Kampania produktów, której towarzyszą bardzo wysokie wymagania w zakresie jakości, była możliwa dzięki wielkiej mobilizacji wszystkich działów koncernu. Zaangażowały się one w realizację Kontraktu Renault 2009 natychmiast po jego ogłoszeniu.
Potwierdziła się prognoza, że marża zysku operacyjnego w roku 2007 wyniesie 3%. Prognoza ta jest zgodna z założeniami przedstawionymi w 2006 r.
Kontrakt Renault 2009 w akcji
Jakość: Nowa Laguna
Renault postanowił zapewnić Nowej Lagunie miejsce wśród trzech samochodów najlepszych w tym segmencie pod względem jakości produktu i usług.
Nowa Laguna, symbol zobowiązania Renault dotyczącego jakości, pojawi się w październiku w europejskich showroomach. Laguna, oznaka zmiany w podejściu do jakości – zmiany starannie przygotowanej przez Renault – została zaprojektowana jako samochód mocny i niezawodny. W procesie jej opracowywania ważne były wszystkie etapy: od fazy projektowej i zatwierdzenia produkcji po obsługę posprzedażną.
Gwarancja, stanowiąca dowód, że koncern wierzy w powodzenie swoich planów w zakresie jakości, będzie ważna przez okres 3 lat lub do 150.000 km przejechanych we Francji i w Europie (100 000 km w krajach Euromed, regionie Azja-Afryka oraz Ameryce Północnej i Południowej). Poziom wymagań odnoszących się do jakości ustalony dla Nowej Laguna dotyczy całej gamy. Aby Laguna mogła znaleźć się w pierwszej trójce samochodów w segmencie, wszystkie samochody produkowane przez koncern, dla wszystkich klientów, muszą być zawsze dobrej jakości. Tym samym koncern musi stale dbać o niezawodność wszystkich modeli zjeżdżających z linii montażowej. Jednocześnie działania dotyczące Nowej Laguny stają się w koncernie obowiązującym standardem.
Rentowność: 6% marży operacyjnej w 2009 r.
Koncern potwierdził, że jego celem w roku 2007 r. jest osiągnięcie marży operacyjnej w wysokości 3%.
Przy obrotach, które w pierwszej połowie roku 2007 wyniosły 20.562 milionów euro, spadając o 1,4% w porównaniu z pierwszą połową roku 2006 (przy zachowaniu identycznej struktury i metod obliczeń), marża operacyjna Renault zwiększyła się o 130 milionów euro, co stanowi 3,5% obrotów koncernu. Ten wzrost jest związany głównie z rosnącą sprzedażą na świecie, dobrymi wynikami samochodów dostawczych oraz ograniczaniu kosztów, głównie w dziale zakupów, ale również kosztów produkcji i administracyjnych.
Wzrost: + 800 000 sprzedanych samochodów w 2009 r.
Wyniki są zgodne z prognozami koncernu: po spadku w pierwszej połowie roku 2007 od końca roku znów zaczną wzrastać.
Wyniki koncernu Renault na świecie nadal wzrastają. W krajach poza Europą nastąpił wzrost sprzedaży o 10,1% (w porównaniu z pierwszą połową 2006 r.), osiągając liczbę 400.412 samochodów. Sprzedaż poza Europą stanowi 31,6% całkowitej sprzedaży koncernu w pierwszej połowie roku 2007 (wobec 27,6% na koniec czerwca 2006 r.). W pierwszym półroczu tego roku światowa sprzedaż koncernu spadła o 3,8% (1.266.343 sprzedanych samochodów) na skutek zmniejszenia się sprzedaży na rynkach europejskich o 9,1%, związanego z cyklem odnawiania modeli. Udział koncernu (Renault, Dacia, Renault Samsung Motors) w rynku światowym zatrzymał się na poziomie 3,6%.
Na koniec 2007 r. w sprzedaży będzie sześć z 26 samochodów ujętych w Kontrakcie Renault 2009.
Na koniec 2007 r. na rynek będzie wprowadzonych sześć z 26 planowanych modeli.
Cztery z nich są nowymi dodatkami do gamy, a dwa modelami zmodernizowanymi:
– w showroomach koncernu są obecnie pokazywane trzy samochody: Dacia Logan MCV, Dacia Logan Van (Dacia) i Twingo (od 15 czerwca 2007 r.)
– trzy samochody, które wejdą do sprzedaży do końca roku: Nowa Laguna w Europie, Sandero w krajach Mercosur (Renault) i crossover Renault Samsung Motors w Korei.
W 2008 r. dynamika sprzedaży nabierze szybszego tempa, co miesiąc będzie wprowadzany do sprzedaży średnio jeden nowy pojazd.
Renault działa zgodnie z założonym celem, polegającym na sprzedaży 1 miliona samochodów emitujących mniej niż 140 g CO2/km, z czego jedna trzecia ma emitować mniej niż 120 g CO2/km.
Renault kontynuuje rozwijanie gamy oszczędnych samochodów z rozwiązaniami technologicznymi ograniczającymi zanieczyszczenie środowiska. Dwa nowe modele Renault wprowadzone do sprzedaży w 2007 r. występują w wersji Renault eco2, tzn.
są produkowane w fabryce z certyfikatem ISO 14001, emitują mniej niż 140 g dwutlenku węgla na kilometr albo działają na bioetanol E85 lub biodiesel B30 i zawierają co najmniej 5% materiałów plastykowych pochodzących z odzysku. 100% samochodów z gamy Nowe Twingo i Nowa Laguna wyposażonych w silniki dieslowskie 1.5 dCi 110 KM posiada etykietę eco2. W 2006 r. koncern sprzedał w Europie 785.000 samochodów emitujących mniej niż 140 g CO2/km, w tym 294.000 emitujących poniżej 120 g CO2/km. W pierwszej połowie roku 2007 sprzedaż samochodów emitujących mniej niż 140 g CO2/km wzrosła do 440.732 sztuk, z czego 167.979 samochodów emituje poniżej 120 g CO2/km.
Sukcesy na wszystkich rynkach
Europa
Pojawienie się 15 czerwca 2007 r. Nowego Twingo na rynkach w sześciu krajach europejskich stanowiło początek powrotu marki Renault do europejskiej czołówki. Od początku września Nowe Twingo jest sprzedawane w Niemczech, w Wielkiej Brytanii
i w Holandii. Wprowadzenie w październiku na rynek Nowej Laguny będzie bardzo ważnym wydarzeniem w kampanii produktów koncernu.
Dacia notuje stały wzrost wyników dzięki poszerzaniu gamy (w 2008 r. na europejskich rynkach pojawi się nowa wersja Sandero).
Ameryka Północna i Południowa
Sandero wprowadzony do sprzedaży w Brazylii, a następnie w Argentynie był pierwszym nowym modelem Renault, który zadebiutował na rynku poza Europą. Sandero, dwubryłowy, 5-drzwiowy sedan, zbudowany na platformie B0 (platforma Dacii Logan) i produkowany
w fabryce w brazylijskiej Kurytybie, pojawi się w sprzedaży najpierw w Brazylii, a następnie w Argentynie w grudniu 2007 r. Ośrodek Inżynieryjny Renault w Brazylii dołożył starań,
aby dostosować samochód do wymagań klientów południowoamerykańskich. Produkcja nowych modeli opiera się na elastycznym działaniu fabryki w Kurytybie i pozwala
na udoskonalanie jej instalacji przemysłowych.
Sandero stanowi nowy etap odnowy gamy produktów, rozpoczętej w 2006 r. w krajach Mercosur (pojawienie się Nowego Mégane i Mégane Grand Tour w Brazylii oraz Grand Scenic II i Mégane II Coupé Cabriolet w Argentynie), która wiosną 2007 r. otrzymała zastrzyk świeżej energii po wprowadzeniu do sprzedaży Dacii Logan.
W pierwszym półroczu 2007 r. koncern Renault zanotował obiecujące wyniki sprzedaży w tym regionie: sprzedaż wzrosła znacząco, bo aż o 27,3% (116.480 sprzedanych samochodów). Na rynkach tych obserwuje się dynamiczny wzrost (+17,2%).
Azja-Afryka
Wprowadzenie Dacii Logan wiosną 2007 r. do sprzedaży w Iranie i w Indiach pozwoliło Renault wejść na dwa nowe rynki, na których notuje się duży wzrost. W Indiach Renault umocni swoją pozycję poprzez budowę zakładu montażowego we współpracy z Nissanem i Mahindrą, ośrodka inżynieryjnego we współpracy joint-venture z Nissanem oraz fabryki części mechanicznych. Produkcja rozpocznie się w 2009 r. Renault Design India z siedzibą w Bombaju (Mumbaj) poszerza działalność i staje się piątym oddziałem Design Renault.
W Korei RSM odnawia gamę i modernizuje instalacje produkcyjne (Pusan). Po premierze modelu SM5 faza 2 w lipcu i pod koniec roku do sprzedaży zostanie wprowadzony pierwszy crossover koncernu.
Kraje Euromed
W krajach Euromed, historycznej bazie Dacii Logan, produkcja szybko rośnie w odpowiedzi na popyt, a także w związku z powiększeniem rodziny Dacii Logan. Produkcję zwiększa również fabryka SOMACA (Casablanca). Na początku 2007 r. zatrudniono nowych pracowników, wprowadzając system dwuzmianowy, co pozwoliło zwiększyć produkcję
z 54 do 120 samochodów dziennie. Zdolność produkcyjna fabryki w 2009 r. zwiększy się
z 38.000 do 80.000 samochodów rocznie.
Do 2009 r. fabryka w Moskwie podwoi swoją zdolność produkcyjną (160.000 samochodów rocznie), zaś w Piteşti, w którym produkuje się obecnie trzy modele powstałe na platformie B0, przejdzie się w 2008 r. z 235.000 do 350.000 sztuk rocznie. W Bursie rozpocznie się niebawem produkcja Clio Estate. Jednocześnie zwiększa się produkcja części mechanicznych w zakładach w Bursie i w Piteşti.
Mobilizacja wszystkich działów koncernu
Od czasu ogłoszenia planu wzrostu w ramach Kontraktu Renault 2009 wszyscy pracownicy koncernu zaangażowali się w przygotowywanie kampanii produktowej.
Rok 2007 był dla działu inżynieryjnego Renault rokiem przełomowym: zrealizowano w nim 51 ważnych projektów modeli samochodów i części mechanicznych, dział rozrósł się również za granicą. Pracownicy działu projektują obecnie osiem nowych modeli rocznie. Utworzenie czterech regionalnych ośrodków inżynierii, w Rumunii, Brazylii, Korei i Indiach, wspiera ekspansję Renault na świecie poprzez umieszczenie centrów projektowania samochodów w bezpośredniej bliskości nowych, strategicznych rynków koncernu.
Kierownictwo działu zakupów miało również duży udział w pomyślnym rozpoczęciu realizacji Kontraktu Renault 2009. Zmniejszanie wydatków na zakupy odbywa się zgodnie
z zaplanowanym celem, zakładającym spadek kosztów poniżej 14% do końca 2008 r., niezależnie od wpływu wzrostu cen surowców. Współdziałanie pracowników odpowiedzialnych za zakupy, inżynierów, fabryk Renault oraz podwykonawców umożliwiło znaczącą poprawę jakości części dostarczanych do fabryk. W ciągu 3 lat liczba usterek wykrywanych w częściach dostarczanych przez podwykonawców zmniejszyła się trzykrotnie. Ponadto dostawcy potrafili się doskonale przystosować do nowych warunków związanych ze wzrostem sprzedaży na świecie i wszędzie aktywnie wspomagali kampanię Dacii Logan.
Półtora roku po wprowadzeniu Kontraktu Renault 2009 dział produkcji wypełnił swoje zobowiązania, wprowadzając trzynaście nowych modeli samochodów i dziewięć elementów mechanicznych oraz rozpoczynając produkcję Dacii Logan w fabrykach partnerskich w Iranie i w Indiach (IRAN Khodro i Pars Khodro / Mahindra & Mahindra).
Wdrożenie Systemu Produkcji Renault w 38 obiektach, w tym w fabrykach partnerów koncernu, umożliwiło zachowanie w zakładach na całym świecie jakości wymaganej przez klientów z wymownymi wynikami: w roku 2006 średnia liczba poważnych usterek we wszystkich pojazdach została zmniejszona o połowę.
Logistyka jest istotnym czynnikiem sukcesu Kontraktu Renault 2009. Współtworzy ona zyskowność przedsiębiorstwa i wspiera rozwój międzynarodowy. Między pierwszym półroczem roku 2006 i 2007 działalność platform logistycznych zaopatrujących obiekty produkcyjne zwiększyła się o 69% (z 973.084 m3 do 1.646.777 m3 obsługiwanych objętości towarów). Aby sprostać licznym wyzwaniom związanym z globalizacją koncernu – wzrost wielkości produkcji, zakładanie oddziałów w nowych krajach i sourcing w oddalonych miejscach, dział logistyczny optymalizuje swoją organizację na świecie.
Pod wpływem metod wypróbowanych w produkcji, zarządzanie wzrostem i osiąganie zaplanowanych wyników opierają się jednocześnie na standaryzacji procesów i narzędzi oraz na zwiększeniu zakresu kompetencji wszystkich lokalnych jednostek logistycznych.
Sieć handlowa jest przygotowana na przyjęcie 26 nowych modeli ujętych w planie. W ramach wdrożenia planu niezawodności Renault w serwisie Renault położył nacisk na szkolenia w sieci. Od marca 2006 r. Renault Academy, światowe centrum szkoleniowe skoncentrowane na działach sieci sprzedaży, opracowuje szkolenia przeznaczone dla pracowników działów sprzedaży i obsługi posprzedażnej, takich jak doradcy handlowi, szefowie sprzedaży czy kierownicy warsztatów. Opracowuje ono również szkolenia dla specjalności mechanicznych i blacharskich, między innymi dla mechaników, elektromechaników, Cotech i Cartech. Dla nowej Laguny przeszkolono 11.000 elektromechaników i 100% sprzedawców oraz osób wydających pojazdy.
Sojusz
Po ośmiu latach współpracy Sojusz Renault-Nissan zachowuje nadal pozycję czwartego producenta samochodów na świecie pod względem ilości samochodów sprzedanych w roku 2006. Jego udział w rynku światowym wynosi 9%.
Wspólna jednostka RNPO (Renault-Nissan Purchasing Organization) obsługuje obecnie 83% zakupów Sojuszu. W gestii RNPO są wszystkie zakupy części samochodów i części mechanicznych (z wyjątkiem obsługi posprzedażnej), materiałów (tworzywa sztuczne, stal itd.) oraz wyposażenia, a także część zakupów usług i świadczeń (logistyka). Oprócz wspólnych platform badawczych Renault i Nissan prowadzą program produkcji wymiennych komponentów, oparty na analizie funkcjonalnej zapotrzebowań klientów oraz na zarządzaniu płaszczyzną wspólną dla części i samochodów.
Renault i Nissan pogłębiają współpracę w dziedzinie części mechanicznych: nowy silnik Diesel V6 dCi zaprezentowany we Frankfurcie jest drugim silnikiem diesla zaprojektowanym w ramach Sojuszu. Pierwszym był silnik 2.0 dCi, który montuje się w Renault Mégane, Scénic, Laguna, Vel Satis, Espace i Trafic, w Nissanie Qashqai i X-Trail. Postępuje podział produkcji w Sojuszu: w fabryce Renault w Kurytybie (Brazylia) produkuje się wersję Dacii Logan przeznaczoną dla oddziału Nissan Mexique.
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze