Mają dwa koła, niewielki silnik, pedały i cieszyły się popularnością zanim elektryczne rowery stały się modne. Fascynujący świat mopedów odkryliśmy podczas odwiedzin muzeum Motorowerów Moped Retro w Kasinie Wielkiej. Cel: poszukiwanie francuskich modeli, a można ich tu znaleźć wiele. Na miejscu są m.in. marki Peugeot, Solex, Terrot, czy Motobecane.
Aby dostać się do Muzeum Motorowerów Moped Retro mamy dwie możliwości: spacer pod górkę albo podróż wyciągiem krzesełkowym. Chociaż mieliśmy ochotę rozprostować nieco kości na szlaku, ze względu na mało zachęcającą pogodę musieliśmy zmienić plany i wybór padł na opcję numer dwa. Muzeum mieści się przy górnej stacji wyciągu krzesełkowego w Kasinie Wielkiej. Niegdyś były tu magazyny, teraz znajduje się magiczne miejsce, które przenosi nas w czasie i pozwala zanurzyć się w świat jednośladów wyposażonych w silnik i pedały. Jeśli śledzicie nasz portal to zapewne domyślacie się, że w pierwszej kolejności zależało nam na eksponatach z Francji. Już po przekroczeniu progu Moped Retro Muzeum można zobaczyć trójkołowiec Causturo oraz przedmiot, który przypomina, że Peugeot nie od razu zajmował się mobilnością.
Zobacz także: Peugeot 405 Style seria limitowana. Izolacja akustyczna jest wyrafinowana
Odwiedzających muzeum wita kawiarnia w stylu retro ozdobiona wielkim kołem, które doskonale pasuje do klimatu tego miejsca. Gorący napój i motorowerowe ciasteczko w scenerii retro smakuje wybornie. Poza tym już przy kawie sięgamy do korzeni Peugeota, który na początku swojej działalności zajmował się produkcją sprzętu kuchennego w tym młynków do kawy.
Młynek francuskiej marki pochodzący z początku XIX wieku zdobi ladę kawiarni i podobno wciąż działa, jednak na miejscu wypijemy kawę z nowoczesnego ekspresu. Marka Peugeot, która została założona w 1810 roku zajmowała się również produkcją ostrzy noży, żyletek, sprężyn, stelaży do parasoli, czy ram gorsetów. W 1986 powstał pierwszy rower a motocykl w 1903 roku.
Peugeot P50 znaleziony w stodole
W Kasinie Wielkiej znajdują się trzy mopedy spod znaku lwa. Peugeot P50 podwieszony nad głowami odwiedzających pochodzi najprawdopodobniej z 1933 roku. Po latach spędzonych w starej stodole trafił do muzeum i to dokładnie w takim stanie, w jakim został znaleziony, podobnie jak Terrot MT i Terrot VM 100, które ulokowano obok P50. Gdyby umiały mówić, pewnie opowiedziałyby nam piękne historie. Dwa pozostałe Peugeoty to odrestaurowany model BB 1V z 1957 roku oraz BB1 Z z 1963 roku.
Pewnie zastanawiacie się skąd pomysł na takie nietypowe muzeum. Koncepcja zrodziła się z nieco odmiennych zainteresowań dwóch pasjonatów. Jeden kochał motocykle a drugi rowery. Chcieli połączyć swoje hobby i pogodziły ich właśnie motorowery. Kolekcja muzeum liczy ok. 400 egzemplarzy z 15 krajów świata, są tu także polskie konstrukcje: Komar, Żak i Ryś.
Na miejscu zobaczymy 100 pojazdów, każdy z silnikiem i pedałami. Co jakiś czas ekspozycja się zmienia, aby odwiedzający mogli zobaczyć coś nowego. Prawie każdy z mopedów jest sprawny i zdolny do jazdy. Warto jednak zwrócić uwagę nie tylko na pojazdy, ale również na scenerię wzorowaną na świecie Szuflandii z filmu Kingsajz oraz inne eksponaty jak dystrybutory paliwa, kaski, puszki olejów, czy dawną prostownicę do kół.
Motobecane MB 1 wkrótce skończy 100 lat!
Najstarszym motorowerem w kolekcji jest Motobecane MB1, który w przyszłym roku skończy 100 lat. Nazwa marki Motobecane łączy słowa „moto” pochodzące od motocykla oraz „becane”, oznaczające rower. Pierwszy model zadebiutował w 1923 roku. W Kasinie Wielkiej znajduje się egzemplarz z 1924 roku wyposażony w reflektor na karbid.
Zobacz także: Peugeot 404: jak urodzinowy prezent przerodził się w prawdziwą obsesję
Solex 2200 i Catherine Deneuve
Solex to marka znana m.in. z produkcji gaźników, ale w swojej historii ma również znaczący rozdział związany z motorowerami. Pierwszy prototyp powstał w 1940 roku kiedy Marcel Mannesson, jeden z założycieli zamontował silnik w rowerze. Produkcja ruszyła po II wojnie światowej w 1946 roku i trwała do 1988 roku. Model 2200 zadebiutował w 1961 roku a w kolejnym roku wprowadzono 2200 V2. Produkcja trwała do października 1964 roku, kiedy wprowadzono model 3300.
Solex 2200 ma również wątek reklamowy. W 1964 roku w Saint Tropez przy mopedzie pozowała Catherine Deneuve. Sesja prezentowała modę paryskich projektantów Christiana Diora i Yvesa Saint-Laurenta i była przeznaczona dla amerykańskiego „Life Magazine”.
Terrot MT i VM 100
Firma Terrot powstała w 1862 roku w mieście Dijon we Francji. Początki działalności wiążą się z produkcją maszyn tkackich oraz wózków dla dzieci. Pierwszy rower powstał po 3 latach działalności. Chociaż uchodzą za niewygodne i niebezpieczne, innowacyjność oraz brak konkurencji sprawiły, że cieszyły się dużym zainteresowaniem. Terrot rozpoczął produkcję motorowerów w latach 30 jako odpowiedź na spadek sprzedaży motocykli wywołany wielkim ogólnoświatowym kryzysem gospodarczym.
W 1902 roku Terrot wyprodukował swój pierwszy motocykl, początkowo wykorzystując zakupiony silnik czterosuwowy. W późniejszym czasie dodał własny silnik dwusuwowy o pojemności 175 cm3. Terrot VM 100 to jeden z modeli, który miał pomóc Francji ruszyć do przodu po kryzysie. Montaż VM 100 trwał do 1934 roku. Egzemplarz wystawiony w Kasinie Wielkiej pochodzi z 1932 lub 1933 roku. W 1958 roku Terrot został przejęty przez Peugeota.
Cousturo Lavalette AML 50/1 – praktyczny trójkołowiec
Trójkołowiec Cousturo w Moped Muzeum został zakupiony od starszego pana we Francji, ale nie do końca znana jest jego historia. Wiele lat spędził zapomniany na strychu. Tego typu motorowery były często robione wg własnego pomysłu przez pasjonatów sportów motorowych. Właścicieli urzekł subtelnością i praktycznością.
Po świecie mopedów oprowadził nas Sławomir Pala przy okazji opowiadając kilka ciekawostek o eksponatach. Jeśli chcielibyście odwiedzić to miejsce to Muzeum Motorowerów Moped Retro w Kasinie Wielkiej jest otwarte w piątki w godzinach: 11:00-18:00 oraz w sobotę i niedzielę w godzinach 10:00-18:00. Serdecznie zapraszamy!
Najnowsze komentarze