sobota, 2 lipca, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Różne

Prestiżowy transport desek

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2018-09-02
w Różne
Czas czytania 5 minut
65 3
8
58
UDOSTĘPNIEŃ
193
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Miłośnicy Francuzów zjechali do Osady Puszczańskiej. Rozpoczyna się zlot marek Citroën, Peugeot i Renault

Kierowcy w Polsce jeżdżą wolniej przez wysokie ceny paliw. O ile? Nowe wyniki badań

Jak kobiety wybierają samochód? Nowy czy używany, czerwony kontra praktyczny

Od lat dzieli się marki samochodowe na zwykłe i prestiżowe. No, dochodzą jeszcze marki low costowe, czyli z reguły samochody przeznaczone na rynki rozwijające się. Czy jednak każdy model marki premium uznać należy za prestiżowy? Czy to wyróżnienie ma w ogóle sens? Co jest wyznacznikiem prestiżu i premium?

Jeśli za kryterium prestiżu przyjmiemy cenę, to powstaje pytanie, od jakiej wartości samochód staje się prestiżowy. Czy to 100.000 zł, 200.000 zł, czy dopiero pół miliona? I pytanie dodatkowe – kto ma ustalić ten próg?

Jeżeli za samochód prestiżowy uznamy model z silnikiem o dużej pojemności skokowej silnika, to jaka będzie granica prestiżu? Podatkowe 2 litry? Bo powyżej tej pojemności płaci się wyższą akcyzę? A może będzie to liczba cylindrów? Czyli 5 i więcej, to już prestiż, czy dopiero co najmniej sześć? A może bez widlastej ósemki auto nie będzie wystarczająco prestiżowe?

A może – tak po męsku – rozmiar jednak ma znaczenie? Czyli od 5 metrów długości samochód jest prestiżowy, a poniżej – nie? Ale wówczas powstaje pytanie, dlaczego od 5 metrów, a nie od 200 cali na przykład? Albo sześciu jardów – wtedy naprawdę robi się dużo, a więc i prestiżowo… Rolls-Royce Phantom się łapie, ale Ghost już nie. Przynajmniej w krótszej wersji…

W Polsce sprawa jest prosta – prestiżowy samochód, to samochód niemiecki. Najlepiej Audi, BMW, lub Mercedes. Ale motogazetki chętnie za prestiżowe uznają nawet Volkswageny. Ba – pod segment premium próbują podciągać plebejską Škodę tłumacząc to rozwiązaniami spotykanymi w Audi. Co jest o tyle komiczne, że temat można odwrócić i wykazać, że to Audi korzysta z rozwiązań takich, jak Škoda, więc gdzie tu premium, gdzie tu prestiż? Jednocześnie ze wszystkich sił owe pisemka starają się unikać „premiumowych” nawiązań w przypadku marek francuskich.

Dla mnie sprawa jest dość prosta. Za prestiżowy można uznać samochód w miarę nowy, w bogatej wersji wyposażenia, z dość mocnym silnikiem, raczej sporych rozmiarów. Nie podejmuję się jednak podać granic tych kilku parametrów. Za to na pewno taki samochód nie może być zbyt popularny. Czy za wyjątkowe danie uznacie hamburgera z sieci fast food? Czy niskoalkoholowym napojem premium będzie szampan, czy wino musujące? Musi być w produkcie prestiżowym ta wyjątkowość, unikatowość, za którą też się płaci.

Tak więc samochód prestiżowy, to nie samochód popularny. Nie każdy model marki uznawanej za premium, a już na pewno nie model kilkunastoletni, choćby w czasach swojej młodości był autem topowym w ofercie danego producenta. Premium ulatnia się z produktu tak, jak bąbelki ze wspomnianego szampana. Po pewnym czasie niewiele z niego pozostaje. I tylko ludzie prości będą opowiadali, jakie to ich 20-letnie BMW, czy Audi jest premium. A nie jest.

Pamiętać też należy, że nie powinno się tego premium rozmieniać na drobne. Czyli jak coś jest prestiżowe, to nie wolno tego bezpośrednio zestawiać produktami prostymi. Innymi słowy całe premium Maybacha pryśnie, gdy wysiądziecie z niego w błyszczącym dresie kupionym w dyskoncie. Nie skrapiajcie się Chanel Nr 5 idąc doić krowy. Nie pijcie Moëta ze szklanek. Nie pakujcie jajek na wiejskim targu do torby Louis Vuitton.

Przykład uznawanego w Polsce za prestiżowe Audi mamy na zdjęciu. Niezbyt wyraźnym, zrobionym telefonem przez szybę innego samochodu. Ale to, co najważniejsze – widać. Prestiżowy model marki premium w Polsce niemalże musi być wyposażony w hak. Ale nie po to, by pociągnąć luksusową przyczepę kempingową. Po to, by podpiąć jakąś dwukółkę i wozić mienie przesiedleńcze uchodźców, których jednakże u nas praktycznie nie ma. Jak na zdjęciu – przyczepka i poszedł z jakimiś deskami, bynajmniej nie nowymi! Ale jakiż to od razu prestiżowy transport desek nam się zrobił!

Pojęcie prestiżu jest w Polsce chyba trochę nadużywane, szczególnie przez motoryzacyjne media. Potem szare masy ludzkie rozciągają je jeszcze bardziej i wychodzi na to, że Polacy wolą kupić kilkunastoletnie Audi, czy BMW (Mercedes jest przez wielu uważany za markę dla starszych ludzi), niż nową Dacię z gwarancją w porównywalnej cenie. Do tego twierdzą, że bogate wyposażenie tego Audi, czy BMW, pozwala im cieszyć się jazdą. I nie ma znaczenia, że często sporo z tego wyposażenia już dawno nie działa. Z przestronnością tych aut względem Dacii nie będę dyskutował, to rzecz niemalże oczywista. Nie będę też dowodził, że Dacia jest prestiżowa. Nie – jest tania, prosta, nieduża. Prestiżu w niej nie ma. Ale w pełnoletnim samochodzie niemieckim też go pozostało niewiele, a momentami wręcz nie ma go wcale.

Ale deski przewiezione przyczepką podpiętą do Audi, zwłaszcza związane pasami ze skór aligatorów czerwonych (gatunek jeszcze nieodkryty…) najwyraźniej, z pewnością od razu stają się z sosnowych modrzewiowymi…

 

 

Krzysztof Gregorczyk

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

2.3 3 głosy
Ocena artykułu
Tagi: FelietonFelietony
Udostepnij23Tweet15Udostepnij4
Poprzedni

Drugi dzień rywalizacji Baja Poland 2018

Następny

Meta Columna Medica Baja Poland 2018

Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Następny

Meta Columna Medica Baja Poland 2018

Alpine A110 lepsze niż Porsche 718 Caymann?

Światowa premiera podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Moskwie 2018: showcar Renault Arkana

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
8 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Anonimowo - Polski rynek nowych aut po pierwszym półroczu 2022 roku
  • R70 - Dacia zawiesza produkcję w swojej fabryce. Jak długo potrwa przerwa?
  • Michal - Dacia zawiesza produkcję w swojej fabryce. Jak długo potrwa przerwa?
  • Dudek - Stellantis ostrzega przed załamaniem się rynku samochodowego, jeśli auta elektryczne nie będą tańsze
  • Kasia - Dacia zawiesza produkcję w swojej fabryce. Jak długo potrwa przerwa?
  • piotr - Nowa Dacia Duster i Sandero z LPG powracają do konfiguratora
  • Kasia - Nowa Dacia Duster i Sandero z LPG powracają do konfiguratora
  • Łukasz - Nowa Dacia Duster i Sandero z LPG powracają do konfiguratora
  • Slawo - Dacia w czołówce najlepiej sprzedających się samochodów. Jogger i Spring idą jak świeże bułeczki
  • Piotr001 - Dacia w czołówce najlepiej sprzedających się samochodów. Jogger i Spring idą jak świeże bułeczki


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Cztery nowe nominacje w zarządzie Alpine
  • Nowa Dacia Duster i Sandero z LPG powracają do konfiguratora
  • Miłośnicy Francuzów zjechali do Osady Puszczańskiej. Rozpoczyna się zlot marek Citroën, Peugeot i Renault
  • Kartka z kalendarza: Peugeot 601 – mija 85 lat od prezentacji modelu
  • Polski rynek nowych aut po pierwszym półroczu 2022 roku
  • Nowe władze Stowarzyszenia Koncesjonerów Citroëna w Polsce oraz Stowarzyszenia Dealerów Samochodowych Marki Peugeot
  • Peugeot – wiodąca marka w czerwcu 2022 roku na rynku hybryd plug-in w Hiszpanii
  • DS 4 z dwoma nagrodami od profesjonalistów
  • Peugeot 408 się spodobał! Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 26/2022
  • Citroën ë-C4 i C3 Aircross w wersji specjalnej – zamówisz tylko on-line! Tylko 50 szt.


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
8
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.