W ciągu 20 lat w ponad 100 krajach sprzedano prawie 10 milionów aut tego modelu. W Polsce Clio III wprowadzono w październiku 2005 roku i od tego czasu do końca kwietnia 2009 roku sprzedano 17.354 sztuki w tym 2828 Clio Grandtour.
Design Nowego Renault Clio nawiązuje do dynamicznej stylistyki przodu Nowego Renault Megane. Wersja kombi wyróżnia się dużą ładownością. Wnętrze charakteryzuje się doskonałą jakością wykończenia i wysokim poziomem komfortu.
Już w chwili wprowadzenia Nowego Renault Clio na rynek pojawią się także dwie wersje sportowe: nowa wersja GT oraz wersja Clio Renault Sport (dostępna także z zawieszeniem typu CUP). Wyróżniające się rasową linią Renault Clio GT jest wyposażone w specjalne zawieszenie i mocny, nowy silnik benzynowy 1.6 16V 125 KM.
Nawigacja Carminat TomTom® otwiera przed klientami Nowego Renault Clio nową wizję mobilności. Nowy, całkowicie zintegrowany z autem system nawigacji łączy w sobie najlepsze cechy dwóch oferowanych na rynku rozwiązań: nawigacji przenośnej i nawigacji wbudowanej. Nawigacja Carminat TomTom® dysponuje większym od systemów przenośnych kolorowym ekranem (5,8”, tj. około 15 cm), niezawodnym systemem naprowadzania z szeregiem funkcji ostrzegawczych, takich jak informacje o ruchu drogowym, ograniczeniach prędkości czy fotoradarach (zależnie od kraju). System jest kompatybilny z gamą radioodtwarzaczy Nowego Renault Clio. Carminat TomTom® jest dostępny w standardzie w specjalnej, bogato wyposażonej serii limitowanej Tech Run lub w opcji za cenę 1990 zł.
Nowe Renault Clio posiada wszystkie uznane zalety modelu Clio, które stanowią już swoisty standard w tej kategorii. Jego sukces oraz uniwersalny charakter można wyjaśnić wysokim poziomem komfortu i bezpieczeństwa, doskonałym zachowaniem na drodze, ofertą silników oraz wyposażenia godną pojazdów z wyższego segmentu. Dzięki rygorystycznie przestrzeganej jakości wykonania, Clio jest również jednym z najbardziej niezawodnych modeli w swoim segmencie.
Podobnie jak poprzednia generacja, Nowe Renault Clio jest produkowane we Flins (Francja), Valladolid (Hiszpania) i w Bursie (Turcja).
1. SAGA CLIO − CIĄG DALSZY
Renault Clio podbiło serca licznych i wiernych klientów na całym świecie, dzięki swojemu stylowi, komfortowi podróżowania, poziomowi bezpieczeństwa i wyposażeniu godnemu pojazdów z wyższych segmentów. Rygorystycznie przestrzegana jakość wykonania sprawiła, że Clio jest jednym z najbardziej niezawodnych modeli w swoim segmencie. Nowe Renault Clio otwiera nowy rozdział sagi rozpoczętej przez Clio Storia – modelu wprowadzonego w 1990 roku.
10 milionów Clio (łącznie Clio Storia i Clio III) sprzedanych na całym świecie od 1990 roku
Nowe Renault Clio wykorzystuje bogate doświadczenie firmy Renault w segmencie małych samochodów, a jednocześnie korzysta z sukcesu modelu Clio, który trwa od momentu wprowadzenia go na rynek. Tak jak to miało miejsce wcześniej, w przypadku modeli 4CV lub R5, Clio stało się jednym z kultowych modeli lat 90. Hasło posiada wszystkie zalety dużego samochodu pozostaje nadal aktualne, a sam samochód daje satysfakcję milionom użytkowników. W ciągu 20 lat zostało sprzedanych ponad 10 milionów egzemplarzy Clio w ponad 100 krajach: 4 miliony Clio I, 4,5 miliona Clio II od 1998 roku ponad 1,2 miliona Clio III od 2005 roku. Renault Clio pozostaje jedynym modelem, który został dwukrotnie uhonorowany tytułem Car Of The Year: Pierwszy raz w 1991 roku, w momencie wprowadzenia na rynek Clio I i po raz drugi w 2006 roku (Clio III). Dodatkowo to właśnie Renault Clio, jako pierwszy model w swoim segmencie, uzyskało 4 gwiazdki w testach Euro NCAP w 2000 roku, a następnie również jako pierwsze – 5 gwiazdek w tych samych testach w roku 2005.
Niezwykle wysoki poziom jakości i niezawodności
Jak potwierdzają badania (zewnętrzne i wewnętrzne) Clio III jest wzorem do naśladowania w zakresie niezawodności. W ostatnim raporcie organizacji ADAC z 2008 roku, cieszącej się dużym autorytetem w Niemczech, poziom jakości Clio III po roku, dwóch i trzech latach użytkowania został uznany za doskonały.
Wysoką niezawodność potwierdziły również wyniki badań CSI, przeprowadzone we Francji przez firmę JD POWER, oceniające poziom zadowolenia użytkowników po średnio 2,5 latach użytkowania, zarówno w odniesieniu do samego samochodu, jak i świadczonych usług. Według wspomnianego badania ponad 80% nabywców Clio III jest w pełni zadowolonych ze swojego samochodu. Według raportu niezawodności DEKRA 2009, Clio III zajęło I miejsce w kategorii małych aut o przebiegu do 50.000 km.
Szeroka oferta spełniająca oczekiwania różnych grup klientów
Gama Renault Clio (Clio Storia, Clio III hatchback w wersji 3- i 5-drzwiowej, Grandtour i Renault Sport) zajęła w 2008 roku 3. miejsce w Europie. Dzięki wyraźnemu zróżnicowaniu nowe Clio III i Clio Storia spełniają zróżnicowane potrzeby klientów segmentu B.
Nowe Renault Clio oferuje standard właściwy dla segmentu C za cenę samochodu należącego do niższego segmentu. Jest to samochód adresowany przede wszystkim do rodzin lub kobiet, jako jedyne auto w rodzinie, poszukujących kompaktowego rodzinnego hatchbacka: dobrze wyposażonego i stanowiącego możliwie najkorzystniejszy kompromis pomiędzy ceną a oferowanym standardem i wyposażeniem. Clio Grandtour to również świetny samochód dla firm.
W 2008 roku Renault Clio III sprzedało się w Polsce w ilości 6 763 sztuk (w tym 2098 to Clio Grandtour) i zajęło 5. miejsce w segmencie B z udziałem 9,2%. We Francji Clio III pozostaje liderem w swoim segmencie (hatchback + kombi) z udziałem w rynku na poziomie 17,3%. Gama Clio III wzbogaciła się o wersję kombi w styczniu 2008 roku dzięki wprowadzeniu na rynek europejski Renault Clio Grandtour. Sprzedaż tej wersji w Polsce od chwili jej wprowadzenia wyniosła łącznie 2.828 sztuk (stan na koniec kwietnia 2009 roku) co stanowi 31% ogólnej sprzedaży Clio (a 17% ogólnej sprzedaży Clio w Europie).
Clio Storia jest nadal spotykane na drogach Europy – w kwietniu 2005 roku została wprowadzona nowa wersja tego modelu. Od daty inauguracji Renault Clio III w 2005 roku, model ten podbił serca niemal 400 tysięcy europejskich klientów, w tym 100 tysięcy we Francji. Największymi rynkami sprzedaży Clio Storia w Europie są Francja, Włochy i Niemcy. Nabywcy tego modelu poszukują kompaktowego auta (jego długość wynosi 3.818 mm, tj. 209 mm mniej niż długość Nowego Renault Clio), o niewygórowanych kosztach zakupu i użytkowania. Clio Storia cieszy się szczególnym uznaniem wśród kobiet mieszkających w miastach (52% sprzedaży w 2008 roku), firm (w szczególności we Francji) oraz rodzin, w których jest użytkowane jako drugi samochód. W najnowszej wersji, która wchodzi na rynek w maju 2009 roku, klienci odnajdą wszystkie zasadnicze cechy tego modelu w jeszcze bardziej atrakcyjnej oprawie. Zachowując styl pojazdu, projektanci Renault zmodyfikowali kształt przedniego zderzaka. W Polsce model sprzedaje się głównie jako atrakcyjne cenowo auto dla firm.
2. AUTO O MOCNEJ OSOBOWOŚCI, PODKREŚLAJĄCE SWOJE POKREWIEŃSTWO Z NOWYM RENAULT MEGANE
Design Nowego Renault Clio nawiązuje do stylistyki przodu Nowego Renault Megane. Wersja kombi wyróżnia się dużą ładownością. Wnętrze auta zwraca uwagę jakością wykończenia i wysokim poziomem komfortu.
Kompaktowy samochód, który podkreśla swoje pokrewieństwo z Nowym Renault Megane
Pewnie trzymające się drogi, Nowe Renault Clio wyróżnia się smukłą sylwetką o długości 4.027 mm (+ 41 mm w stosunku do Clio III), rozstawie osi 2.575 mm, szerokości całkowitej 1.707 mm i wysokości 1.497 mm. Wydłużone reflektory sięgają aż do wlotów powietrza (od poziomu Dynamique są wyposażone w czarne tło). Zderzak o dynamicznej stylistyce charakteryzuje się dużym wlotem powietrza w dolnej części, podkreślonym elementami ochronnymi pokrytymi czarnym lakierem. Przód obramowany światłami przeciwmgłowymi, nadaje autu zdecydowany wygląd. Dwukolorowe obudowy lusterek wstecznych mają charakterystyczny aerodynamiczny kształt. Nowy kształt tylnych świateł doskonale wpisuje się w przedłużenie kwadratowego zarysu bagażnika. Światła cofania i przeciwmgłowe są przesunięte w róg dolnej części zderzaka.
Dostępna jest bogata oferta obręczy kół, obejmująca trzy szerokości i dwie średnice:
– 165 mm i 185 mm przy średnicy 15 cali + 2 modele kołpaków w zależności od wersji oraz aluminiowe obręcze kół w opcji lub seryjnie dla wersji Dynamique,
– 195 mm przy średnicy 16 cali, w standardzie w wersji GT.
Nowe Renault Clio Grandtour − praktyczne, pełne ekspresji i wyróżniające się kombi
Na fali sukcesu handlowego poprzedniej wersji (31% sprzedaży Clio III w Polsce), Nowe Renault Clio Grandtour przejęło stylistykę przodu z wersji hatchback. Nowe Renault Clio Grandtour jest jednym z najbardziej kompaktowych kombi na rynku (długość 4.228 mm, czyli + 26 mm w stosunku do poprzedniej generacji Clio Grandtour). Pochylona tylna szyba, zwieńczona aerodynamicznym spojlerem oraz relingi dachowe (w kolorze czarnym lub matowego chromu, w zależności od wersji), podkreślają dynamiczny charakter Nowego Renault Clio Grandtour.
Wydłużony tylny zwis pozwolił wygenerować znaczną pojemność bagażnika pod tylną półką. Jest ona o 50% większa niż w hatchbacku (+151 dm³) i osiąga 439 dm³ (VDA). Intuicyjny system składania tylnej kanapy pozwala powiększyć przestrzeń bagażową do 1.277 dm³ (+239 dm³ w porównaniu do hatchbacka). Dzięki zastosowaniu płaskiej i wyjmowanej podłogi bagażnika Nowe Renault Clio Grandtour z łatwością dostosowuje się do potrzeb użytkowników i pozwala swobodnie modyfikować przestrzeń bagażową.
Wnętrze: wysoka jakość wykończenia i dopracowana ergonomia
Przy projektowaniu wnętrza Nowego Renault Clio kierowano się potrzebą zapewnienia wysokiego poziomu komfortu i jakości. Już w wersji Dynamique deska rozdzielcza jest wyłożona miękkim w dotyku tworzywem Slush, a przyrządy pokładowe są rozmieszczone w logiczny i czytelny sposób. Ekran nawigacji Carminat TomTom® (dostępny seryjnie lub opcjonalnie w zależności od wersji) jest idealnie wbudowany w górną część centralnej konsoli. Nowe Renault Clio to pojazd przyjazny dla użytkownika i łatwy w obsłudze.
Dzięki dopracowanej ergonomii, przyrządy pokładowe zostały uproszczone, a dźwignie przy kierownicy są krótkie. Przełącznik ogranicznika-regulatora prędkości został umieszczony na centralnej konsoli, w pobliżu hamulca postojowego. Włączenie ogranicznika-regulatora prędkości jest sygnalizowane na tablicy rozdzielczej, co ułatwia kierowcy kontrolę nad pojazdem.
Przestrzeń i komfort dodatkowo zwiększa elektrycznie otwierany panoramiczny dach o imponujących rozmiarach (1,29 m długości i 0,86 m szerokości). Dużą uwagę zwrócono również na elementy dekoracyjne. Dostępne są nowe wystroje wnętrza, zróżnicowane w zależności od poziomu wyposażenia, np. w Nowym Renault Clio GT klienci mają do dyspozycji ciemniejszą kolorystykę o sportowym charakterze. Chcąc jak najlepiej spełnić oczekiwania klientów już w momencie wprowadzenia nowego modelu dostępnych będzie sześć wersji: Authentique, Alize, Tech Run, Dynamique, GT i Renault Sport (w zależności od kraju).
3. NOWE RENAULT CLIO GT – AUTO Z CHARAKTEREM
Nowe Renault Clio będzie dostępne w dwóch wersjach sportowych: nowej wersji GT oraz Clio Renault Sport. Wyróżniające się rasową linią Renault Clio GT zostało wyposażone w specjalne zawieszenie i mocny silnik.
Sportowa oferta Clio
Tak jak i w pozostałych modelach Renault, pojawia się 3 i 5-drzwiowa wersja GT (na rynku polskim dostępna tylko wersja 3-drzwiowa). Nowe Renault Clio w wersji GT to rasowy wygląd, doskonały układ jezdny i wydajne jednostki napędowe, które zapewniają klientom Renault Clio dostęp do świata sportowych doznań.
Clio Renault Sport jest ekskluzywne i jeszcze bardziej dynamiczne. W celu polepszenia aerodynamiki Nowe Clio Renault Sport jest wyposażone w rozwiązania wywodzące się z Formuły 1 – aerodynamiczną listwę z przodu, wyloty powietrza w przednich błotnikach oraz tylny dyfuzor, oferowany w tym segmencie wyłącznie w Clio. Przednie zawieszenie z niezależnym sworzniem niezależnie od warunków zapewnia precyzyjne prowadzenie. Nowa wersja silnika 2.0 16V Renault Sport wyróżnia się elastyczną pracą i dużą mocą (147,5 kW – 203 KM), przy stosunkowo niedużym zużyciu paliwa.
Rasowe auto wyróżniające się wyglądem
Nowe Renault Clio GT wyróżnia się pełną ekspresji, rasową linią nadwozia oraz unikalnym kolorem lakieru (Błękit Malte). Bardziej agresywny w stosunku do poprzedników przód przyciąga uwagę grillem polakierowanym na czarny, błyszczący kolor. W Nowym Renault Clio GT zastosowano 16-calowe, aluminiowe felgi w kolorze ciemnoszarym. Ciemne tło reflektorów podkreśla zdecydowany charakter pojazdu. Sportowe progi podkreślają dynamikę układu jezdnego, w który wyposażona jest wersja GT. Tył wyróżnia się podwójną końcówką rury wydechowej i spoilerem co sprawia, że estetyka Nowego Renault Clio GT posiada wszystkie atrybuty dynamicznego samochodu sportowego. W kabinie wzrok przyciągają sportowe akcenty: pedały z perforowanego aluminium, a także sportowe siedzenia ze wzmocnionym podparciem bocznym, zapożyczone od Nowego Clio Renault Sport. Na przednich fotelach widoczne jest oznaczenie GT.
Specjalnie opracowany układ jezdny i gama mocnych silników
Konstruktorzy Renault Sport Technologies bardzo starannie dopracowali układ jezdny Nowego Renault Clio GT, zapewniając pierwszorzędną dynamikę, przy jednoczesnym utrzymaniu wzorowego poziomu komfortu. Zmieniono sztywność przedniego zawieszenia i nastawy amortyzatorów (+ 15%). Tylne sprężyny śrubowe o zmiennej sztywności zostały dodatkowo usztywnione (+ 15%), przy czym pojawiły się nowe amortyzatory o większym przekroju. Zastosowane rozwiązania techniczne zapewniają lepszą kontrolę nad przechyłami nadwozia i bardziej precyzyjne prowadzenie, przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniego komfortu.
W celu skuteczniejszego przeciwdziałania przechyłom bocznym, średnica stabilizatora poprzecznego została zwiększona z 20,5 do 21 mm. Tylne zawieszenie jest wyposażone w sztywniejsze przeguby przejęte z Nowego Clio Renault Sport. Dzięki ograniczeniu drgań, zawieszenie pozwala na bardziej precyzyjne prowadzenie pojazdu. W celu zwiększenia dynamiki i przyjemności prowadzenia Nowe Renault Clio GT otrzymało także bardziej bezpośrednie ustawienia wspomagania układu kierowniczego.
Wersja GT może być wyposażona w trzy jednostki napędowe2 (w zależności od kraju): 1.6 16V 125, 2.0 16V 140 i dCi 105, które montowane są wraz z mechaniczną 6-biegową skrzynią biegów.
4. CARMINAT TOMTOM® – ZINTEGROWANY SYSTEM NAWIGACJI W PRZYSTĘPNEJ CENIE
Nawigacja Carminat TomTom® łączy w sobie najlepsze cechy dwóch oferowanych na rynku rozwiązań: nawigacji przenośnej i nawigacji wbudowanej. Nowy, wbudowany system nawigacji dysponuje większym od systemów przenośnych kolorowym ekranem (5,8’’, tj. około 15 cm) i niezawodnym systemem naprowadzania z szeregiem funkcji ostrzegawczych, takich jak informacje o ruchu drogowym, ograniczeniach prędkości czy fotoradarach (zależnie od kraju). Dostępny w standardzie w specjalnej, bogato wyposażonej wersji Tech Run lub w opcji w cenie 1990 pln system Carminat TomTom® otwiera przed klientami Nowego Renault Clio nową wizję mobilności.
Wbudowany system nawigacji satelitarnej po przystępnej cenie
Nawigacja satelitarna stanowi jeden z istotnych elementów wyposażenia, na których zależy nabywcom nowych pojazdów. Na pytanie, jaki nowy element wyposażenia pragnęliby widzieć w swoim aucie, 70% klientów wskazuje na nawigację. W kompaktowych modelach pojazdów wbudowany system nawigacji jest często nieosiągalny, z uwagi na jego wysoką cenę. W takich przypadkach klienci sięgają po bardziej przystępne cenowo systemy przenośne. Renault stworzył projekt dostępnego dla wszystkich, całkowicie zintegrowanego z autem systemu nawigacji Carminat TomTom®. Carminat TomTom® w standardzie (w zależności od wersji auta) lub za cenę 1990 zł stanowi prawdziwą światową premierę w tym segmencie.
Zalety wbudowanego systemu nawigacji: duży kolorowy ekran 5.8”
Wbudowany system nawigacji stanowi na co dzień najbezpieczniejsze rozwiązanie w przypadku zderzenia, a także zabezpieczenie przed kradzieżą. Zapewnia łatwy odczyt dzięki kolorowemu ekranowi o przekątnej 5.8’’ (15 cm), umieszczonemu w górnej części deski rozdzielczej. Takie położenie gwarantuje szybki odczyt, skracający do minimum – dla większego bezpieczeństwa – czas odwrócenia uwagi kierowcy od sytuacji na drodze. Tryb wyświetlania 2D lub 3D Bird View, z zoomem lub bez automatycznego zoomu, pozwala łatwiej zapanować nad przebiegiem trasy. Podczas naprowadzania komunikaty głosowe przekazywane są za pośrednictwem głośników pojazdu. Sterowanie głośnością odbywa się przy użyciu przełączników umieszczonych przy kierownicy. W Nowym Renault Clio obsługę systemu nawigacji zapewnia prosty w użyciu i łatwy do opanowania pilot zdalnego sterowania.
Nawigacja na najwyższym poziomie
Umieszczona na dachu antena zapewnia niezawodny odbiór sygnału GPS. Połączone działanie bardzo precyzyjnego czujnika żyroskopowego oraz czujnika prędkości systemu ABS zapewnia niezawodne działanie systemu naprowadzania w każdej sytuacji, nawet przy braku sygnału z satelity (na przykład w tunelu). Konstruktorzy Renault i TomTom stworzyli system nawigacji satelitarnej Carminat TomTom®spełniający szczególnie rygorystyczne kryteria techniczne. Jednym z głównych założeń było zapewnienie solidności i trwałości systemu, a w szczególności odporności na skrajnie niskie i wysokie temperatury, mgłę solną, drgania, wstrząsy oraz na działanie pół elektromagnetycznych.
W codziennym użytkowaniu system Carminat TomTom®, oprócz funkcji czysto nawigacyjnych, dostarcza także informacje na temat ruchu drogowego (korki, roboty drogowe, wypadki), a w razie potrzeby proponuje alternatywną trasę przejazdu. Dopuszczalna prędkość jest wyświetlana na ekranie, który zmienia kolor na czerwony i zaczyna migać w razie jej przekroczenia. W zależności od kraju, może on również wysyłać informacje o radarach przy zbliżaniu się do automatycznych urządzeń fotoradarowych. Ekran służy także do wyświetlania informacji multimedialnych. W sposób automatyczny wyświetlane są informacje radiowe, książka telefoniczna (w przypadku połączenia z systemem Bluetooth®) oraz listy utworów muzycznych (albumy i tytuły) z odtwarzacza plików mp3 (gdy jest podłączony do systemu Plug & Music).
Carminat TomTom®: połączenie najlepszych cech dwóch rozwiązań dostępnych na rynku
Atuty systemu wbudowanego: |
Carminat TomTom® – system nawigacji z możliwością aktualizacji oraz wyboru indywidualnych ustawień on-line
Carminat TomTom® może być łatwo aktualizowany. Mapy są przechowywane na karcie SD o pojemności 2 GB. Po wprowadzeniu karty do komputera połączonego z Internetem, klient uzyskuje dostęp do licznych usług on-line. Dzięki temu może z łatwością:
– zaktualizować i wzbogacić swój system nawigacji o szereg elementów, takich jak: mapy, baza fotoradarów, POI, indywidualne ustawienia (wybór głosów do komunikatów głosowych, ikonki samochodów 3D, ustawienia kolorów),
– zamawiać on line mapy innych krajów (karty SD 2 GB również znajdują się w ofercie sprzedaży);
– dzielić się mapą i wprowadzać do niej poprawki za pośrednictwem MapShare® oraz zapisywać dane na komputerze,
– planować trasy: pre-trip planning z wykorzystaniem wyszukiwarki Google®
– zdobywać informacje dzięki e-przewodnikowi, programom edukacyjnym, itp.
Carminat TomTom® obejmuje swym zasięgiem 40 krajów, w tym kraje Europy Zachodniej i Wschodniej, Skandynawię, Turcję i Afrykę Południową. Karta SD dla Clio w Polsce posiada mapy następujących krajów: Polski, Czech, Słowacji, Słowenii, Chorwacji, Węgier, Litwy, Łotwy i Estonii. Usługi on-line są dostępne za pośrednictwem strony internetowej www.renault-multimedia.com, na stronach www.renault.(kraj) bądź też za pośrednictwem programu Renault TomTom Home® karty SD.
5. PODSTAWOWE ATUTY RENAULT CLIO
Wysoki poziom komfortu i bezpieczeństwa, doskonałe zachowanie na drodze, bogata oferta silników i wyposażenie godne pojazdów z wyższego segmentu sprawiają, że Nowe Renault Clio jest niezwykle uniwersalnym samochodem o świetnych parametrach użytkowych. Nowe Renault Clio może być również wyposażone w nowy silnik 1.6 16V 125, oferowany m.in. w wersji GT (w zależności od kraju).
Wyjątkowo przestrzenne i komfortowe
Renault Clio III w momencie wprowadzenia, we wrześniu 2005 roku, ustaliło nowe standardy rynkowe pod względem ilości miejsca i komfortu. Nowe Clio również dysponuje tymi atutami. Ilość miejsca we wnętrzu Nowego Renault Clio plasuje go na jednym z pierwszych miejsc w segmencie. Szerokość na wysokości ramion wynosi 1.362 mm (wersje 3-drzwiowe) i 1.343 mm (wersje 5-drzwiowa i Grandtour), a odległość od siedzenia do dachu powoduje wrażenie dodatkowej przestrzeni wewnątrz auta. Na tylnych miejscach, dzięki dużej wysokości (861 mm) i ilości miejsca na wysokości kolan (promień 162 mm), Nowe Renault Clio może wygodnie pomieścić osoby o wzroście dochodzącym nawet do 1,88 m.
Udany układ jezdny zapewniający pewność prowadzenia i komfort jazdy
Nowe Renault Clio oferuje doskonałe połączenie komfortu i bezpiecznej jazdy z precyzyjnym zachowaniem na drodze. Ustawienia układu jezdnego zostały dostosowane do oczekiwań klientów i wersji nadwozia (wersje hatchback, GT i Grandtour). Układ jezdny wersji hatchback, identyczny jak ten, który został zastosowany w modelu Clio III, zapewnia skuteczne trzymanie się drogi, a także komfort jazdy na wysokim poziomie. Nowe Renault Clio Grandtour posiada wzmocnioną, w stosunku do wersji hatchback, belkę skrętną (21 mm), która skuteczniej przeciwdziała przechyłom bocznym. Ustawienia amortyzatorów i zawieszenia są przystosowane do podwyższonej masy, znacznych prędkości oraz przewożenia dużych ciężarów
Dynamiczne, a zarazem przyjazne dla środowiska jednostki napędowe
Szeroka gama silników i skrzyń biegów pozwala w pełni wykorzystać dynamiczny charakter Nowego Renault Clio. Wersje wyposażone w silniki 1.2 16V 65, 1.2 16V 75, TCe 100 oraz dCi 70, 85 i 105 spełniają trzy kryteria znaku Renault eco²:
składa się z pięciu jednostek (w zależności od kraju): 1.2 16V 65 (48 kW), 1.2 16V75 (55kW), TCe 100 (74 kW), 1.6 16V 110 (82 kW), 1.6 16V 125 (94 kW). Wszystkie, oprócz 1.6, silniki benzynowe posiadają znak Renault eco².
Nowe Renault Clio może być również wyposażone w nowy silnik 1.6 16 V 125, montowany
głównie w wersji GT (w zależności od kraju). Rozwija on moc 128 KM (94 kW) przy 6.750 obr./min i osiąga maksymalny moment obrotowy 155 Nm przy 4.250 obr./min. Ta wolnossąca jednostka wyróżnia się bardzo dobrymi osiągami i dużą elastycznością. W wersji 5-drzwiowej pozwala przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 9,3 sekundy. Dzięki odpowiednim nastawom oraz współpracy z mechaniczną, 6-przełożeniową skrzynią biegów, zużycie paliwa w cyklu mieszanym jest umiarkowane i wynosi 6,9 l/100 km (co odpowiada emisji CO2 na poziomie 160 g/km).
Silnik 1.6 16 V 125 został stworzony na bazie jednostki benzynowej o pojemności 1598 cm³. Większość występujących w nim części jest wspólna z silnikiem Twingo Renault Sport. Zwiększenie mocy i momentu obrotowego uzyskano, wprowadzając następujące modyfikacje:
– zwiększenie stopnia napełniania powietrzem, dzięki zastosowaniu specjalnej przepustnicy oraz odpowiednio dopracowanego aluminiowego rozdzielacza powietrza, jak również dzięki optymalizacji przekrojów i długości kanałów dolotowych,
– staranne dopracowanie aerodynamiki gniazd zaworowych, w celu zwiększenia dopływu powietrza i ułatwienia odprowadzania spalin. Modyfikacji poddano również charakterystykę wałka rozrządu w celu uzyskania dłuższego otwarcia i większego wzniosu zaworów (wznios wynoszący średnio 11 mm zamiast poprzednich 9 mm),
– odpowiednie dopracowanie kształtu komory spalania i denka tłoka w celu uzyskania wyższego stopnia sprężania, wynoszącego aż do 11,0 :1. Poprawiona została dzięki temu jakość spalania, co pozwoliło zwiększyć sprawność silnika, przy równoczesnym ograniczeniu poziomu emisji zanieczyszczeń,
– płynna zmiana w układzie przestawnym wałka rozrządu, co pozwoliło poprawić parametry pracy silnika we wszystkich przedziałach obrotów. Siłownik zmienia ustawienie rozrządu w celu optymalizacji momentów otwarcia i zamknięcia zaworów,
– zastosowanie stalowego, cienkościennego kolektora wydechowego 4 w 1. Ten kompaktowy kolektor posiada wbudowany katalizator i zapewnia doskonały kompromis między skutecznością oczyszczania spalin a osiągami.
Dwa silniki napędzane biopaliwami Jedna z wersji silnika 1.2 16V 75 KM może być napędzana bioetanolem E85 (w zależności od kraju). Spełnia ona kryteria znaku Renault eco². Można do niej stosować zarówno paliwo E85, jak i benzynę bezołowiową. Zmiany wprowadzone do tej jednostki napędowej pozwalają jej automatycznie dostosowywać się do rodzaju paliwa. Wersja E85 różni się zbiornikiem paliwa, układem paliwowym, systemem wtrysku i komorą spalania. |
Oferta silników wysokoprężnych składa się z trzech silników, znanych z dużej kultury pracy: dCi 70 (50 kW), dCi 85 (63 kW) i dCi 105 (78 kW). Silniki dCi 70 i 85 są szczególnie oszczędne pod względem zużycia paliwa i emitują do atmosfery poniżej 120 g CO2/km. Są jednocześnie silnikami najczęściej wybieranymi przez nabywców Clio (75% sprzedaży we Francji). Wszystkie silniki wysokoprężne oferowane w Nowym Renault Clio spełniają kryteria znaku Renault eco². Silnik dCi 105, a w niektórych krajach również i dCi 85, mogą być wyposażone w filtr cząstek.
Nowe Renault Clio dysponuje szeroką ofertą skrzyń biegów:
Wyciszenie godne limuzyny
Nowe Renault Clio wyróżnia się również doskonałym wyciszeniem, na poziomie samochodów z wyższego segmentu. Szczególną uwagę poświęcono konstrukcji samochodu, tak aby zapewnić tłumienie hałasów pochodzących z silnika, układu przeniesienia napędu oraz układu jezdnego. Dużo uwagi poświęcono także odizolowaniu silnika od kabiny oraz wytłumieniu hałasów aerodynamicznych, dzięki zastosowaniu rozprężnych pianek w profilach zamkniętych nadwozia. 6-biegowa skrzynia pozwala na zmniejszenie obrotów silnika przy większych prędkościach (np. na autostradzie) i podniesienie komfortu akustycznego w kabinie.
Liczne elementy wyposażenia z wyższego segmentu
Nowe Renault Clio oferuje liczne elementy wyposażenia wywodzące się z wyższego segmentu, które ułatwiają prowadzenie i podróżowanie autem. Nowe Renault Clio może być wyposażone w Kartę Renault hands free, co stanowi ewenement w segmencie B. Dzięki karcie zamki odblokowują się w momencie, gdy kierowca zbliża rękę do jednej z klamek lub wciska przycisk bagażnika. Blokują się automatycznie po naciśnięciu przycisku zlokalizowanego na klamce na drzwiach kierowcy. Opcja zdalnego włączania oświetlenia remote lighting, pozwala kierowcy odnaleźć pojazd dzięki zdalnemu zapaleniu świateł po naciśnięciu specjalnego przycisku na karcie. Włączenie silnika nie wymaga wsunięcia karty w szczelinę czytnika. Dzięki rozmieszczonym w kabinie i bagażniku czujnikom wystarczy sama obecność karty we wnętrzu pojazdu. Nowe Clio może być wyposażone w nowy radioodbiornik RadioSat Classic o mocy 80 W, montowany z zestawem sześciu głośników, wyposażony w odtwarzacz płyt CD kompatybilny z mp3, a także dodatkowe wejście RCA umieszczone przed dźwignią zmiany biegów. Klienci, oczekujący rozbudowanych możliwości podłączania urządzeń zewnętrznych, mają do dyspozycji dwie nowe funkcje: Plug & Music i funkcję Bluetooth®.
Plug & Music, to opcja umożliwiająca przewodowe podłączenie (za pomocą portu USB) urządzenia iPod®, a także innych przenośnych odtwarzaczy mp3 oraz pen drive’ów. Dzięki temu odtwarzacz mp3 może być obsługiwany za pośrednictwem przycisków pilota pod kierownicą lub za pośrednictwem przycisków znajdujących się na czołowym panelu radioodbiornika. Układ i nazwy utworów są wyświetlane na centralnym wyświetlaczu pojazdu.
Funkcja telefonu Bluetooth® pozwala telefonować w trybie hands free, z wykorzystaniem głośników samochodu, co sprzyja bezpieczeństwu. System rozpoznaje i łączy się z telefonem każdorazowo po uruchomieniu silnika. Funkcja przełączenia w tryb oczekiwania, stanowiąca autorskie rozwiązanie Renault, pozwala kierowcy zawiesić połączenie do czasu znalezienia warunków, w których rozmowa może być prowadzona w bezpieczny sposób.
W momencie odebrania lub nawiązywania połączenia radioodbiornik wyłącza się automatycznie. Sterowanie wszystkimi funkcjami telefonu odbywa się za pomocą przełączników umieszczonych pod kierownicą, a informacje są wyświetlane na dużym wyświetlaczu na tablicy rozdzielczej lub na ekranie systemu Carminat TomTom®. Funkcja Bluetooth® pozwala obsługiwać strumieniową transmisję audio, dzięki czemu możliwe jest np. bezprzewodowe przekazywanie ulubionej muzyki do głośników samochodu (odtwarzacz zgodny z normą A2DP).
Dla zapewnienia większego komfortu i bezpieczeństwa, Nowe Renault Clio może być dodatkowo wyposażone (w zależności od wersji) w:
Bezpieczeństwo – priorytet dla Renault
W nowej gamie Renault Clio wykorzystano całą wiedzę i doświadczenie Renault w zakresie bezpieczeństwa czynnego i biernego. Właściwości układu jezdnego w połączeniu z systemami wspomagającymi kierowcę (ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania, układ wspomagający hamowanie awaryjne, ESC, układ zapobiegający poślizgowi kół pędnych, regulacja momentu obrotowego silnika przy redukcji biegów) zapewniają doskonały poziom bezpieczeństwa czynnego. Wentylowane hamulce tarczowe z przodu i tarczowe lub bębnowe z tyłu mają dużą średnicę (odpowiednio 260 lub 280 mm z przodu i 240 mm z tyłu) i grubość (22 mm z przodu i 8 mm z tyłu). W 2005 roku, w testach organizowanych (w momencie wprowadzenia Clio na rynek) przez niezależną organizację Euro NCAP, model Clio III uzyskał maksymalną ocenę 5 gwiazdek. Zbudowane w oparciu o tę samą płytę podłogową i wyposażone w System Renault Protection trzeciej generacji (SRP3) Nowe Renault Clio gwarantuje wszystkim pasażerom wysoki poziom bezpieczeństwa.
Niższe koszty eksploatacji oraz 12-letnia gwarancja antykorozyjna
Przebiegi między przeglądami zostały wydłużone – wymiana oleju jest przewidziana:
Świece i filtr powietrza wymienia się co 60.000 km lub co 4 lata (co 90.000 km we wszystkich wersjach z silnikiem 1.6 16V), pasek rozrządu co 120.000 km lub co 6 lat w wersji benzynowej i co 160.000 km lub co 6 lat w wersji z silnikiem Diesla. Filtr oleju napędowego posiada żywotność 60.000 km lub 4 lata.
W codziennym użytkowaniu wszystkie wersje silnikowe cechują się niskim zużyciem paliwa. W celu obniżenia kosztów napraw i ubezpieczenia, Nowe Renault Clio zostało wyposażone w specjalnie zaprojektowane elementy nadwozia o konstrukcji odpornej na małe stłuczki. Spełniają one warunki testów RCAR. Zastosowanie polipropylenu w tylnej belce umożliwia pochłanianie prawie całej energii zderzeń przy małej prędkości. Nowe Renault Clio posiada 12-letnią gwarancję antykorozyjną, dzięki m.in. zabezpieczeniu woskiem profili zamkniętych nadwozia.
6. PRODUKCJA I INWESTYCJE
Nowe Renault Clio jest produkowane w tych samych zakładach co modele poprzedniej generacji. Nowe nakłady inwestycyjne zostały ograniczone do minimum.
Trzy zakłady produkcyjne
Podobnie jak poprzednia generacja, Nowe Renault Clio jest produkowane we Flins (Francja), w Valladolid (Hiszpania) i w Bursie (Turcja). Wersja GT jest produkowana wyłącznie we Flins, a wersja kombi w Bursie. Z kolei Renault Clio Sport jest montowane w Dieppe (Francja).
Ograniczone nakłady inwestycyjne
Nakłady inwestycyjne związane z produkcją Nowego Renault Clio zostały maksymalnie zoptymalizowane. Przeznaczono je głównie na:
Inwestycje te wyniosły łącznie 50 milionów euro (opracowanie i wdrożenie do produkcji), co stanowi około 50% nakładów inwestycyjnych ponoszonych zwykle w związku z wprowadzeniem nowej fazy modeli. Oszczędności te były możliwe dzięki dwóm głównym czynnikom:
1 Szczegółowe informacje o tych wersjach są dostępne w dossier prasowym Nowego Clio Renault Sport
2 Szczegółowe informacje o silnikach i skrzyniach biegów znajdują się niżej
dotyczy samochodów wyprodukowanych w roku 2009
wersja |
Clio 3d |
Clio 5d |
Clio Grandtour |
Authentique 1.2 16v 65 |
38.500 zł |
40.200 zł |
– |
Authentique 1.2 16v 75 |
41.350 zł |
42.450 zł |
45.200 zł |
Authentique 1.5 dCi 70 |
48.550 zł |
49.650 zł |
52.400 zł |
Authentique 1.5 dCi 85 |
– |
– |
55.000 zł |
Alizé 1.2 16v 75 |
41.350 zł |
42.450 zł |
45.200 zł |
Alizé TCE 100 |
– |
45.750 zł |
48.500 zł |
Alizé 1.5 dCi 70 |
48.550 zł |
49.650 zł |
52.400 zł |
Alizé 1.5 dCi 85 |
– |
– |
55.000 zł |
Tech Run 1.2 16v 75 |
42.850 zł |
43.950 zł |
46.700 zł |
Tech Run TCE 100 |
– |
47.250 zł |
50.000 zł |
Tech Run 1.5 dCi 70 |
50.500 zł |
51.150 zł |
– |
Tech Run 1.5 dCi 85 |
– |
– |
56.500 zł |
Dynamique TCE 100 |
– |
48.800 zł |
51.550 zł |
Dynamique 1.6 16v 110 aut. |
– |
56.500 zł |
59.250 zł |
Dynamique 1.6 16v 125 |
– |
– |
54.250 zł |
Dynamique 1.5 dCi 85 |
– |
55.300 zł |
– |
Dynamique 1.5 dCi 105 |
– |
– |
62.050 zł |
GT 1.6 16v 125 |
58.000 zł |
– |
– |
Renault Sport 16v 200 |
85.500 zł |
– |
– |
Źródło: Renault Polska.
Najnowsze komentarze