ADAC, niemiecki automobilklub zrzeszający wiele milionów członków, opublikował niedawno wyniki najnowszego Ekotestu. Okazuje się, że zarówno Opel Mokka, jak i Mokka-e są samochodami naprawdę godnymi polecenia w zakresie ekonomii i ekologii użytkowania.
Elektryczna wersja Mokki z napędem powszechnie stosowanym przez Grupę PSA, otrzymała w Ekoteście 89 punktów i to jest naprawdę bardzo dobry wynik. A warto podkreślić, że wiosną bieżącego roku zaostrzono kryteria w tym teście, uzyskany wynik jest więc tym bardziej godny podziwu.
Opel Mokka-e napędzany jest silnikiem o mocy 100 kW (136 KM) i zgodnie z cyklem WLTP jest w stanie przejechać na w pełni naładowanych akumulatorach do 324 km. W Polsce ta wersja jest dostępna w cenie od 139.900 zł. Na tyle wyceniana jest bazowa wersja Edition, która ma już całkiem przyzwoite wyposażenie. Bogatsza odmiana Elegance wymaga wydania co najmniej 147.600 zł, a w ofercie są jeszcze wersje Elegance Business (od 150.100 zł), GS Line (od 152.000 zł), GS Line Plus (od 155.000 zł) i topowa Ultimate (od 162.700 zł).
Elektryczne samochody są jednak ciągle drogie, zwłaszcza jak na kieszeń przeciętnego Polaka. Zapewne o wiele więcej osób skusi któraś ze spalinowych odmian Mokki (w Polsce dostępne od 81.490 zł). A te – jak twierdzi ADAC – również są eko! Niemiecki automobilklub chwali szczególnie odmianę napędzaną silnikiem 1.2 Direct Injection Turbo o mocy 74 kW / 100 KM. Zgodnie z cyklem WLTP taka odmiana potrzebuje w cyklu mieszanym 5,5-5,7 litra benzyny na każde 100 km. „System oczyszczania spalin, który jest wyposażony między innymi w filtr cząstek stałych w benzynie, bardzo dobrze kontroluje emisje zanieczyszczeń. Najważniejsze jest to, że Opel otrzymuje pełne 50 punktów za skuteczność systemu wyłapywania zanieczyszczeń”- podsumowali testerzy. Razem z wynikiem w kategorii „spalanie / emisja dwutlenku węgla” Mokka 1.2 otrzymała 78 punktów, a to bardzo dobry wynik jak na auto z silnikiem spalinowym.
W efekcie obie wersje Mokki otrzymały w Ekoteście znakomity wynik czterech gwiazdek.
„ADAC Ecotest pokazuje, że nasza nowa Mokka jest wyjątkowo wydajna i otrzymała najwyższe oceny dzięki dwóm technologiom napędowym. Każdy wariant Mokki jest ekonomiczny, ekonomiczny, a zatem Ekotest stanowi wyraźną rekomendację dla klientów. Jednocześnie ten wynik stanowi podstawę strategii Opla, aby stać się zrównoważonym i odnoszącym sukcesy producentem dzięki napędowi elektrycznemu”- powiedział szef Opla w Niemczech Andreas Marx, zachwycony dobrymi wynikami Mokki w Ekoteście ADAC.
Opel Mokka jest czysty (przyjazny dla środowiska, ale i czysty w formie), odważny i nader niezwykły, jak na Opla. Dotyczy to również jego stylizacji z nową twarzą marki Opel Vizor i cyfrowym kokpitem Pure Panel. Dotyczy to również jego pionierskich rozwiązań napędowych, od bezemisyjnego napędu elektrycznego w Mokka-e po wysoce wydajne silniki spalinowe, takie jak turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1.2 litra. Oba poradziły sobie wyjątkowo dobrze z zaostrzonymi kryteriami Ekotestu ADAC. Przede wszystkim w wyniku uwzględniana jest ocena wychwytywania zanieczyszczeń oraz ocena emisji dwutlenku węgla i spalania według WLTP oraz analiza well-to-wheel. Dopiero gdy pojazd uzyska co najmniej cztery z pięciu możliwych gwiazdek na stanowisku badawczym, wchodzi na „Poziom 2” Ekotestu. Tutaj eksperci ADAC przyglądają się dokładniej, czy dany samochód jest tak czysty, jak określono, szczególnie w ruchu drogowym w realnych warunkach. Warianty Mokki okazały się całkowicie przekonujące na każdym kroku. Nowy Opel Mokka łączy dwie cechy – odpowiedzialność za środowisko z dużą przyjemnością z jazdy.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Opel
Najnowsze komentarze