Sezon 2008, był pierwszym, w którym w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski funkcjonowała klasa R2B. Powołano ją 21 stycznia na mocy porozumienia pomiędzy Citroën Polska, a Polskim Związkiem Motorowym. W jej ramach mogli startować kierowcy dysponujący Citroënem C2-R2 przygotowanym zgodnie z regulaminem klasy R2B. Ponieważ samochody tej klasy spełniają wszystkie wymogi klasy A6, każdy z jego kierowców był klasyfikowany również jej obrębie.
Po dziewięciu rozegranych rundach RSMP pierwsze miejsce w C2-R2 Teams’ Challenge zajęli Jan Chmielewski i Ireneusz Pleskot. Krakowsko–warszawska załoga zdobyła oba możliwe do zdobycia tytuły, bowiem do mistrzostwa Polski w R2B dołożyli oni triumf w klasie A6. Kluczem do najwyższych laurów dla kierowcy, który w przeszłości zdobywał już tytuły Mistrza Polski w cyklotrialu, okazała się szybka i jednocześnie skuteczna jazda. Chmielewski z Pleskotem ukończyli wszystkie rajdy, w których wystartowali, w każdym z nich zajmując pozycję na podium w swojej klasie.
Niemal do ostatniego odcinka specjalnego finałowej rundy RSMP o tytuł podwójnego Mistrza Polski walczył z Chmielewskim Radosław Typa pilotowany przez Daniela Siatkowskiego. Mimo bardzo szybkiej jazdy nie dotarli oni do mety Rajdu Dolnośląskiego i ostatecznie zawodnicy Moto Klubu Lidzbark Warmiński oraz Automobilklubu Rzemieślnik wyjechali z Kłodzka z dwoma tytułami II Wicemistrza Polski w klasach A6 oraz trzecim miejscem w R2B. Niepowodzenie Typy spowodowało, że na drugie miejsce w C2-R2 Teams’ Challenge wysunęli się bracia Marcin i Michał Dobrowolscy. Rodzinna załoga z Dzierżoniowa wygrała w tym sezonie najwięcej, bo aż trzy rundy RSMP i w udziale przypadło im podwójne wicemistrzostwo Polski.
W końcowej punktacji C2-R2 Teams’ Challenge znalazło się siedem załóg, co jasno wskazuje na tendencję wzrostową w stosunku do sezonu 2007. Wciąż rośnie liczba zawodników deklarujących starty w klasie R2B w przyszłym roku, więc w 2009 roku można spodziewać się jeszcze większej ilości zawodników.
Citroën C2-R2 w ciągu dwóch lat startów pokazał, że mimo niewielkich rozmiarów, może być bardzo groźną bronią nie tylko wśród aut napędzanych na przednią oś, ale również w walce o wysokie pozycje w klasyfikacji generalnej. W 2008 roku kierowcy „cedwójek” dwukrotnie plasowali się w pierwszej dziesiątce generalki, zdobywając w sumie trzy punkty do klasyfikacji Mistrzostw Polski. Na wielkie uznanie zasługuje dominacja Citroënów C2-R2 w klasie A6, w której cztery z pięciu czołowych załóg dysponowały takimi właśnie samochodami. Powoli normą staje się również, że w tyle za klasą R2B zostają kierowcy teoretycznie szybszych rajdówek przygotowanych w kategorii A7.
Jan Chmielewski
Pilot: Ireneusz Pleskot
Debiut w C2-R2: Rajd Magurski 2008
Starty w sezonie 2008: 9
Ilość punktów: 38
Wygrane: Rajd Orlen, Rajd Dolnośląski
Mistrz Polski w klasie R2B
Mistrz Polski w klasie A6
Krakowianin, to jeden z najmłodszych startujących C2-R2 Teams’ Challenge kierowców. Sezon rozpoczął spokojnie i, stopniowo zdobywając doświadczenie, coraz szybciej poruszał się po odcinkach specjalnych. Poczynione w trakcie roku postępy pozwoliły mu na wygranie dwóch ostatnich rund RSMP, co w połączeniu z wysokimi pozycjami w pozostałych eliminacjach dało Chmielewskiemu dwa tytuły Mistrza Polski.
Marcin Dobrowolski
Pilot: Michał Dobrowolski
Debiut w C2-R2: Rajd Magurski 2008
Starty w sezonie 2008: 9
Ilość punktów: 34
Wygrane: Rajd Subaru, Rajd Rzeszowski,
Rajd Dolnośląski
Wicemistrz Polski w klasie R2B
Wicemistrz Polski w klasie A6
Rodzinna załoga po zwycięstwie w Pucharze Peugeota 2007 przesiadła się do znacznie szybszego Citroëna C2-R2. Najlepsza w wykonaniu braci Dobrowolskich była środkowa część sezonu, w której wygrali oni trzy kolejne rundy RSMP. Niemal bezawaryjny samochód osiągnął metę ośmiu rajdów, dowożąc swoich właścicieli do podwójnego wicemistrzostwa Polski w klasach R2B i A6.
Radosław Typa
Pilot: Daniel Siatkowski
Debiut w C2-R2: Rajd Elmot 2007
Starty w sezonie 2008: 9
Ilość punktów: 34
Wygrane: Rajd Magurski, Rajd Krakowski
3. miejsce w klasie R2B
II Wicemistrz Polski w klasie A6
Z wszystkich kierowców biorących udział w C2-R2 Teams’ Challenge największe doświadczenie z Citroënem C2-R2 ma z pewnością Radosław Typa. Sezon 2008 nie ułożył się jednak po myśli kierowcy z Ornety. Doskonałe czasy na odcinkach specjalnych przeplatały się w jego przypadku z wieloma problemami, więc na koniec sezonu musiał się on zadowolić trzecim miejscem w R2B.
Marcin Pasecki
Pilot: Ryszard Ciupka
Debiut w C2-R2: Rajd Orlen 2007
Starty w sezonie 2008: 9
Ilość punktów: 31
Wygrane: Rajd Polski
4. miejsce w klasie R2B
5. miejsce w klasie A6
Marcin Pasecki po raz pierwszy zasiadł za kierownicą C2-R2 podczas ubiegłorocznego Rajdu Orlen. Później już regularnie ścigał się niewielkim Citroënem w RSMP, wygrywając czerwcowy Rajd Polski. Zawodnika z Jasienicy, dysponującego C2-R2 w wersji MAX, nie omijał też pech, co nie pozwoliło zakończyć zmagań wyżej, niż na czwartej pozycji.
Ariel Piotrowski
Piloci: Anna Wódkiewicz, Krzysztof Zubik
Debiut w C2-R2: Rajd Elmot 2007
Starty w sezonie 2008: 6
Ilość punktów: 17
Wygrane: Rajd Elmot
5. miejsce w klasie R2B
Młody kierowca z Włocławka nie raz pokazał, że potrafi wykorzystać niemałe możliwości Citroëna C2-R2, o czym świadczyły dobre czasy na pojedynczych oesach. Pierwsza w karierze wygrana przyszła podczas majowego Rajdu Elmot. Dwa miesiące później Ariel miał poważny wypadek na Rajdzie Subaru, co nie pozwoliło mu zaliczyć pełnego sezonu startów.
Piotr Krotoszyński
Piloci: Beata Balcerak, Tomasz Markiewicz
Debiut w C2-R2: Rajd Elmot 2008
Starty w sezonie 2008: 3
Ilość punktów: 9
6. miejsce w klasie R2B
Piotr Krotoszyński tylko trzy razy brał udział w tegorocznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Za każdym razem udało mu się dotrzeć do mety, mimo tego, że dwukrotnie zaliczył dachowanie. W sumie zawodnik z Gdyni zdobył 9 punktów i zakończył sezon na szóstej pozycji w klasie R2B.
Radosław Naradowski
Pilot: Mirosław Wronka, Martyna Zarębska
Debiut w C2-R2: Rajd Elmot 2008
Starty w sezonie 2008: 4
Ilość punktów: 6
7. miejsce w klasie R2B
Rok 2008 był dla Radosława Naradowskiego przede wszystkim rokiem nauki jazdy rajdówką z przednim napędem. Sam kierowca nie zapowiadał szaleńczej walki o ułamki sekund na odcinkach specjalnych, dzięki czemu jego Citroën C2-R2 zakończył sezon bez najmniejszej ryski, zdobywając sześć punktów w C2-R2 Teams’ Challenge.
Sezon 2008 w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski przeszedł już do historii, ale część załóg walczących w krajowym czempionacie myślami jest już na starcie planowanego na kwiecień Rajdu Krakowskiego.
Miejmy nadzieję, że przyszłoroczne rozgrywki RSMP przyniosą nam nie mniejsze emocje niż te z bieżącego sezonu.
Partnerami programu sponsorskiego Citroën Polska są: TOTAL, BFGoodrich, GEFCO, CITROËN Finance
Źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze