Deklaracja intencji – pod honorowym patronatem prezydenta Nicolasa Sarkozy’ego – podpisana na wyspie Reunion przez sześciu partnerów, oznacza ich zaangażowanie w projekt VERT (Samochody Elektryczne dla Technologicznego Reunionu), który jest najważniejszym elementem programu GERRI.
Deklaracja intencji określa założenia, które powinny pozwolić na przetestowanie samochodów elektrycznych korzystających z infrastruktury doładowania zasilanej przez dedykowane środki produkcji energii odnawialnych (w szczególności fotowoltaiczne). Projekt ma na celu wykazanie, że bilans emisji CO2 pojazdów elektrycznych na wyspie Reunion wypada lepiej niż w przypadku pojazdów spalinowych lub aktualnych modeli hybrydowych.
Projekt VERT zakłada przetestowanie wdrożenia sieci infrastruktury doładowania określonej zgodnie z liczbą i trybami doładowania (tryb normalny i szybki) w celu odpowiedzi na potrzeby przemieszczania się na niewielkim obszarze.
VERT będzie także okazją do przetestowania specjalnych ofert mobilności elektrycznej przeznaczonych dla flot samochodów firmowych lub służbowych zarówno dla administracji, jak i dla klientów indywidualnych.
Wnioski z doświadczenia przeprowadzonego w ramach projektu będą mogły zostać wykorzystane w krajach lub regionach o podobnych systemach elektrycznych.
Projekt VERT będzie przedmiotem wniosku przy najbliższym zaproszeniu do składania wstępnych ofert w ADEME (fr. Agence de l’Environnement et de la Maîtrise de l’Energie – Agencji ds. Ochrony Środowiska i Wykorzystania Energii).
Informacje o partnerach zaangażowanych w inicjatywę VERT
Renault
Grupa Renault, obecna w 118 krajach, projektuje, opracowuje, produkuje i sprzedaje samochody osobowe i dostawcze pod trzema markami: Renault, Dacia i Renault Samsung Motors. Aby sprostać nowym wyzwaniom – zarówno ekologicznym, jak i ekonomicznym – przed jakimi staje branża motoryzacyjna, strategia Renault opiera się na dwóch filarach: ulepszaniu istniejących technologii dzięki silnikom nowej generacji o obniżonej emisji CO2 oraz na przełomowym programie Zero Emisji. Renault wprowadzi gamę Zero Emisji wraz z trzema samochodami o napędzie elektrycznym już w 2011 roku, a czwarty samochód w roku 2012. Gama ta umożliwi dostęp do innowacji jak największej liczbie osób. Wraz ze swoim partnerem – Nissanem – Renault dąży do osiągnięcia pozycji światowego lidera w masowej sprzedaży samochodów o zerowej emisji.
GBH
GBH, lokalny podmiot wdrażający projekt VERT, jest grupą pochodzenia antylskiego obecną od ponad 25 lat na Reunionie, gdzie osiąga 40% swoich obrotów. GBH działa w wielu sektorach gospodarki (dystrybucja samochodów, produkcja rolno-spożywcza oraz wielka dystrybucja spożywcza i niespożywcza).
Za pośrednictwem swojego oddziału Automobiles Reunion, importera i dystrybutora Renault na Reunionie, grupa GBH będzie sprzedawała nową gamę pojazdów elektrycznych, zapewni monitoring a także opracuje i przetestuje różne modele sprzedaży.
Za pośrednictwem oddziału dedykowanego zrównoważonemu rozwojowi, grupa GBH będzie brała udział w produkcji „czystej elektryczności” poprzez wdrożenie i eksploatację ferm fotowoltaicznych.
GBH przyczyni się do zorganizowania sieci punktów doładowania, lokalizując infrastruktury doładowania w różnych obiektach swojej działalności: koncesje samochodowe, hipermarkety itp.
EDF
Grupa EDF, europejski lider w zakresie energii odnawialnych, jest zaangażowana w promowanie transportu elektrycznego, aby pomóc swoim klientom w przejściu do zrównoważonej mobilności, pozwalającej na redukcję emisji CO2.
EDF ma bogate doświadczenie w eksploatacji pojazdów elektrycznych i punktów doładowania, jest też ekspertem naukowym i technologicznym, zarówno w kwestii akumulatorów, jak też infrastruktury. EDF posiada wyjątkową w Europie zachodniej zdolność produkcyjną „czystej” energii.
Na Reunionie EDF jest także największym producentem energii elektrycznej wytwarzającym – oprócz energii cieplnej – energię wodną (25% udziału), fotowoltaiczną i wiatrową. Prowadzone są także projekty badawcze dotyczące energii pochodzącej z morza z myślą o polepszeniu miksu energetycznego w przyszłości.
TOTAL REUNION
TOTAL eksploatuje na Reunionie sieć stacji benzynowych, które mogłyby zostać wyposażone w miejsca przeznaczone do szybkiego doładowania. Firma posiada bogate doświadczenie w geolokalizacji stacji, analizie strumieni ruchu drogowego, tras i przemieszczeń klientów. Sieć stacji TOTAL jest liderem na Reunionie w dziedzinie produkcji odnawialnej energii.
Total Reunion, z certyfikatem ISO 14001, już wyposażył 7 ze swoich stacji – a także swoją siedzibę (budynek o dodatnim bilansie energetycznym) – w system produkcji energii fotowoltaicznej.
GE MONEY
Bank GE Money, należący do korporacji General Electric, jest obecny na Reunionie od 1972 roku za pośrednictwem spółki zależnej SOREFI. Bazując na kompetencji w zakresie finansowania zakupu samochodów nowych i używanych przez klientów indywidualnych i firmowych, a także na doświadczeniu finansowania rozwiązań służących do podgrzewania wody energią słoneczną dla klientów indywidualnych na Reunionie, GE Money uczestniczy w projekcie VERT, opracowując innowacyjne propozycje dla finansowania samochodów elektrycznych.
Obecność technologiczna GE na Reunionie oraz podpisanie protokołu o finansowaniu są zgodne z programem „Ecomagination” uruchomionym przez GE w 2005 roku w celu odpowiedzi na wyzwania związane z ochroną środowiska.
GE jest zdywersyfikowanym międzynarodowym przedsiębiorstwem, liderem nowych technologii. Jego działalność, począwszy od produkcji silników samolotowych i elektryczności, kończąc na sprzedaży usług finansowych, obejmuje także systemy obrazowania medycznego oraz programy telewizyjne. Grupa jest obecna w ponad 100 krajach i liczy ponad 300.000 pracowników na całym świecie.
GERRI
Stworzenie Agencji GERRI na Reunionie miało na celu ułatwienie i wspieranie inicjatyw takich jak VERT. Z racji swojego statusu, który umiejscawia Agencje GERRI pomiędzy instytucją publiczną i podmiotem prywatnym, ma ona za zadanie koordynować prace uczestników projektu VERT i ułatwiać zdobycie wsparcia dla projektu na płaszczyźnie administracyjnej i politycznej, zarówno w zasięgu lokalnym, jak i ogólnokrajowym.
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze