„Auto-Świat” nr 23 (670) z 02.VI.2008
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,10 zł
Koszt 1 strony: nieco ponad 4 grosze
Warto kupić? można
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault (+Dacia)
O jakich modelach piszą: C4, 206, 207, 407, R19, Clio, Laguna, sportowe
Dopiero na stronach 12-13 zaprezentowano nową Lagunę, a przed tym artykułem o samochodach francuskich niema praktycznie nic. A jak wygląda tekst poświęcony coupe z rombem na masce? Zaczyna się całkiem fajnie: Już dawno w ofercie Renault nie było modelu, który w tak genialny sposób łączy rasową elegancję ze sportową linią coupe. Cóż – trzeba przyznać, że miłe słowa… Potem pojawiły się wyrazy zachwytu stylistyką auta, podano jego gabaryty, wspomniano o topowych silnikach i ich parametrach, a całość zakończył opis systemu czterech skrętnych kół Active Drive. A w ramce obok zdjęć wspomniano o konkurencji – w tym o Peugeocie 407 Coupe.
Na stronie 16. krótka notatka, która pewnie ledwo przeszła przez korektę „Auto-Świata” ;-) Chodzi o tekst o niezawodności samochodów Renault. Zgodnie z nową jakością wprowadzoną przez Carlosa Ghosna wszystkie modele francuskiego koncernu wypuszczone od 2005 roku są znacznie lepszej jakości i nie nękają ich awarie. Przytoczono wręcz znakomite osiągnięcie Clio – tylko 1,6 awarii na każdy 1.000 samochodów, to jeden z najlepszych wyników w klasie! Wyniki swoich badań dostarczył ADAC.
Doniesienia sportowe znajdziecie na stronach 18-19. Znalazła się tam relacja z GP Monako w Formule 1. W związku z tym wspomniano o czwartym miejscu Marka Webbera z Red Bull-Renault. Poniżej pojawiła się ten króciuteńka notatka o świetnym występie Michała Sołowowa i Maćka Barana w Chorwacji.
A na kolejne pięć stron (20-24) zajrzeć powinni miłośnicy Peugeota. Zamieszczono tam test porównawczy Chevroleta Aveo, Toyoty Yaris i Peugeota 207. W samochodach pracowały benzynowe silniki o mocach z przedziału 84-88 KM. Pokrótce napiszę tak – pochwalono 207-kę za prowadzenie, zawieszenie, znakomite materiały wykończeniowe i ich spasowanie, ale skrytykowano za ilość miejsca na kanapie z tyłu i ciut gorsze, niż u konkurentów, wyposażenie (testowano wersję Trendy). Summa summarum 207-ka o jeden jedyny punkcik wygrała z Chevroletem, ale aż o 11 punktów przegrała z Yarisem. Co ciekawe – obaj dziennikarze przeprowadzający test subiektywnie wybraliby dla siebie właśnie Peugeota!
Zdjęcie przodu Renault 19 ilustruje artykuł zamieszczony na stronie 32. traktujący o przegrzewaniu silników. Warto zwracać uwagę na wskaźnik temperatury płynu chłodzącego, a przed wyjazdem do cieplejszych stref klimatycznych na pewno trzeba skontrolować stan układu chłodzenia.
W Poradach na stronie 37. znajdziecie zapis z forum internetowego „AŚ” na temat tego, czy Peugeot 206 1.4i ma filtr paliwa…
Kolejne francuskie auto znalazłem dopiero na stronie 42. To Citroën C4, jako samochód raczej niepolecany do zakupu klientowi dysponującemu kwotą 40 tys. zł. Oczywiście najlepiej byłoby – zdaniem „Auto-Świata” – gdyby klient kupił Opla Astrę, VW Golfa, albo Forda Focusa, bo Citroën C4, to potencjalne źródło sporych kłopotów. Problemem jest duża liczba nowoczesnych rozwiązań. (…) na pozór drobna awaria może zmienić sielankę w kosztowne wędrówki po serwisach, które jeszcze niezbyt dobrze radzą sobie ze skutecznymi naprawami. Mogę poprosić o przykłady? Akurat C4-ka jest całkiem normalnym autem – jedyna niestandardowa rzecz, to kierownica z nieruchomym środkiem, która przecież się nie zepsuje! Przynajmniej nie słyszałem o takim przypadku. C4 jest na rynku od dawna i nie wiem, czemu to niby serwisy jeszcze nie znają tego modelu. Banały i mity, zero konkretów i jak zwykle straszenie potencjalnych klientów francuskim samochodem. Bo niemieckie są rzekomo najlepsze. No tak – tam się nie ma co psuć. Cep ma niewiele prostszą budowę… Przynajmniej taki wniosek można wysnuć po tym porównaniu ich z Citroënem C4.
Żeby było całkiem ciekawe, to powiem Wam, że w klasie vanów też nie zauważono francuskich samochodów! Zafira, Altea i Touran, to jedyne warte uwagi pojazdy w tym segmencie. Jestem pod wrażeniem obiektywizmu…
I to już wszystko, co o samochodach francuskich znalazłem w pierwszym datowanym na czerwiec numerze „Auto-Świata”. W przyszłym tygodniu tygodnik zamierza porównać ze sobą nowego Citroëna C5, Renault Lagunę, Forda Mondeo i VW Passata. Jakie wyniki obstawiacie?…
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze