Jak wspominałem rano, Peugeot zaprezentował pierwsze informacje i garść fotografii nowego modelu 308, który po raz pierwszy zostanie zaprezentowany szerokiej publiczności podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie w dniu 10. września 2013 roku. Już teraz jednak można się zastanowić, czy czekać na nowy model, czy jednak skusić się na wyprzedaże dotychczasowej wersji. Myślę, że zwolenników nowego kompaktowego lwa będzie jednak sporo…
Nowa 308-ka produkowana będzie w zakładach w Sochaux, a silniki dostarczane będą przez fabryki w Trémery oraz Douvrin, co szczególnie ucieszy zarówno władze Francji, jak i związkowców. Nad Sekwaną istnieje bowiem duży opór przed alokowaniem produkcji poza granicami Francji. Poniekąd trudno się dziwić.
Peugeot 308, który może na pierwszych fotografiach nie rzuca na kolana przy pierwszym spojrzeniu (widać to po reakcjach naszych Czytelników) jest jednak samochodem wyrafinowanym stylistycznie i pełnym odważnych projektów. Auto jest relatywnie niewielkie – ma 425 cm długości i 146 cm wysokości, ale w zwartych gabarytach wygospodarowano dużo przestrzeni i 470-litrowy bagażnik (pod półką!).
Zwarta konstrukcja, brak rozdmuchanych wymiarów i dobrze wyważone proporcje skutkują niższą masą własną – nowe 308 będzie średnio o 140 kg lżejsze od analogicznych wersji dotychczasowego modelu, a to przełoży się także na niższe spalanie oraz emisję dwutlenku węgla. Ten drugi parametr znalazł się teraz szczególnie nisko – oferowana będzie wersja emitująca średnio poniżej 85 g CO2/km! To w segmencie C naprawdę znakomity wynik!
Projektanci poświęcili dużo czasu na indywidualizację nadwozia poprzez lampy. Wąskie, ale imponujące lampy LED umieszczone w głównych kloszach mają charakterystyczny kształt. To jednak nie wszystko – po raz pierwszy w tym segmencie, choć dostępne oczywiście nie od najtańszych wersji, w tej technologii wykonano światła główne!
LED-y zastosowano także w reflektorach tylnych, gdzie mają one charakterystyczny układ przywodzący na myśl ślad po lwich pazurach. Oczywiście, jak na Peugeota przystało, zadbano także o ciekawe iluminacje wnętrza.
Nowy Peugeot 308 zbudowany został w oparciu o najnowszą modułową platformę EMP2, na której powstawał będzie także Nowy Citroën C4 Picasso. Przy opracowywaniu tej płyty zgłoszono 116 wniosków patentowych, ale dla nas ważniejsze jest to, że zapewnia ona doskonałe właściwości jezdne łącząc pewność prowadzenia z wysokim komfortem. Jest też lżejsza od tradycyjnych rozwiązań (o ok. 70 kg), co w przypadku 308-ki skutkować będzie ograniczeniem masy o ok. 140 kg.
Wewnątrz kolejne rewolucyjne zmiany. Cieszę się, że Peugeot poszedł drogą wytyczoną przez 208-kę (brawa za inwencję twórczą dla Adama Bazydło i jego współpracowników!) i kontynuowaną przez wchodzący na rynek w tym tygodniu model 2008, i zastosował małą kierownicę i zegary zlokalizowane ponad jej wieńcem także w Nowym 308. To znakomite, bardzo ergonomiczne rozwiązanie, choć w prasie motoryzacyjnej ukazującej się w Polsce z reguły przeczytacie co innego ;-)
Czytelne zegary z umiejscowionym między nimi wielofunkcyjnym wyświetlaczem pozwalają odczytywać podawane informacje praktycznie bez odrywania wzroku od sytuacji na drodze, co znacząco poprawia bezpieczeństwo. W tym samym celu mocno ograniczono także liczbę przycisków i pokręteł – zastosowano nowatorskie rozwiązanie, zaprezentowane zresztą niedawno także w C4 Picasso, w którym najpierw dokonuje się wyboru tego, czego się potrzebuje, przy pomocy kilku sensorycznych przycisków po bokach dużego, centralnego wyświetlacza, a później operuje się już na dotykowym ekranie o przekątnej 9,7”. W efekcie kokpit jest czysty, wręcz sterylnie uporządkowany, przejrzysty, co podkreślają jeszcze zdobienia, w niektórych wersjach w postaci satynowanego chromu, bądź czarnego plastiku wykończonego na wysoki połysk. A wszystko zaprojektowano i wykonano z wielką dbałością o szczegóły, by Nowy Peugeot 308 dawał jak najwięcej pozytywnych wrażeń, czy to w czasie jazdy, czy na postoju.
Sprzedaż Nowego Peugeota 308 rozpocznie się jesienią.
Citroen
KG; zdjęcia: Peugeot
Najnowsze komentarze