Turbodoładowany silnik benzynowy 1.2 TCe, produkowany przez Renault, pojawił się w samochodach marek Dacia, Nissan i Renault w drugiej dekadzie lat dwutysięcznych. Mimo znakomitych osiągów mogą być z nim spore problemy, a sam napęd jest przedmiotem pozwu zbiorowego we Francji. Jakie problemy sprawia części właścicieli?
Renault 1.2 TCe to czterocylindrowy silnik rzędowy o pojemności 1.2 litra. Blok został wykonany żeliwa, a głowica cylindrów z aluminium. W silniku zastosowano pojedynczy górny wałek rozrządu a na każdy cylinder przypadają cztery zawory, co daje łącznie 16 zaworów.
Problemem dotknięte są silniki 1.2 TCe o mocach 115 KM, 120 KM, 125 KM i 130 KM w samochodach:
- Renault Clio 4, Captur, Mégane 3, Kadjar, Scenic 3,
- Dacia Duster, Dokker, Lodgy,
- Nissan Jule, Puslar, Qasqai II,
- Mercedes Citan
Głównym problemem silnika 1.2 TCe może być wysokie zużycie oleju, ale nie tylko. Pojawiają się też awarie cewki zapłonowej, rozciąganie łańcucha rozrządu i awarie napinacza łańcucha. Producent miał świadomość problemów i dlatego od pewnego momentu zaczęto stosować nowe pierścienie tłokowe, zastępując te które wcześniej sprawiały tyle kłopotów. W skrajnych przypadkach może dojść do zatarcia jednostki napędowej.
Warto też wiedzieć, że z uwagi na konstrukcję silnika, to jest niskie obroty i niewielką pojemność skokową, w silniku może dochodzić też do zjawiska przedwczesnego zapłonu, co zanieczyszcza silnik i powoduje dalsze kłopoty..
Dlaczego silnik 1.2 TCe zużywa olej?
Konstrukcja silnika TCe 1.2 – a dokładnie zjawisko występującego tam podciśnienia – powoduje, że olej przedostaje się ze skrzyni korbowej do cylindra. Nie bez winy jest tutaj konstrukcja uszczelnienia oraz dolotu. W kolejnych jednostkach napędowych Renault zmodyfikowało projekt i to pozwoliło uniknąć zużycia oleju. W efekcie zużycie oleju jest wyższe, pojawia się też zanieczyszczenie, któremu trudno zaradzić jeżdżąc na niskich obrotach. Przy rzadkich zmianach oleju i stosowaniu taniego paliwa, pojawiają się problemy, prowadzące aż do zatarcia jednostki.
Jak eksploatować silnik 1.2 TCe?
Osoby, które mają taki silnik a chcą spróbować uniknąć problemów, powinny stosować dobrej jakości benzynę, dodatek do paliwa i regularnie zmieniać olej, znacznie częściej niż zaleca producent, wskazany interwał to około 10 tysięcy kilometrów, poprzedzając zmianę oleju płukanką silnika. Konieczne jest też regularne kontrolowanie stanu oleju, warto również przeprowadzić raz w roku kontrolę stanu silnika.
Wskazane jest też od czasu do czasu przejechanie dłuższego odcinka (co najmniej kilkanaście kilometrów) z wyższymi obrotami.
Pozew zbiorowy
We Francji silnik 1.2 TCe jest przedmiotem pozwu zbiorowego. Prawnikowi, który się tym zajmuje, udało się uzyskać sądownie dokumentację od Renault, która jest teraz przedmiotem szczegółowej analizy. O dalszych krokach w tej sprawie poinformujemy w kolejnych materiałach.
Zaangażowanie prezydenta Francji
Stowarzyszenia osób poszkodowanych problemami z silnikiem 1.2 TCe (Renault) 1.2 PureTech (Stellantis) pracują obecnie wspólnie nad zaangażowaniem polityków. Dwa miesiące temu list w tej sprawie otrzymał prezydent Francji, Emmanuel Macron.
Najnowsze komentarze