Wydawałoby się, że tak niedawno pisaliśmy o uruchomieniu fabryki Aliansu Renault-Nissan w marokańskim Tangerze… Czas jednak szybko płynie, a wspomniany zakład działa wydajnie i właśnie wyprodukował milionowy samochód!
Jubileuszowy milionowy samochód wyjeżdżający z fabryki w Tangerze, to pięciomiejscowa Dacia Lodgy w kolorze Azurite Blue. Pod maską tego auta zamontowano silnik wysokoprężny, a auto trafi do klienta w Turcji.
Przypomnijmy, że zakład w Tangerze został uruchomiony w 2012 roku. To nowoczesna i ekologiczna fabryka – nie emituje ani grama dwutlenku węgla i nie produkuje ścieków! Ile to lat jesteśmy za Marokańczykami?… ;-) Jak to możliwe? Ponad 90 procent potrzeb energetycznych jest realizowanych dzięki odnawialnym źródłom energii, w szczególności dzięki innowacyjnej instalacji grzewczej biomasy, co pozwala na ograniczenie emisji dwutlenku węgla o 100.000 ton rocznie! Oszczędności energii np. w lakierni sięgają 45% (w porównaniu do średniej w zakładach Grupy Renault). Jednocześnie 100% ścieków przemysłowych podlega recyklingowi. Zakład stosuje prawdziwy, zamknięty obiegowy system oczyszczania, który oszczędza około 900 metrów sześciennych wody dziennie! Kontrolowane jest zużycie wody przemysłowej. Pozwala to na oszczędności rzędu 70% w porównaniu z konwencjonalną instalacją o równoważnej pojemności.
Od chwili uruchomienia zakładu fabryka w Tangerze wyprodukowała 474.840 egzemplarzy Sandero, 320.078 sztuk Dokkerów oraz 193.181 Lodgy. Samochody trafiają na rynek lokalny, ale większość z nich jest eksportowana. Z Maroka trafiają do aż 73 destynacji!
Rok po uruchomieniu fabryki, co stało się w obecności Jego Królewskiej Mości Króla Mohammeda VI oraz Carlosa Ghosna, prezesa Grupy Renault, otwarto drugą linię produkcyjną zwiększając wydajność zakładu. Dziś jest to największa fabryka samochodów na południe od Morza Śródziemnego. Roczne zdolności produkcyjne wynoszą aż 340.000 samochodów, a fabryka pracuje przez sześć dni w tygodniu na trzy ośmiogodzinne zmiany. Dziś połowa wszystkich Dacii powstaje w Maroku – w zakładzie w Tangerze oraz w fabryce SOMACA w Casablance.
Renault jest obecne w tym kraju od blisko 90 lat, dokładnie od roku 1928. Koncern oferujący w Maroku samochody dwóch marek – Renault i Dacia – jest niekwestionowanym liderem rynku. Cztery auta na dziesięć sprzedanych w tym kraju pochodzą z Grupy Renault. Produkcja aut Renault w Casablance trwa od 1966 roku, od 2005 zakład ten produkuje również Dacie.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcie: Renault
Najnowsze komentarze