Citroën Xsara to samochód, który warto wziąć pod uwagę, szukając bardzo taniego używanego auta. Dzisiaj kosztuje grosze a spełni swoją rolę lepiej niż wielu konkurentów.
Nie każdy z nas potrzebuje, bądź nie jest w stanie pozwolić sobie na auto nowe lub kilkuletnie. Dla takich osób jedynym dostępnym rozwiązaniem pozostają używane modele w cenie dobrego telefonu komórkowego. Pomimo słusznego wieku Citroën Xsara nie nadwyręży domowego budżetu, część napraw wprawny majsterkowicz wykonać może samodzielnie.
Xsara produkowana była od 1997 do 2006 roku. W ofercie marki zajęła miejsce modelu ZX przestarzałego pod względem technologicznym oraz wizualnym, na dodatek jego wyniki sprzedaży były niezbyt zachęcające. Xsara współdzieliła płytę podłogową i rozwiązania techniczne z Peugeotem 306. Do oferty trafiła rozbudowana gama nadwoziowa, co już było zupełnie nową jakością względem ZX. Trzydrzwiowy hatchback szumnie zwany coupe przez lata dominował w Rajdowych Mistrzostwach Świata z utytułowanym francuskim kierowcom za kierownicą.
Sebastian Loeb latami dawał popis swoich umiejętności jak i kunsztu inżynierów wygrywając z Peugeotem czy japońskimi tuzami sportów motorowych. Dalej serwowano pięciodrzwiowego hatchbacka i praktyczne kombi. W kwestii jakości zabezpieczenia antykorozyjnego wiele zależy od warunków atmosferycznych, miejsca przechowywania auta i rzecz jasna wypadkowej przeszłości. Bezwypadkowe egzemplarze z południa Europy niezależnie od wieku są w doskonałej formie, inne miewają problemy z korozją progów i nadkoli – choć nie jest to regułą, ogromne znaczenie ma prewencyjna konserwacja podwozia.
W utrzymaniu karoserii w odpowiedniej kondycji i estetyce pomaga wielka podaż elementów karoseryjnych nowych i używanych. Kupując kilkudziesięcioletni samochód do codziennej jazdy nikt nie będzie przejmował się takimi błahostkami jak wypłowiałe plastikowe listwy drzwi, nielakierowane lusterka czy zderzaki. Wnętrze Xsary zwłaszcza w wersji przed liftingiem z 2000 roku to kwintesencja smutnych lat 90-tych. Jakość użytych tworzyw po faceliftingu uległa widocznej poprawie i dlatego warto szukać młodszych egzemplarzy.
Fotele są bardzo dobre. Przednie wyprofilowano wystarczająco dobrze, dłuższa podróż nie jest problemem. Wyższy poziom prezentują fotele z najmocniejszej odmiany VTS – są lepiej wyprofilowane i nieco niżej zainstalowane. Na tylnej kanapie w wersji kombi wygodnie usiądą osoby o wzroście do 185 cm, w hatchbacku opadająca linia dachu ogranicza przestrzeń na głowę dla wyższych osób.
Zobacz: wiadomości o marce Citroën. Codziennie aktualne, ciekawe, na bieżąco
Kupując tak wiekową konstrukcję z myślą o codziennym użytkowaniu mniej zwraca się uwagę na wyposażenie – warto oczywiście mieć klimatyzację. Dostępne były elektrycznie sterowane szyby, komputer pokładowy, fabryczne radio, szyberdach, skórzana tapicerka, ABS, tempomat czy automatyczne przekładnia.
Paleta silnikowa Xsary była – jak przystało na lata 90-te – niezwykle obszerna. Silniki diesla pomińmy. Znalezienie rokującego egzemplarza jest trudnym, prawie pozbawionym sensu zadaniem. Usunięcie kilku typowych dla diesli bolączek będzie nas kosztować więcej niż sam pojazd, pamiętajmy że rozprawiamy o samochodzie o wartości około 5 tysięcy złotych. Rozsądek i chłodna kalkulacja kieruje nas wprost do silników benzynowych. Wszystkie są czterocylindrowe z wielopunktowym wtryskiem paliwa i paskiem rozrządu, doskonale współpracują z prostą instalacją gazową – co ochoczo wykorzystuje rzesza użytkowników tnąc koszty.
Dostępne były 1.4 8V 75 KM, 1.6 8V 88 KM, 1.6 16V 109 KM, 1.8 8V 90-101 KM, 1.8 16V 110 KM i 2.0 16V 132-163 KM. Moc trafia domyślnie na przednie koła za pośrednictwem manualnej pięciostopniowej przekładni lub opcjonalnego czterostopniowego automatu. Xsara pochodzi jeszcze z czasów, gdy precyzja pracy lewarka skrzyni biegów w grupie PSA praktycznie nie występowała. W układzie jezdnym pracuje sprawdzona prostota – kolumny McPhersona z przodu i kompaktowa i tania w serwisie belka skrętna. Zapewnienie mobilności Xsarze nie zrujnuje portfela, nawet korzystając z produktów europejskich marek.
Zobacz: testy samochodów Citroën. Opinie, pomiary, spalanie
Xsara będzie dobrym wyborem do przemieszczania się. Planując zakup nie zwracajmy uwagi na rok produkcji czy przebieg prezentowany na cyferblacie – to wartość niestety zmienna – sprawdźmy stan techniczny!
Z uwagi na wiek ofert Xsary dużo nie znajdziemy – warto szukać egzemplarzy bezwypadkowych. Zobacz ogłoszenia o sprzedaży używanej Xsary tutaj.
Najnowsze komentarze