Zapewne większość z Was wie, że PSA rozważa zakup marki Opel (General Motors). Jest wiele za i przeciw takiemu połączeniu. Zobaczmy co na ten temat myślą we Francji – ojczyźnie naszych ulubionych francuskich samochodów.
Argumenty za:
1. Większa sprzedaż.
Fuzja może zwiększyć sprzedaż do 3,5 milionów sztuk. Z taką ilością samochodów sprzedawanych w Europie byłby to największy producent samochodów w Europie.
2. Oszczędności finansowe
Większa firma oznacza mniejsze jednostkowe inwestycje na jeden model auta. Łącząc wyniki swoich badań producenci mogą szybciej i taniej produkować nowe auta.
3. Opel jest tani
Kryzys na rynku powoduje, że jest to tania marka w zakupie. Przypomnijmy, że Fiat przejął w 2009 roku Chryslera za niewielką część wartości firmy. Tani zakup oznacza większą efektywność inwestycji.
4. Różne rynki
Opel i PSA są obecne na różnych rynkach. Opel jest bardziej obecny w Europie Północnej i otworzy drzwi Francuzom na rynek niemiecki. Citroën i Peugeot są mocne w Hiszpanii i we Włoszech.
5. Razem łatwiej
Obie grupy mają motywacje do wspólnego rozwoju i usprawnień. Długoterminowo może się to opłacać.
Argumenty przeciw
1. Leczenie może być nieskuteczne
Spotkanie dwóch chorych na swój sposób pacjentów nie musi oznaczać wyleczenia. Różne struktury i różne zwyczaje firm spowodują wydłużenie okresu przejściowego, który zawsze odbija się na jakości produktów usług dla klientów.
2. Vélizy czy Russelsheim?
Centrum Badań Opla w Russelsheim zatrudnia ponad 7.000 osób. Ośrodek Peugeot w Velizy ma około 17.000 ludzi. Razem 24 tysiące osób w rozwoju? Tłoczno. I nieefektywnie. Czyżby szykowały się kolejne zwolnienia?
3. Kosztowny mariaż
Jeśli Opel wyceni się za drogo, to PSA raczej nie będzie chciało go kupić albo odbije się to kosztem innych tematów w grupie.
4. Jednak bezpośrednia konkurencja
Mimo wszystko Citroen, Peugeot i Opel to bezpośrednia konkurencja. Nie jest to specjalnie zdrowe i któryś z modeli musiałby zniknąć z rynku lub zmieniony pod kątem innej grupy docelowej. Gdzie jej szukać?
5. Trudne małżeństwo
PSA i Opel mają nadwyżki możliwości produkcyjnych. Jak to wpłynie na współpracę? Lekko nie będzie.
Cóż – poczekamy, zobaczymy. Koncern PSA też stoi przed poważnymi zmianami – mówi się nawet o redukcji 8000 etatów a także zamknięciu przynajmniej jednej fabryki.
A co firmy chcą razem robić? To już wiadomo – Peugeot 3008 i 5008 z Zafirą, C3 Picasso i Peugeot 208 z Agilą, Peugeot 108 z Oplem Adam oraz wspólna platforma dla aut klasy D czyli Citroen C5, Peugeot 508 oraz Opel Insignia. Czy coś wyjdzie z tych planów?
Źródło: Challange Francja, własne
Najnowsze komentarze