W tym tygodniu koncern Renault inauguruje system paneli fotowoltaicznych o łącznej powierzchni 400.000 m² jednocześnie w sześciu fabrykach zlokalizowanych we Francji. Ta inicjatywa potwierdza zaangażowanie Renault na rzecz środowiska naturalnego, a także dowodzi innowacyjności Grupy w produkcję samochodów. Warto przy tym podkreślić, że to największy tego typu system w światowym przemyśle motoryzacyjnym.
400.000 m², to powierzchnia mniej więcej 60 boisk piłkarskich. System uruchomiony zostanie w tym tygodniu równocześnie w sześciu francuskich zakładach Renault: w Douai, Maubeuge, Flins, Batilly, Sandouville oraz Cléon. Wszędzie został zlokalizowany nad obszarami dostaw materiałów i części, ekspedycji wyrobów gotowych oraz nad parkingami przeznaczonymi dla pracowników.
Łączna powierzchnia systemu pozwoli na wyprodukowanie 52.600 MWh energii elektrycznej rocznie, czyli tyle, ile w tym czasie zużywa przeciętne piętnastotysięczne miasteczko. Łączna moc systemu wynosi 59 MW. Dla porównania dodajmy, że przeciętna fotowoltaiczna elektrownia słoneczna osiąga moc rzędu 1 MW.
Dzięki tej wielkiej instalacji ogniw fotowoltaicznych Renault zaoszczędzi roczną emisję dwutlenku węgla o mniej więcej 200 ton (obliczenia wg bilansu energetycznego we Francji). To równowartość emisji, jaką charakteryzowałoby się ekologiczne, jak na dzisiejsze czasy auto (100 g CO2/km), które objechałoby świat 550 razy! Albo flota niemal 1.500 takich aut, które w ciągu roku pokonałyby po 15.000 km każde.
Ale oprócz oszczędności w emisji oraz w kosztach energii elektrycznej, Renault odnosi jeszcze jedną, choć mniej wymierną korzyść. Prezentuje bowiem wiedzę koncernu w dziedzinie stosowania energii odnawialnej. Pozwoli to umocnić się Grupie jeszcze bardziej, na i tak wysokich pozycjach w rankingach agencji oceniających firmy pod kątem dbałości o środowisko naturalne. A to w dzisiejszych czasach bardzo prestiżowe osiągnięcia.
Całkiem przy okazji panele, odporne na działanie warunków atmosferycznych, zwłaszcza gradu, pozwolą na uniknięcie szkód, jakie czasem powoduje aura zasypując przyfabryczne parkingi gotowych aut grudkami lodu. Panele zlokalizowane m.in. nad tymi parkingami niemal całkowicie wyeliminują ten problem.
Cały system został opracowany przez Renault, inicjatora i koordynatora projektu, oraz partnerów Grupy, firmy Gestamp Solar i Coruscant.
System jest aktualnie w trakcie wdrażania także w pozafrancuskich zakładach Grupy Renault. W fabrykach w Valladolid i w Palencii budowany jest system paneli o łącznej powierzchni 100.000 m² (we współpracy z Cenit Solar), zaś w Słowenii, Maroku, Brazylii, Chile, Kolumbii i Rumunii tworzy się studia wykonalności projektu. Kolejne projekty powstają w Busan w Korei Południowej, gdzie panele o powierzchni aż 300.000 m² mają zostać oddane jeszcze w grudniu br.
KG, zdjęcia: Renault
Najnowsze komentarze