Jak pierwsze opady śniegu wpływają na sytuację na drodze? Większość kierowców jeździ wolniej. Dzięki temu na drogach jest mniej ofiar śmiertelnych, natomiast odnotowuje się więcej stłuczek. Trenerzy Szkoły Jazdy Renault przypominają, jak jeździć w takich warunkach atmosferycznych i jak wyprowadzić auto z poślizgu.
Większość kierowców zdejmuje nogę z gazu, czyli prawidłowo reaguje na taką zmianę pogody. Dzięki temu zyskują czas na przyzwyczajenie się do jazdy po śliskiej nawierzchni i przypomnienie sobie umiejętności, które ostatnio wykorzystywali wiele miesięcy temu – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. – Wszystkim kierowcom proponuję wydłużenie o 20-30 procent czasu zakładanego na dojazd do wyznaczonego miejsca. Pozwoli to uniknąć stresu i stwarzania niebezpiecznych sytuacji na drodze – dodaje Zbigniew Weseli.
Droga hamowania
W zimowych warunkach droga hamowania może znacznie się wydłużyć. Z tego powodu należy zwiększyć odległość za poprzedzającym pojazdem, a przed skrzyżowaniem wcześniej niż zwykle rozpocząć proces zatrzymywania i delikatnie nacisnąć pedał hamulca. Takie zachowanie umożliwi sprawdzenie stanu oblodzenia nawierzchni, przyczepności kół i zatrzymanie samochodu w odpowiednim miejscu. Dla porównania: przy prędkości 80 km/h droga hamowania na suchym asfalcie wynosi 60 metrów, na mokrym już prawie 90 metrów, czyli o 1/3 więcej. Na lodzie droga ta może wynieść nawet 270 metrów!
Nieumiejętne, zbyt gwałtowne hamowanie może doprowadzić do poślizgu auta. Wtedy kierowcy często instynktownie maksymalnie dociskają pedał hamulca, co pogarsza sytuację i uniemożliwia wyprowadzenie pojazdu z poślizgu – ostrzegają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Jak wyjść z poślizgu
Kierowcy mają do czynienia z dwoma podstawowymi rodzajami poślizgu: nadsterowność, gdy tylne koła samochodu tracą przyczepność, oraz podsterowność, która występuje w czasie skrętu, kiedy tracą przyczepność przednie koła. W przypadku, kiedy tylne koła tracą przyczepność, należy wykonać kierownicą kontrę w celu naprowadzenia samochodu na prawidłowy tor jazdy. Nie należy naciskać na hamulec, gdyż spowoduje to pogłębienie się nadsterowności – radzą trenerzy. W sytuacji poślizgu przednich kół, należy zdjąć nogę z gazu, zmniejszyć wykonywany wcześniej skręt kierownicą i delikatnie wykonać go ponownie. Zdjęcie nogi z gazu spowoduje dociążenie kół przednich i zmniejszenie prędkości, zaś redukcja kąta skrętu powinna spowodować odzyskanie przyczepności i korektę toru jazdy – wyjaśniają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Szkoła Jazdy Renault to pierwsza markowa szkoła doskonalenia techniki jazdy Renault na świecie. Szkoła działa na terenie lotniska Warszawa-Bemowo. W ofercie szkoły znajdują się kursy dla klientów indywidualnych i flotowych, program dla kierowców samochodów dostawczych, jazda defensywna, czyli szkolenie z techniki bezpiecznej jazdy w realnym ruchu drogowym, audyty flot samochodowych, kurs ekojazdy, wykłady z psychologii i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz szkolenia z zakresu pierwszej pomocy. Szkoła dysponuje 50.000 m² powierzchni do ćwiczeń, w tym płytą poślizgową o długości 120 m oraz kręgiem poślizgowym o średnicy 60 m, a także płytami betonowymi do jazdy na trolejach i torem do jazdy terenowej. Szkoła Jazdy Renault jest członkiem Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego i Polskiego Stowarzyszenia Motorowego.
Szczegóły: www.szkolajazdyrenault.pl
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze