Tani samochód do miasta z nadwoziem kombi? Dlaczego nie – francuskie marki oferują dobre auta w tej kategorii, niedrogie w zakupie i eksploatacji, często z niezłym wyposażeniem i komfortowym zawieszeniem, o wiele przyjemniejszym od konkurencji.
Wysokie koszty życia zmuszają nas do pewnych oszczędności, do rozsądnego obchodzenia się z domowym budżetem. Dla części osób to samochód jest głównym obciążaniem, którego wysokość najłatwiej zredukować – zwłaszcza jeśli własny samochód traktujemy wyłącznie w kategoriach użytkowych. 10-15 tysięcy złotych wystarczy na zakup kombi segmentu B, które raz czy dwa razy w roku pozwoli nam na wakacyjną wyprawę.
Renault Clio III Grandtour
Kombi segmentu B w codziennym, wielkomiejskim życiu sprawdzi się wystarczająco. Niewielkie gabaryty nadal ułatwią znalezienie miejsca parkingowego, zaś bagażnik o pojemności około 400 litrów zapewni potrzebną przestrzeń. Ciekawą propozycją jest Renault Clio III generacji produkowane od 2005 do 2012 roku. Wariant kombi dołączył do oferty w 2007 roku.
Nadwozie dziś już zdradza słuszny wiek, jednakże co jest ogromną zaletą Clio III nie ma problemów z korozją. Spora popularność modelu przekłada się wprost na niskie ceny części zamiennych. Do słupka B różnic względem odmiany pięciodrzwiowej nie znajdziemy, na przednich fotelach pozycja i przestrzeń są duże jak na rocznik i klasę. W wersji kombi wyraźnie więcej miejsca mają pasażerowie tylnej kanapy, zwłaszcza na głowę. Montaż dwóch fotelików dziecięcych jest bezproblemowy.
Gross Clio III kombi – z wyjątkiem ubogich egzemplarzy poflotowych – wyposażonych jest chociażby w klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby, panoramiczny dach, nawigację czy rozbudowane nagłośnienie. Zastosowane tworzywa są twarde lecz solidnie spasowane. Układ jezdny jak przystało na segment B oparto o kolumnach McPhersona i belce skrętnej, sprawdza się wystarczająco – choć czasem potrafi przypomnieć o sobie głośną pracą.
W kwestii kosztów użytkowania zdecydowanie warto polecić wolnossące silniki benzynowe 1.2 16V 65-75 KM, 1.4 16V 98 KM i 1.6 16V 110 KM – niekiedy pojawiania się także doładowany 1.2 TCe 100 KM, uczciwie i solidnie serwisowany także cieszy trwałością. Miłośnicy silników diesla mają do wyboru tylko czterocylindrowego 1.5 dCI 68-106 KM z bezpośrednim wtryskiem common raill i co bardzo istotne, bez filtra cząstek stałych.
W redakcji Francuskie.pl przez kilka lat używaliśmy – od nowości – Clio III z silnikiem 1.2 75 KM, auto nie sprawiało żadnych problemów, wyróżniając się wygodą, obszernymi przednimi fotelami, przyjemnym zawieszeniem i umiarkowanym zużyciem paliwa.
Zobacz ogłoszenia sprzedaży używanych Renault Clio Grandtour III generacji
Peugeot 206 – budżetowa alternatywa
Dużo mniejszym wydatkiem będzie Peugeot 206 SW. Miejskie kombi koncernu PSA produkowane było od 2001 do 2009 roku. Doczepiony plecak wkomponowano całkiem estetycznie. Nadwozie przyzwoicie zabezpieczono przed korozją, choć nie jest to poziom prezentowany przez Clio III. Na rynku spotkamy zarówno nietknięte egzemplarze, jak i przeżarte przez rdzę. 206 był hitem sprzedaży, także SW cieszył się sporym powodzeniem co gwarantuje brak problemów z częściami mechanicznymi czy karoserii.
Wnętrze pod względem jakości materiałów pamięta lata 90-te, twarde plastiki w wielu miejscach są podatne na zarysowania, w niektórych egzemplarzach pojawia się irytujące trzeszczenie w czasie jazdy. Pod względem przestrzeni 206 SW serwuje nam analogiczne warunki jak Clio III kombi. Na przednich fotelach optymalną pozycję znajdzie nawet wysoka osoba, zaś z tyłu pewną wygodę zaznają osoby do 180 cm wzrostu.
Zobacz: Peugeot 206 mógłby być sprzedawany nawet dziś jako nowy. Sylwetka nie zestarzała się
Wyposażenie na jakie możemy liczyć w 206 to często manualna klimatyzacje, elektrycznie sterowane szyby, szyberdach, komputer pokładowy, fabryczne radio CD, tempomat czy skórzaną tapicerkę. Bazowy benzynowy silnik 1.1 8V o mocy 60 KM jest zdecydowanie zbyt słaby nawet w ruchu miejskim.
Realnie poszukiwanie zacznijmy od 1.4 8V 75 KM, dalej gama oferuje 1.4 16V 88 KM i 1.6 16V 109 KM i najmocniejszy w wersji SW 2.0 16V 136 KM. W gamie znalazły się także diesle, które dziś mogą być już skrajnie zużyte i zaniedbane. Do wyboru mamy 2.0 HDI 8V 90 KM, 1.6 16V HDI 109 KM i 1.4 HDI 70 KM.
Zobacz ogłoszenia o sprzedaży używanego Peugeot 206 SW.
Najnowsze komentarze