Peugeot Oxia Concept raczej nie wygląda jakby miał trafić na zwykłe drogi. Tor wyścigowy? Proszę bardzo. Oxia była napędzana 670-konnym silnikiem V6 i rozwijała prędkość 350 km/h! Znakomity rywal dla supersamochodów.
Model Peugeot Oxia Concept zadebiutował podczas salonu samochodowego w Paryżu w 1988 roku. Jest to trzeci z serii gwiezdnych konceptów Peugeota z lat 80. O dwóch wcześniejszych również pisaliśmy, a były to nie mniej interesujące modele Quasar oraz Proxima. Zarówno przy poprzednich prototypach, jak i w przypadku Oxii, Peugeot wykorzystał nazwę kosmiczną. Oxia pochodzi bowiem od pojęcia „Oxia Palus” czyli regionu na Marsie o zerowej długości i szerokości geograficznej.
Prędkość maksymalna: 350 km/h!
Nadwozie supersamochodu spod znaku lwa zostało zbudowane z lekkich materiałów takich jak włókno węglowe, kevlar czy kompozyty. Ramę wykonano z aluminium. Masa pojazdu wynosiła 1377 kg. W sercu komicznego konceptu drzemała jednostka V6 z dwiema turbosprężarkami o pojemności 2849 cm3. Pojazd dysponował mocą 370 KM i oprócz napędu 4×4 posiadał również system sterowania wszystkich kół.
Według producenta Oxia potrafiła rozpędzić się maksymalnie do 320 km/h, ale nie do końca było to prawdą, aczkolwiek w tym przypadku możliwości pojazdu zostały niedoszacowane. Aby udowodnić, że prototyp nie jest tylko stojącą wydmuszką, francuska marka zaprosiła garstkę dziennikarzy na prezentację, która odbyła się na francuskim torze wyścigowym Nardo. Podczas jazd udało się osiągnąć prawie 350 km/h!
Nie mogło zabraknąć technologii
Peugeot Oxia był wyposażony w nowoczesne zdobycze technologii. Na pokładzie znajdował się komputer, kolorowy ekran, radio, telefon oraz nawigacja. Klimatyzacja była sterowana za pomocą komputera i pozwalała na ustawienie dowolnej temperatury oraz siły nawiewu bez względu na warunki panujące na zewnątrz. Podczas postoju, za zasilanie kontroli klimatu odpowiadało 18 paneli solarnych. W samochodzie zainstalowano również regulowany tylny spoiler oraz system monitorowania ciśnienia oraz temparatury opon.
Oxia nigdy nie trafiła do seryjnej produkcji, powstały jedynie dwa egzemplarze demonstracyjne pojazdu, aczkolwiek wzmocniona jednostka napędowa została wykorzystana w modelu WM P88 Peugeot, który podczas wyścigu Le Mans uzyskał rekordową prędkość 407 km/h.
Najnowsze komentarze