Od blisko 125 lat Renault nieustannie tworzy innowacyjne rozwiązania. Są stosowane do dziś, korzystamy z nich każdego dnia i nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy. Skrzynia biegów z bezpośrednim przełożeniem (1899), automatyczny rozrusznik zamiast korby (1909), pomysł „piątych drzwi” czyli klapy bagażnika (1961), pilot zamykania drzwi na podczerwień (1983), system bezkluczykowego dostępu hands-free (2000) itd. Wszystkie te innowacje są autorstwa Renault! W Nowym Megane E-Tech elektrycznym – pierwszym modelu z „Nowej fali” – również nie brak innowacyjnych rozwiązań Renault. W trakcie prac projektowych nad modelem i jego platformą złożonych zostało ponad 300 wniosków patentowych!
Spośród tych innowacji wybraliśmy siedem, które prezentujemy przez całe lato. W czwartym artykule Fabrice Bernardin, kierownik zespołu ds. e-technologii w dziale inżynierii Renault, prezentuje parametry pracy silnika Megane E-Tech elektrycznego.
***Parametry, które udało się uzyskać dzięki innowacyjnemu systemowi chłodzenia silnika olejem, objętemu dwoma wnioskami patentowymi.
Układ napędowy montowany w Nowym Megane E-Tech elektrycznym został opracowany w całości przez Alians. Układ, produkowany w Japonii dla Nissana i we Francji dla Renault (w zakładzie w Cléon), charakteryzuje się optymalną wydajnością przy zapewnieniu charakterystycznej dla elektrycznego napędu przyjemności jazdy, w szczególności dzięki natychmiastowym, dynamicznym i płynnym przyspieszeniom.
Aby zapewnić silnikowi elektrycznemu wysoką wydajność, należy go wyposażyć w bardzo skuteczny układ chłodzenia. W tym celu opracowaliśmy wraz z kolegami z Japonii i z zakładu w Cléon dwa innowacyjne rozwiązania objęte wnioskami patentowymi. Pierwsze z nich dotyczy olejowego układu chłodzenia silnika synchronicznego z uzwojonym wirnikiem. Polega na rozmieszczeniu w strategicznych punktach silnika dysz zraszających, które jednocześnie chłodzą uzwojenia stojana i wirnika. Drugie rozwiązanie wykorzystuje dynamikę wirnika dzięki układowi gwiaździstych pierścieni zwiększających skuteczność chłodzenia silnika poprzez rozpryskiwanie oleju w kierunku wiązek uzwojenia stojana – Fabrice Bernardin, kierownik zespołu ds. e-technologii w dyrekcji ds. inżynierii Renault
Zalety wprowadzonych innowacyjnych rozwiązań
Nowy system chłodzenia olejem silnika synchronicznego z uzwojonym wirnikiem montowany w Nowym Megane E-Tech elektrycznym posiada kilka zalet:
– zwiększona sprawność dzięki rozmieszczeniu w strategicznych punktach 4 dysz zraszających uzwojenie w odpowiednio dobranych miejscach i równoczesnemu chłodzeniu wirnika (części obrotowej) i stojana (części nieruchomej) silnika elektrycznego;
– bardziej zwarta budowa silnika, którego masa została zmniejszona o 33% w porównaniu do silników elektrycznych poprzedniej generacji, i mniejsze zużycie energii dzięki zmniejszonej masie;
– przyjemność prowadzenia: bardziej dynamiczne i płynne ruszanie z miejsca i przyspieszenie w każdej sytuacji, dostępna pełna moc silnika przy długotrwałym obciążeniu, nawet przy dużej prędkości podczas jazdy autostradą.
Nowy sposób chłodzenia silnika
Wyposażony w nowy system chłodzenia olejem silnik Megane E-Tech elektrycznego jest utrzymywany w optymalnej temperaturze dzięki połączeniu prostych i skutecznych rozwiązań technicznych: zraszania olejem dokładnie określonych stref silnika oraz zoptymalizowanego obiegu oleju.
Te innowacyjne rozwiązania, chronione patentami, umożliwiły zaprojektowanie silnika elektrycznego o bardziej kompaktowej budowie, ultra wydajnego i gwarantującego dużą przyjemność prowadzenia.
Szczegółowe informacje
Numery patentów:
- Chłodzenie olejem silnika synchronicznego z uzwojonym wirnikiem Patent numer FR304350 – Autorzy: Karim MIKATI, Guillaume TAVERNIER i Stephane DECAUX
- Chłodzenie olejem silnika synchronicznego z uzwojonym wirnikiem ze skierowaniem oleju na wiązki uzwojenia stojana: Patent numer FR3059487 – Autorzy: Karim MIKATI, Emmanuel MOTTE i Fabrice BERNARDIN
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze