Chińska telewizja CCTV nagłośniła problemy z hamulcami w samochodzie C-Elysee produkowanym od lat przez spółkę joint venture DPCA (tworzoną przez PSA Peugeot Citroën i lokalnego partnera, koncern Dongfeng). Droga hamowania tych aut jest zbyt długa (testy chińskich dziennikarzy mówią o 22,2 metra z prędkości 56 km/h, gdy dzisiejszym standardem jest 14,5 metra), a na karb tej przypadłości zrzucona winę za jeden z wypadków, do których doszło niedawno z udziałem taksówki marki C-Elysee.
C-Elysee starej generacji, bazujące na historycznym już modelu Citroëna ZX, nie jest wyposażany na chińskim rynku w system ABS. Producent w trybie wyjaśniania przyczyn wspomnianego wypadku stwierdził też, że elementy układu hamulcowego otrzymane od poddostawców lokalnych nie spełniały założonych norm, co również miało wpływ na wydajność tegoż układu.
Problem jest tym istotniejszy, że Citroën szykuje się do wprowadzenia na chiński rynek nowego modelu C-Elysee, sedana pokazanego niemal 2,5 miesiąca podczas dni prasowych rozpoczynających paryski salon samochodowy. To samochód budżetowy, ale całkiem nowoczesny i Francuzom zależy, żeby cień rzucony przez problemy z hamulcami starego modelu nie rzutowały na nowy produkt. Nowy C-Elysee zostanie wprowadzony do Państwa Środka w przyszłym roku.
Dotychczasowy model w samym tylko dziesięciomilionowym Wuhan jest reprezentowany przez około 13.000 taksówek, które – zdaniem CCTV – przewożą każdego dnia około 950.000 pasażerów! We wszystkich tych samochodach producent wymieni elementy układu hamulcowego, które mają wpływ na drogę hamowania. C-Elysee był chętnie kupowaną w Wuhan taksówką, bo jego cena wynosiła ok. 62.000 juanów (około 7.600 euro), gdy wielu konkurentów oferowanych jest w cenie rzędu 100.000 juanów (około 12.250 euro).
Przed przystąpieniem do produkcji nowego C-Elysee Citroën z pewnością mocno się zastanowi nad doborem lokalnych poddostawców części i będzie dużo wnikliwiej sprawdzał jakość ich produktów, nie chcąc dopuścić do sytuacji takiej, jak teraz. Podobnej ostrożności należy się spodziewać po Renault, który właśnie rozpoczął produkcję SUV-a Koleos, również we współpracy z Dongfeng w Wuhan.
KG
Najnowsze komentarze