Elektryczny Renault 12 TL powstał w… Ameryce i był przedmiotem licznych eksperymentów, które prowadziła amerykańska agencja kosmiczna NASA.
W połowie lat siedemdziesiątych, gdy trwał kryzys naftowy, NASA testowała różne samochody elektryczne. Wyniki tych badań zostały opisane w 78-stronicowym dokumencie, przez długi czas nieznanym opinii publicznej. Ocena ta była częścią dużego projektu, znanego szerzej jako „Program systemów elektrycznych i hybrydowych pojazdów drogowych ERDA”, trwające kilka lat.
Pierwsze testy polegały na sprawdzeniu zasięgu pojazdów przy różnych ale stałych prędkościach, w celu porównania modeli sprzedawanych z prototypami. Jednym z wniosków z badań było to, że wraz ze wzrostem prędkości pojawia się znaczny spadek zasięgu.
Renault 12 TL został przerobiony na wersję elektryczną przez amerykańską firmę Electric Vehicle Associates (EVA) z siedzibą w Ohio. Był tu przedmiotem licznych eksperymentów wraz z innymi modelami. Firma została założona po tym, jak amerykański Departament Energii uruchomił programy wsparcia dla rozwoju alternatywnych środków napędu samochodów. Miało to na celu zmniejszenie uzależnienia od ropy. Światowy kryzys odbił się wtedy bardzo negatywnie na gospodarce i Amerykanie chcieli znaleźć sposób na to, by być niezależnym w tej dziedzinie.
W Renault 12 zachowano zawieszenie, elementy podwozia i nadwozia. Wyposażono go jednak w elementy wymagane przez amerykańskie prawo – min. większe zderzaki i kierunkowskazy na błotnikach. Samochód był wyposażony w trzybiegową skrzynię automatyczną. Pod maską i w bagażniku umieszczono 19 akumulatorów 6V. Zasięg auta wynosił maksymalnie 100 kilometrów a prędkość nie przekraczała 90 km/h.
Silnik miał moc 10 kW.
źródło: Automobile Propre
Originally posted 2020-02-23 08:38:23.