W roku 1950 Peugeot opracował samochód z napędem 4×4 przeznaczony dla francuskiego wojska. Pojazd powstał na bazie popularnego 203 i miał być alternatywą dla Jeepa Willysa.
W 1950 roku po trudnych latach wojny i burzliwym powojennym okresie restrykcji i ograniczeń surowców przeznaczonych dla przemysłu, wreszcie klimat gospodarczy się zmienił i Peugeot odetchnął powiewem nadziei. Dwa lata wcześniej wprowadzono na rynek model Peugeot 203, który okazał się wielkim sukcesem. Zapotrzebowanie było tak duże, że na zamówione pojazdy trzeba było czekać ponad dwanaście miesięcy.
203 debiutował w kolejnych wersjach: od rodzinnych, przez warianty użytkowe aż po pick-upa. Peugeot nie zapomniał nawet o ekskluzywnym kabriolecie. Solidny i niezawodny 203 miał wiele innowacji a wśród nich głowicę cylindrów Alpax z półkulistymi komorami spalania.
Peugeot próbował jak najlepiej wykorzystać zalety 203 dlatego w firmie narodził się pomysł stworzenia terenowej wersji dla armii francuskiej. Francja musiała wznowić produkcję pojazdów wojskowych na swoim terytorium, dokładnie tak jak przed wojną, aby całkowicie uwolnić się od dostaw z zagranicy.
Prototyp Peugeot 203 4×4
Odpowiednio zmodyfikowany Peugeot 203 stanowił doskonałą podstawę do opracowania lekkiego pojazdu z napędem na cztery koła, który stanowiłby alternatywę dla Jeepa Willysa. W lipcu 1950 roku pierwszy prototyp był gotowy do testów. Został ochrzczony „203 Rurale”. Samochód wyposażono w blokadę mechanizmu różnicowego, podniesione i wzmocnione zawieszenie, 16-calowe koła i terenowe opony. Napęd pochodził od 203-ki, ale miał większą pojemność i moc.
Niektóre prototypy zostały dostarczone do francuskiej armii. W międzyczasie sformalizowano przetarg na zamówienie lekkiego pojazdu 4×4 do działań rozpoznawczych i testów porównawczych z innymi projektami. Kilku głównych francuskich producentów odpowiedziało na zapotrzebowanie, każdy z własną propozycją. Marka Delahaye, która od pewnego czasu pracowała nad projektem tego typu, zaprezentowała swój prototyp pod koniec grudnia 1949 roku. W obecności kierowników francuskiego Sztabu Generalnego przeprowadzono pierwsze testy porównawcze z Jeepem Willysem.
Delahaye spełnił oczekiwania dlatego dalszy proces selekcji lekkiego pojazdu rozpoznawczego przebiegał już na rzecz modelu tej marki. Ostateczną decyzję podjęto w 1950 roku. Gdy Peugeot 203 4×4 został przedstawiony Sztabowi Generalnemu Armii Francuskiej było już za późno. Początkowo rozmawiano o możliwości akceptacji dwóch różnych modeli lekkich pojazdów rozpoznawczych, ale pomysł szybko odrzucono.
Zakłady pochłonięte montażem 203
Decyzja najprawdopodobniej miała również pewien aspekt polityczny. Asortyment Delahaye składał się z samochodów klasy średniej i wyższej nie do końca podążających z duchem czasu a marka przeżywała poważne trudności gospodarcze. Z drugiej strony, gdyby 203 4×4 został zaakceptowany przez Sztab Generalny Armii Francuskiej, Peugeot najprawdopodobniej miałby problemy z realizacją kontraktu bez nowego zakładu produkcyjnego.
Francuska armia w ciągu trzech lat zamówiła 9330 egzemplarzy modelu Delahaye. Choć liczba sama w sobie nie jest szczególnie duża w porównaniu z samochodami popularnymi, to realizacja takiej umowy wymagałyby od Peugeota poświęcenia dodatkowej przestrzeni produkcyjnej. Montaż musiałby się odbywać prawie ręcznie. Ponadto Peugeot mógłby mieć problem z dotrzymaniem terminów dostaw, ponieważ zakłady marki były całkowicie pochłonięte odpowiedzią na bardzo duże zapotrzebowanie różnych wersji 203. Być może stało się dobrze, ponieważ Peugeot nie był rozpraszany innymi projektami i mógł skoncentrować się na pełnej mocy produkcyjnej 203, który osiągnął ogromny sukces rynkowy. W ciągu dwunastu lat na rynku wyprodukowano 700 tys. egzemplarzy modelu.
Najnowsze komentarze