Nadanie nomenklatury nowemu modelowi to bardzo ważny proces dla marki. Nazwa musi mieć własną osobowość, dobrze się kojarzyć w różnych kulturach i nie powinna sprawiać trudności w wymówieniu w wielu językach. Jak wygląda proces tworzenia nazw pojazdów i skąd pochodzi „Renault Austral”?
Gdy marka Renault ujawniła, że nie zamierza kontynuować samochodu o nazwie Kadjar, pojawiło się wiele spekulacji dotyczących oznaczenia. Jedną z możliwości było wykorzystanie nomenklatury z modeli oferowanych w przeszłości lub konceptów, ale producent niespodziewanie zaprezentował coś zupełnie innego. W przyszłym roku na rynku zadebiutuje Renault Austral i choć marka nigdy wcześniej nie ujawniła pojazdu ochrzczonego w ten sposób, nazwa została zarejestrowana już w 2005 roku.
Skąd biorą się nazwy samochodów? Mogą pochodzić od imion, mitologii lub są kombinacją słów, które najlepiej oddają charakter pojazdu. Za dobieranie odpowiednich słów w Renault odpowiedzialny jest dział nazewnictwa handlowego, który jest bardzo oddany swojej pracy. „Nazwa, którą nadasz pojazdowi, kształtuje jego osobowość” – tłumaczy Sylvia, kierownik ds. strategii nazewnictwa modeli w dziale marketingu Renault. Czy „Austral” zapadnie w pamięć na lata jak Dauphine, Espace, Twingo, czy Clio? Renault z pewnością ma taką nadzieję.
Zobacz także: Nowe Renault Clio V FL 2023. Co się zmieni w odświeżonym hicie marki?
„R” jak Renault
W ciągu kilku dziesięcioleci symbole stosowane do oznaczenia samochodów marki rozpoczynały się od litery „R” (od od Renault) wraz z liczbą, ale większość pojazdów spod znaku rombu nosiła prawdziwe nazwy. To wywołuje reakcję emocjonalną.
Wymyślanie prawdziwych nazw stwarza okazję do zabawy z różnymi długościami i dźwiękami. „Krótkie, zabawnie brzmiące nazwy, takie jak Clio i ZOE pasują do pojazdów, które są małe, miejskie i zwinne, natomiast długie, efektowne nazwy, takie jak Talisman, dobrze sprawdzają się w przypadku dużych, wyrazistych samochodów” — wyjaśnia Sylvia.
Niektóre symbole prześcignęły nawet koncepcje i przeszły do motoryzacyjnej historii. Tak jest na przykład w przypadku Espace, nazwy, która uosabia przestrzeń na pokładzie. Podobnie jest z Twingo, bardzo „ mocnego” słowa wyrażającego dynamizm.
Renault Austral razem z Arkaną ujawniają nowy system nazewnictwa modeli o nadwoziu SUV. Schemat polega na zmianie pierwszej litery z „K”, jak w modelu Kadjar, czy Koleos na „A”.
Proces powstawania nazwy
Nazwa, która pojawia się na nadwoziu pojazdu, jest wynikiem wielu lat przemyśleń i badań. Renault koncentruje swoje wysiłki na osiągnięciu właściwej równowagi między nomenklaturą nowego samochodu, tożsamością i rynkiem docelowym, a wartościami i osobowością marki. Zespoły ds. marketingu, projektowania, produktu i działu prawnego Renault ściśle współpracują, a w niektórych przypadkach korzystają z wiedzy agencji nazewniczych.
Podczas całego procesu, Renault korzysta ze swojego ogromnego doświadczenia. Wszelkie nazwy, nad którymi pracujemy, muszą pasować do pojazdów oraz obietnic i korzyści, które im towarzyszą. Duża część naszej pracy koncentruje się na reakcjach emocjonalnych, jakie wywołują nazwy i jak są postrzegane przez odbiorców docelowych – wyjaśnia Sylvia.
Renault Austral od 2005 roku
Sylvia wyjaśnia, że istnieją trzy główne sposoby na znalezienie imienia dla samochodu. Pierwszą opcją jest połączenie przeszłości marki z jej przyszłością korzystając z kultowego modelu. Na przykład dla Megane E-TECH Electric, Renault przyjęło nazwę popularnego kompaktu i nadało jej nowoczesny akcent, aby podkreślić nowoczesną technologię i napęd elektryczny. Drugą opcją jest wybranie jednego z listy wielu zarejestrowanych w urzędzie patentowym słów a trzecią – kreatywność.
Wstępna lista, która zawiera dziesiątki nazw jest stopniowo zawężana w ramach prawnego, językowego i kulturowego przeglądu we wszystkich krajach, w których pojazd będzie oferowany. Trzy nazwy znajdujące się na krótkiej liście są przesyłane do kierowników i dyrektora generalnego, który ma ostatnie słowo w sprawie decyzji. Renault Austral, które zdaniem marki najlepiej pasuje do wizji przyszłości modelu, zarejestrowano już w 2005 roku.
Australis – otwarte przestrzenie, kolory i ciepło
Renault Austral wywodzi się z łacińskiego słowa „australis”, kojarzy się z kolorami, ciepłem południa, naturą, a także rozległymi, otwartymi przestrzeniami, przywołującymi nieograniczone możliwości podróży. Austral jest słowem, który występuje w wielu językach europejskich, w tym francuskim, hiszpańskim, angielskim i włoskim. Międzynarodowa nazwa to doskonały wybór dla pojazdu, który będzie sprzedawany w całej Europie i poza nią.
Według Renault, dzięki dwóm literom „a” i spółgłoskom „STR” pośrodku, słowo opiera się na harmonijnej równowadze, spokojnych i łatwych do wymówienia dźwiękach przywołujących charakter SUV-a.
Najnowsze komentarze