Jaki samochód wybrać dla rodziny? Używane Dacia Lodgy czy Renault Megane III kombi? Pytanie nie jest wcale takie łatwe, jakby się mogło zdawać.
Bez względu na dostępny budżet rynek wtórny zawsze zapewnia nam ogromny wybór i możliwości spełniania naszych potrzeb i wymagań. W rolę auta rodzinnego za około 30 tysięcy złotych może wpisać się doskonale zarówno kompaktowe kombi lub budżetowy minivan o roboczym charakterze. Każdy z nich przoduje w innych kategoriach. O względy rodzin ubiegać mogą się Renault Megane kombi trzeciej generacji bądź Dacia Lodgy – funkcjonalność w czystej formie.
Renault Mégane III – sprawdzony model
Renault Megane trzeciej generacji to dziś jedno z tańszych – względnie nowoczesnych – kombi segmentu C. Pozostawało w europejskiej ofercie Renault od 2008 do 2016 roku zapewniając perfekcyjne zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia, co jest kluczową kwestią w aucie z drugiej ręki. Dodatkowo ogromna popularność modelu pozwala przebierać w ofertach importowanych jak i krajowych, później także przekłada się na niskie koszty bieżącej eksploatacji oraz napraw powypadkowych. Wnętrze wykonano z materiałów dużo wyższej jakości niż w poprzedniej generacji, wiele tworzyw jest miękkich, całość jest dobrze spasowana.
Fotele w bazowych wariantach tylko spełniają swoje zadanie, natomiast siedziska z topowych wariantów – zwłaszcza GT – zachwycają podparciem ciała a także komfortem. Na tylnej kanapie przestrzeń na nogi jest zupełnie optymalna dla dorosłej osoby – jedynie przestrzeń na głowę jest ograniczona w przypadku obecności opcjonalnego podwójnego szyberdachu. Przestrzeń bagażowa to 525 litrów, wartość mało imponujące, lecz sam bagażnik jest bardzo ustawny.
W przypadku Megane III bardzo trudno o egzemplarz skromnie wyposażony, bez trudu trafimy na pojazd z dwustrefową klimatyzacją, nawigacją, skórzaną tapicerką czy liczne systemy bezpieczeństwa i automatyczną przekładnię. Licząc na możliwie tanią eksploatację winniśmy zainteresować się prostym wolnossącym silnikiem 1.6 16V 100-110 KM, trwałe okazują się także doładowane 1.2 TCe 115 KM, 1.4 TCe 130 KM, 2.0 Turbo 180-220 KM – wszystkie ochoczo współpracują z sekwencyjną instalacją gazową.
Doskonałym wyborem na długie trasy są diesle 1.5 dCI 85-110 KM, 1.6 dCI 130 KM i 2.0 dCI 150-160 KM – wyposażone są w bezpośredni wtrysk common raill, turbosprężarkę i w większości w filtr cząstek stałych. Układ jezdny Megane III w udany sposób łączy komfort z precyzją prowadzenia, zastosowany zestaw kolumn McPhersona i belki skrętnej okazuje się także trwały.
Zobacz ogłoszenia o sprzedaży używanego Renault Mégane III
Dacia Lodgy – pojemna, ale prosta. O wyglądzie nie dyskutujemy
Nie każdy jednak oczekuje od samochodu o rodzinnym charakterze dobrego prowadzenia, dawania radości z jazdy czy szeroko pojętej estetyki. Dla niektórych liczy się przede wszystkim spełnienie funkcji i nic poza tym. Taka właśnie jest Dacia Lodgy – model produkowany od 2012 do 2022 roku w europejskich zakładach. Lodgy jak i inne modele rumuńskiej marki powstało z dobrze znanych komponentów. Platformę zastosowano także w Dokkerze, podobnie jak prymitywny układ jezdny. O designie Dacii nie warto debatować, przecież to budżetowy produkt mający za zadanie tylko przewozić nas z punktu A do B.
Najważniejszą kwestią jest przyzwoite zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia, póki co użytkownicy nie zgłaszają większych bolączek w tym zakresie. Wnętrze jest przestronne, przednie fotele są płaskie i wystarczające na krótkich dystansach – długie podróże są możliwe, lecz wymagają cyklicznych przerw. Lodgy w drugim rzędzie zapewnia mnóstwo przestrzeni, także dla osób dorosłych, dostępny jest także trzeci rząd przewidziany dla dwóch osób – tam oczywiście ilość miejsca nie jest zanadto imponująca. Musimy tylko pogodzić się z pewnymi przywarami typowymi dla Dacii z tamtych lat – użyte plastiki są tanie i tandetne, ich montaż jest również niezbyt staranny.
Wyciszenie wnętrza do prędkości 100 km/h jest wystarczające, później w kabinie jest po prostu głośno. Lista dodatków obejmuje proste multimedia z nawigacją, klimatyzację manualną, kontrolę trakcji, ABS, fabryczne radio i tempomat – czyli wszystko czego potrzebujemy na co dzień. Lodgy również najlepiej wybierać z wolnossącym silnikiem benzynowym 1.6 16V o mocy 82-84 KM – oferowanym także z fabryczną instalacją LPG. Ta jednostka pozwala ograniczyć koszty użytkowania do absolutnego minimum. W budżecie około 30 tysięcy złotych mieści się jeszcze 1.2 TCe o mocy 115 KM.
Lwia część oferowanych Lodgy napędzana jest dieslem 1.5 dCI 90-110 KM. To wybitnie wstrzemięźliwa konfiguracja, we wprawnym władaniu zużywające ledwie 4 litry oleju napędowego na sto kilometrów. Co istotne znajdziemy bez problemów egzemplarze z polską historią.
Zobacz ogłoszenia o sprzedaży używanej Dacii Lodgy
Najnowsze komentarze