd, w każdym razie nasz cel będzie taki sam, jak zawsze: uzyskać jak najwięcej punktów dla Citroëna w klasyfikacji zespołowej Mistrzostw Świata.”
Trzy pytania do Sébastiena Loeba
Z jakim nastawieniem przystępujesz do dziewiątej rundy Rajdowych Mistrzostw Świata?
„Chociaż moja aktualna sytuacja tego nie ułatwia, staram się podchodzić do tego na jak największym luzie. Wbrew temu, co piszą w plotkarskich rubrykach, nie spędzałem wakacji przy symulatorze F1. Wykorzystałem krótką przerwę, by odpocząć. Przyjmowałem gości, pojechałem z kolegami na aktywny weekend w Alpy. Jeździliśmy na rowerach górskich, pływaliśmy pontonami i kajakami. Bieżący sezon WRC rozstrzygnie się w czterech najbliższych rundach, nie mamy, więc wyboru: musimy atakować. To z kolei wymaga ryzyka, które świadomie biorę pod uwagę. Wszystko może się zdarzyć, dlatego będą to rundy trudne i zarazem ciekawe.”
Jak czułeś się po wypadnięciu z trasy już w pierwszym dniu Rajdu Polski?
„Naturalnie niezbyt dobrze w chwili, gdy to się stało. Gdybym zauważył ten pieniek podczas zapoznania, miałbym go w notatkach i zmieniłbym tor jazdy, mniej tnąc zakręt. Skoro jednak nie wiedziałem o nim, pojechałem torem optymalnym dla utrzymania prędkości. Niestety uderzenie uszkodziło kołyskę. Tak, jak po każdej awarii lub uszkodzeniu, nasi technicy dokładnie przebadali ten element. W czasie oględzin znaleźli wadę powstałą podczas produkcji. Gdyby nie to, być może rama wytrzymałaby uderzenie, a wtedy – choć nie będziemy tego wiedzieli na pewno – może udałoby się nam jechać dalej.”
Do zakończenia pozostają cztery eliminacje. Jak przewidujesz ich przebieg?
„W zeszłym roku przekonaliśmy się, że jesteśmy w stanie walczyć z Finami na ich terenie. Australia będzie nowością dla wszystkich, a więc szanse na starcie będą naprawdę równe. W Katalonii teoretycznie mamy przewagę, choć cały czas pamiętam, że Mikko zrobił wielkie postępy na asfalcie. Sezon zakończy się Rajdem Walii, który rok temu wygraliśmy, ale nasz rywal również czuje się tam bardzo pewnie. Zapowiada się więc bardzo zacięta i pasjonująca walka, a sytuacja może się nagle zmienić, gdyby jeden z faworytów nie ukończył któregoś rajdu. Jeżeli tak się stanie, różnica punktowa będzie nie do odrobienia przy normalnym przebiegu pozostałych startów. Pewne jest to, że jeżeli wygram w Finlandii, zyskam wielką przewagę psychologiczną przed trzema ostatnimi rundami.”
* Rajd Finlandii (runda 9/12) (30 lipca – 2 sierpnia 2009).
* Nawierzchnia: szuter.
* Miejsce: Jyväskylä.
* Informacje praktyczne: Baza rajdu i biuro prasowe znajdują się w Jyväskylä Paviljonki, a park serwisowy obok bazy. Różnica czasu pomiędzy Finlandią (GMT+3) a Francją (GMT+2) wynosi 1 godzinę. Gdy w Finlandii jest godz. 13:00, we Francji jest 12:00. Pierwszego dnia rajdu – w piątek 31 lipca – słońce wzejdzie w Jyväskylä o godz. 4:39, a zajdzie o 22:06. Miejscową walutą jest Euro.
* Sprawy techniczne: Dwa Citroëny C4 WRC zespołu wyposażone będą w silniki, które mają już za sobą udział w rajdach Grecji i Polski.
* Opony: Każda załoga ma do dyspozycji (na cały rajd włącznie z odcinkiem testowym) 42 szt. opon Pirelli Scorpion o miękkiej mieszance. W samochodzie można wieźć dwa koła zapasowe. Obowiązuje zakaz nacinania opon.
* Zapoznanie: Zaplanowane na wtorek 28 i środę 29 lipca, w godz. od 8:00 do 20:00. Każda załoga ma prawo dwukrotnie przejechać zapoznawczo trasy wszystkich odcinków specjalnych.
* Odcinek testowy: odbędzie się we czwartek 30 lipca, w godz. od 8:00 do 12:00, w Laajavuori, na trasie długości 3,76 km, oddalonej o 6 km od parku serwisowego, identycznej jak w ubiegłorocznej edycji.
* Konferencja prasowa przed rajdem: we czwartek 30 lipca, o godz. 13:30, w biurze prasowym rajdu.
* Trasa: o całkowitej długości 1449,61 km, w tym 23 odcinki specjalne (14 różnych) o łącznym dystansie 345,15 km.
* Program szczegółowy:
Etap 1: czwartek 30 lipca: 519,45 km, w tym 10 OS (5 różnych) na łącznym dystansie 130,84 km. Start o godz. 18:15. OS1: Superoes Killeri 1 (2,06 km). Parc fermé o godz. 19:30. Piątek 31 lipca: Serwis A (6:00/15 min.). OS2: Jukojärvi 1 (22,29 km), OS3: Kruununperä 1 (13,51 km), OS4: Mökkiperä 1 (13,64 km), OS5: Palsankylä 1 (13,92 km). Komasacja (10:56/13 min.). Serwis B (11:09/30 min.). OS6: Jukojärvi 2 (22,29 km); OS7: Kruununperä 2 (13,51 km); OS8: Mökkiperä 2 (13,64 km); OS9: Palsankylä 2 (13,92 km). Serwis C (16:20/45 min). OS10: Superoes Killeri 2 (2,06 km). Parc fermé o 20:30.
Etap 2: sobota 1 sierpnia: 644,89 km, w tym 9 odcinków specjalnych (6 różnych) na łącznym dystansie 166,87 km. Serwis D (6:15/15 min.). OS11: Leustu 1 (21,35 km); OS12: Himos 1 (20,94 km); OS13: Surkee 1 (14,95 km). Komasacja (10:11/13 min.). Serwis E (10:24/30 min.). OS14: Leustu 2 (21,35 km); OS15: Himos 2 (20,94 km); OS16: Surkee 2 (14,95 km). Komasacja (14:35/13 min.). Serwis F (14:48/30 min). OS17: Urria (12,75 km); OS18: Kavala (10,35 km); OS19: Väärinmaja (29,29 km). Serwis G (19:57/45 min.). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 23:00.
Etap 3: – niedziela 2 sierpnia: 285,27 km, w tym 4 odcinki specjalne (3 różne) na łącznym dystansie 47,44 km. Serwis H (6:50/15 min.). OS20: Hannula (10,82 km); OS21: Myhinpää 1 (15,06 km). Komasacja (9:46/30 min). OS22: Myhinpää 2 (15,06 km); OS23: Ruuhimäki (6,50 km). Serwis I (13:16/10 min). Meta o godz. 13:26.
* Uroczystość ogłoszenia wyników i podium: w niedzielę 2 sierpnia, od godz. 14:00.
* Konferencja prasowa po rajdzie: w niedzielę 2 sierpnia, w biurze prasowym rajdu, o godz. 14:45.
* Nowości: 11 z 23 odcinków specjalnych rajdu ma przebieg identyczny jak w zeszłym roku (OS1/2/5/6/9/10/11/14/17/20/23). Trasy pozostałych odcinków łączą fragmenty nowe z wykorzystywanymi w edycjach od roku 2005 do 2008. W całości nowe są tylko OS18 Kavala i OS 21//22 Myhinpää.
* Statystyki załóg przed rajdem Finlandii:
Sébastien Loeb i Daniel Elena: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1999 (Saxo Kit-Car/nie ukończ.).
Liczba startów w WRC: 121.
Pierwsze zwycięstwo w Mistrzostwach Świata: Rajd Niemiec w 2002 r. (Xsara).
Liczba zwycięstw w Mistrzostwach Świata: 52.
Tytuły Mistrza Świata WRC: 5 (od 2004 do 2008).
Dani Sordo: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 2003 (18 m.).
Liczba startów w WRC: 67.
Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
Marc Martí: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1992 (21 m.).
Liczba startów w WRC: 133.
Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
* Historia startów załóg zespołu w Rajdzie Finlandii:
Sébastien Loeb / Daniel Elena wezmą w nim udział po raz 10. Dotychczasowe wyniki: 2000 (Saxo Kit-Car/ nie ukończ.); 2001 (Saxo S6100/ 28 m.); 2002 (Xsara WRC/ 10 m.); 2003 (Xsara WRC/ 5 m.); 2004 (Xsara WRC/ 4 m.); 2005 (Xsara WRC/ 2 m.); 2006 (Xsara WRC/ 2 m.); 2007 (C4 WRC/ 3 m.); 2008 (C4 WRC/ 1 m.).
Dani Sordo w Finlandii wystartuje po raz piąty. Poprzednie wyniki: 2005 (C2 S1600/ 15 m.); 2006 (Xsara WRC/nie ukończ.); 2007 (C4 WRC/ nie ukończ.); 2008 (C4 WRC/ 4 m.).
Marc Martí: w Finlandii wystąpi po raz 11. Poprzednie wyniki: 1997 (Seat Ibiza/ 23 m.); 1998 (Seat Cordoba/ nie ukończ.); 1999 (Subaru Impreza/ nie ukończ.); 2000 (Mitsubishi Lancer/ nie ukończ.); 2003 (Xsara WRC/ 4 m.); 2004 (Xsara WRC/ 3 m.); 2005 (C2 S1600 /15 m.); 2006 (Xsara WRC/ nie ukończ.); 2007 (C4 WRC/ nie ukończ.); 2008 (C4 WRC/ 4 m.).
Źródło: Citroën Polska
zdjęcia: Rajd Finlandii’2008
Najnowsze komentarze