Używany i tani samochód dla rodziny? Jednym z pomysłów na takie auto może być któryś z modeli francuskich. Oprócz bogatego wyposażenia i niskiej ceny zakupu zyskamy rzecz bardzo cenną – komfort jazdy zwykle wyższy niż u innych. Warto zwrócić uwagę, że takie auto kupimy nawet za kilka tysięcy zł.
Nowoczesny samochód wielu rodzinom nie jest wcale potrzebny z uwagi na styl życia, inne zaś z przyczyn wyłącznie ekonomicznych zmuszone są sięgać po budżetowe lecz możliwie praktyczne rozwiązania. Poniżej 10 tysięcy złotych nadal bez większych problemów uda nam się kupić uczciwie zachowany egzemplarz, zdatny do dalszej eksploatacji. Tutaj wiek i rodzaj napędu nie ma już znaczenia, kluczem do sukcesu jest stan techniczny.
Peugeot 806
Nieco zapomnianą, jednakże doskonałą propozycją dla rodziny jest owoc współpracy Fiata z koncernem PSA. Eurovan trafił na europejski rynek pod kilkoma markami, w cenniku Peugeota pojawił się jako model 806 dostępny od 1994 do 2002 roku. Pozostałe bliźniacze modele praktycznie niczym się nie odróżniały, poza wybranymi jednostkami napędowymi i detalami wykończeniowymi. Jednobryłowe, kanciaste nadwozie w bezwypadkowych egzemplarzach nie ma problemu z korozją. Design zdradza słuszny wiek konstrukcji. Wnętrze natomiast, biorąc pod rozwagę tylko walory użytkowe wręcz zachwyca.
Zależnie od znalezionej konfiguracji mamy do czynienia z układem siedzeń 2+2+2 lub 2+3+2. Niezależnie, obszerne fotele pokryte są przyjemną w dotyku tkaniną znaną z innych modeli koncernu PSA. Pozycja za kierownicą jest doskonała, podobnie jak widoczność. Podróż sprawnym egzemplarzem w trasie jest relaksująca, 806 absolutnie nie zachęca do dynamicznych manewrów. Rzecz jasna w drugim i trzecim rzędzie siedzeń komfort jazdy także jest wyborny. Pod względem wyposażenia możemy liczyć na fabryczne radio, szyberdach – który może być raczej źródłem problemów, klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby i lusterka oraz ABS.
Benzynowe silniki to konstrukcje z wielopunktowym wtryskiem paliwa, wzorowo współpracujące z prostą sekwencyjną instalacją gazową – wyjątkiem jest tutaj silnik 2.0 Turbo o mocy 147 KM, w jego przypadku mogą być problemy z dostępnością części zamiennych od ręki. Do wyboru mamy 1.8 8V 99 KM, 2.0 8V 121 KM i 2.0 16V 132-136 KM. Początkowo serwowano prymitywne diesle z pompą rotacyjną 1.9 8V TD 90 KM, 2.1 12V TD 109 KM, przy okazji modernizacji zastąpiono je nowoczesną konstrukcją z bezpośrednim wtryskiem common rail 2.0 8V HDi 109 KM i 2.0 16V HDi 109 KM. Dziś diesle w stanie nadającym się do jazdy praktycznie nie występują.
Z uwagi na wiek Peugeot 806 to już rzadkość w ofertach – ale jeśli się trafi a szukasz czegoś w niskiej cenie, warto go obejrzeć.
Zobacz oferty sprzedaży Peugeot 806
Renault Senic
Wybitnie tanią propozycją dla rodziny jest obecnie pierwsza generacja Renault Scenica produkowana w latach 1996-2003. Największą wadą i głównym wrogiem modelu jest korozja. Rdza atakuje także egzemplarze bezwypadkowe, sytuację symbolicznie poprawił lifting. Jeśli oglądamy przez nas Scenic I generacji przedstawia dostateczny stan blacharski, możemy zajrzeć do wnętrza i zachwycić się pomysłową aranżacją. Rzecz jasna zastosowane tworzywa są twarde i miernie spasowane, na nierównościach trzeszczą i piszczą. Projekt jest jednak przemyślany pod względem ergonomii.
Mnogość schowków, półek i uchwytów razem z dostępnym miejscem rekompensuje wiele jakościowych wpadek. W kabinie bez trudu i kompromisów zmieści się pięć rosłych osób. Wśród oferowanych dodatków wymienić możemy elektrycznie sterowane szyby, szyberdach, radio, komputer pokładowy, ABS a nawet zazwyczaj niesprawny napęd 4×4 (RX4). Silniki benzynowe serwowane w Scenicu I są proste, trwałe i tanie w serwisie – 1.4 8V 75 KM, 1.4 16V 95 KM, 1.6 8V 75-90 KM, 1.6 16V 110 KM, 1.8 16V 116 KM, 2.0 8V 114 KM i 2.0 16V 116-139 KM. Każdy ochoczo współpracuje z instalacją gazową, zaś ceny części są symboliczne. Diesle to 1.9 d 65 KM, 1.9 dT 95 KM, 1.9 dTi 80-99 KM, 1.9 dCi 102 KM,
Zobacz oferty sprzedaży Renault Senic I generacji od pierwszego właściciela
Citroën C5 I kombi
Citroën C5 pierwszej generacji w wersji sprzed modernizacji (2001-2004) przy odrobinie szczęścia także może stać się doskonałym niskobudżetowym rozwiązaniem – o ile poprzedni właściciel dbał o mechanikę, stan karoserii i układu hydraulicznego. W przeciwnym razie możemy stać się właścicielami skorodowanej skarbonki. Wariant kombi zapewnia ogromny i funkcjonalny bagażnik. Jego wnętrze w komfortowych warunkach gości cztery albo i pięć osób dorosłych na miękkich welurowych lub skórzanych siedziskach.
Gross egzemplarzy jest bogato wyposażonych w dwustrefową klimatyzację, komputer pokładowy, tempomat, ABS, kontrolę trakcji, radio z CD i obligatoryjnie zawieszenie hydroactive. Trzeba jednak sprawdzić taki samochód pod kątem rdzy – przed dwoma laty okazyjnie kupiłem C5 z 2004 roku od pierwszego właściciela z przebiegiem niespełna 220 tysięcy kilometrów. Pod względem mechanicznym czy kondycji wnętrza był idealny. Niestety przez całe lata parkowany był pod blokiem, co doprowadziło podwozie, schowane pod osłonami progi i mocowania kielichów zawieszenia do katastrofalnego stanu. Jeśli jednak ktoś wcześniej o to zadbał i rdza nie występuje to brać, jeździć i cieszyć się ultrakomfortem.
Kłopotów nie będzie sprawiać na pewno zawieszenie hydropneumatyczne. Jego konstrukcja jest prosta, serwis po wymianie płynu, wszystkich charakterystycznych gruszek, sprawdzeniu i ewentualnej wymianie przewodów oraz oczyszczeniu układu i korektorów wysokości będzie sprowadzał się do okresowej kontroli.
Bazowy benzynowy silnik 1.8 16V o mocy 116 KM jest trwały lecz raczej ospały, rozsądnym wyborem jest popularny wariant 2.0 16V o mocy 136 KM. Topowy 3.0 V6 207 KM dziś jest już propozycją dla konesera – jeździ się nim przyjemnie, ale uwaga na wersje z 5-biegową skrzynią, na autostradzie będzie głośno. Diesle 2.0 HDi 90-109 KM o ile były serwisowane także odwdzięczą się bezproblemową pracą – takie egzemplarze jednak już praktycznie nie występują.
C5 w I wersji to samochód ze wszech miar godny polecenia, łączy najwyższy komfort jazdy z dużą przestrzenią w środku a rodzina powinna wybrać oczywiście przepastne kombi.
Zobacz oferty sprzedaży używanego C5 od pierwszego właściciela
Najnowsze komentarze