Czym jest LHM a czym LHM Plus? Czy można je stosować zamiennie? Do czego się używa tego płynu? Dlaczego i co ile trzeba go wymieniać? Na temat krwi Citroëna rozmawiamy z Konradem Dulą, prezesem stowarzyszenia Amicale Citroën Pologne, właścicielem firmy zajmującej się profesjonalną konserwacją i odbudową zabytkowych i klasycznych samochodów.
Czym jest ów płyn, który krąży w Citroënach?
Każdy kto chociaż przez kilka miesięcy jeździł hydropneumatykiem typu Citroën XM, Xantia, CX czy BX, powinien wiedzieć o LHM. Zielona krew Citroënowa, która płynie w układzie hydraulicznym to bardzo ważny jego element. To płyn hydrauliczny. Na przestrzeni lat ewoluował i zmieniał się, zmieniał też kolor.
Jakie ma właściwości?
To co laliśmy do układów hydraulicznych nazywało się LHS, LHM, LHM+, LDS. U różnych marek funkcjonowały jeszcze inne nazwy tych płynów (np u Peugeota LDS nazywa się TOTAL DA – jest to ten sam płyn o tym samym numerze referencyjnym i tych samych właściwościach). Wszystkie te płyny spełniają bardzo ważne, w zależności od wymogów układu, w którym pracują. Wspólnym mianownikiem jest inhibitor wody a jego zadaniem jest wiązać wodę, która pojawia się w układzie i sieje spustoszenie w precyzyjnych urządzeniach hydraulicznych.
LHM zmienia kolor, prawda?
Im dłużej eksploatujemy płyn LHM, to on wraz z wchłanianiem wody zmienia kolor. Z zielonego staje się taki bardziej słomkowy, żółtawy. Dlatego trzeba go regularnie zmieniać, maksymalnie co dwa lata. Przez tyle czasu płyn ten jest w stanie zachować swoje właściwości. Trzeba też zwracać uwagę jaki płyn lejemy do hydropneumatyka – LHM czy LHM Plus. Tego drugiego nie wolno stosować w starszych Citroënach.
Dlaczego nie należy stosować LHM Plus w starszych autach?
LHM plus jest tańszym płynem niż LHM, ale często w samochodach starszego typu które powinny być zalane LHM znajduje się LHM Plus. Przede wszystkim trzeba powiedzieć co różni oba te płyny. Płyn Liquid Hydraulik Mineral został stworzony po płynie Liquid Hydraulik Syntetik, który niestety był zbyt agresywny i był problem z dobraniem do niego uszczelnień (dzisiaj radzą sobie z nim doskonale uszczelnienia fluorowe). DSy, SMy, GSy, BXy, CXy, C35 czy HY z hydrauliką (dzisiaj już mało kto pamięta, że takie w ogóle były) jeździły właśnie na LHM. Auta te miały prosty układ hydrauliczny w którym nie stosowano elementów hydroaktywnych, wymagających bardziej stabilnego w funkcji temperatury nośnika. Ale zawieszenia hydrauliczne ewoluowały i w pewnym momencie pojawiły się układy hydroaktywne.
W jakich modelach?
Pierwsze samochody z tymi układami to oczywiście Citroën XM i Citroën Xantia. W układach tych aut pojawiło się wiele sensorów i elektrozaworów. Poprawność działania tych układów była uzależniona od gęstości płynu. Mówiąc krótko i prosto chodziło o to, że bez względu czy płyn będzie zimny czy będzie ciepły powinien posiadać zawsze tą samą gęstość. I tak pojawił się LHM Plus… Płyn o większej stabilności w funkcji temperatury. Niestety jest to płyn rzadszy od LHM, więc tak naprawdę nie za bardzo nadaje się do starszych układów. Sama zamiana płynów w starszych układach, na LHM plus, potrafi „stracić” nam 20 bar ciśnienia na układzie za konżektorem. Pompa traci od 5 do 10 bar. Szczególnie widać różnicę przy pracy przekładni kierowniczej w Citroënach DS. Drastycznie się zmieniają parametry pracy zaworu trójdrożnego… tak zwanego zaworu bezpieczeństwa. Tylko LHM!
Czyli wszystko sprowadza się do tego, że trzeba przestrzegać instrukcji producenta
Oczywiście! Pracował nad tym sztab inżynierów… i oni wiedzieli co czynili. Ze szwagrem, na pewno ich nie poprawisz, trzeba mieć odrobinę wiedzy lub… instrukcję. Ale kto ją po latach trzyma? Warto kupować LHM lub LHM Plus dobrej firmy i regularnie go wymieniać, przy czym dwa lata to maksimum.
A co pan używa w swoich Citroënach?
Do DS, BX i CX leję LHM firmy Yacco. Założona w 1919 roku przez Jeana Dintilhaca, Yacco jest francuską firmą produkującą oleje silnikowe, płyny chłodzące i hydrauliczne do samochodów, motocykli, transportu, transportu publicznego i sprzętu hydraulicznego.
Dziękujemy za rozmowę
Najnowsze komentarze