Sprzedażowych samochodów oraz jednostek montażowych CKD wyniosła w ubiegłym roku 3.602.200 sztuk. Oznacza to wzrost w stosunku do roku 2009 o 13%. Z globalnej sprzedaży aż 39% trafiło poza Europę, co oznacza wzrost o 5 punktów procentowych w stosunku do roku 2009. Jednocześnie udział Grupy w rynku europejskim wzrósł z 13,8% w roku 2009 do 14,2% w roku kończącym pierwszą dekadę XXI wieku.
Rok 2010 był rokiem przełomowym pod wieloma względami. Był to pierwszy pełny rok sprzedaży takich modeli, jak Citroën DS3, Peugeot RCZ, czy Peugeot 3008. To ważne auta dla koncernu PSA, wprowadzające Grupę na rynek modeli prestiżowych (DS3, RCZ) oraz coraz chętniej wybieranych przez klientów crossoverów (3008).
Jednocześnie w roku 2010 udało się Grupie ograniczyć średnią emisję dwutlenku węgla do 132,4 g/km w stosunku do 135,4 g/km rok wcześniej.
Główne rynki rosnące na arenie globalnej, to Chiny (+30%) i Ameryka Łacińska (+14%). Popyt w Europie spadł z kolei o 4% w stosunku do roku 2009, przy czym różnych rynkach sprzedaż kształtowała się bardzo różnie:
– we Francji sprzedaż praktycznie nie uległa zmianie;
– rynek niemiecki skurczył się o 22%;
– sprzedaż w Hiszpanii wzrosła o 4%;
– Włochy zanotowały 8-procentowy spadek;
– w Wielkiej Brytanii sprzedano o 3% samochodów więcej, niż rok wcześniej;
– rynek środkowo- i wschodnioeuropejski skurczył się o 4%.
W takich oto warunkach globalna sprzedaż Grupy PSA Peugeot Citroën wyniosła 3.602.200 jednostek, co stanowi 13-procentowy wzrost w odniesieniu do roku 2009. W tym sprzedaż gotowych aut wzrosła o 9,8% do 3.125.100 samochodów, zaś jednostek CKD aż o 39,4% do poziomu 477.000 sztuk, związaną głównie z wysokim popytem na samochody marki Peugeot w przypadku pojazdów do montażu przemysłowego.
W 2010 roku Peugeot potwierdził swoją pozycję światowego lidera francuskich marek samochodowych, równocześnie zajmując w Europie pozycję czwartą (Citroën – szóstą).
Jean-Marc Gales, jeden z członków ścisłego kierownictwa Grupy, stwierdził: „Oprócz rekordowej sprzedaży w jubileuszowym roku naszego dwóchsetlecia działalności przemysłowej muszę wspomnieć o dwóch ważnych kwestiach. Pierwszą jest dynamika naszego międzynarodowego, a w zasadzie światowego wzrostu – coraz większa część naszej sprzedaży generowana jest na rynkach pozaeuropejskich. Druga istotna kwestia, to jakość naszych wyników. Sprzedaż Grupy dynamicznie rośnie w obszarze modeli premium oraz w sektorze business-to-business, a wszystko to dzięki ofensywie modelowej, najwyższej jakości produktów, stylowi, ochronie środowiska wspartych naszą doskonałą jakością usług. Pomimo zakończenia w Europie dofinansowania zakupu nowych aut poprzez premie wrakowe, nasze wyniki pozwalają nam z optymizmem patrzeć w przyszłość”.
Wzrost udziałów w rynku europejskim
Europejski rynek samochodów osobowych i lekkich aut użytkowych skurczył się w roku 2010 o 4%, ale Grupa PSA Peugeot Citroën zanotowała wzrost liczby rejestracji o 0,9% do poziomu 2.195.000 sztuk. W efekcie udział koncernu w rynku wzrósł do 14,2%, o 0,4 punktu procentowego w porównaniu z rokiem 2009.
Część europejskich rynków, które dobrze radziły sobie w roku najgłębszego kryzysu ostatniej dekady dzięki dopłatom do zakupu nowych samochodów osobowych, w roku 2010 dotknęła recesja. Stopniowe wycofywanie premii dopłatowych we Francji, oraz ich zakończenie w Niemczech i Hiszpanii, odbiło się niekorzystnie na sprzedaży nowych samochodów – m.in. z tego tytułu spadła sprzedaż o 5,2%, przy czym w pierwszym półroczu było to tylko pół procenta, ale w drugim – aż 11,1%.
Z kolei rynek samochodów użytkowych w Europie wzrósł w ubiegłym roku o 9,6%. Koncern PSA Peugeot Citroën zachował na nim pozycję lidera zajmując aż 21,9% udziałów.
Jednocześnie Grupa zanotowała wzrost sprzedaży poza Europą – w ujęciu rocznym z 34% za rok 2009 do 39% za rok ubiegły, przy czym w drugiej połowie 2010 roku było to aż 43% skonsolidowanej sprzedaży koncernu. Ten trwały trend pokazuje, że zaangażowanie PSA na rynkach Ameryki Łacińskiej, Chin i Rosji przynosi spodziewane efekty. W ten sposób Grupa staje się prawdziwie światowym graczem.
Ameryka Łacińska: dynamiczny wzrost
Trend wzrostowy w krajach Ameryki Łacińskiej utrzymywał się do końca ub.r., dzięki czemu wzrost sprzedaży ogółem w tym regionie sięgnął 14%, w tym w Brazylii 11% i w Argentynie aż 29%.
Skonsolidowana sprzedaż Grupy PSA wzrosła o 26,5% do 294.300 samochodów podnosząc udział w rynku do rekordowego poziomu 5,4% (w roku 2009 – 5,2%). Szybszy rozwój sprzedaży w tym regionie został spowodowany m.in. wprowadzeniem na rynek Peugeota Hoggara pick-up (w maju) oraz Citroëna C3 Aircross (we wrześniu), za czym poszła agresywna strategia sprzedaży dostosowana specjalnie do lokalnych rynków.
Chiny: stworzyć podwaliny do ambitnej ekspansji
Chiny znowu okazały się najdynamiczniej rozwijającym się rynkiem motoryzacyjnym świata – 30-procentowy rozwój był rekordowy w skali świata. W ubiegłym roku w Państwie Środka nabywców znalazło 375.600 samochodów PSA Peugeot Citroën, co dało francuskiemu koncernowi 3,3% udział w rynku i było jednoznaczne z 38-procentowym wzrostem w stosunku do sprzedaży za rok 2009. Grupa zwiększyła swoje zaangażowanie w spółki utworzone z chińskim koncernem Dong Feng, co pozwala na budowanie dobrego gruntu do dalszej ekspansji na tym najlepiej rokującym ze światowych rynków.
Rosja: szybkie odzyskiwanie strat
Podobnie wysoki 30-procentowy wzrost zanotowano na rynku rosyjskim, mocno dotkniętym przez kryzys. Sprzedaż Grupy sięgnęła 55.500 samochodów, co oznacza 37-procentowy wzrost w stosunku do wyników roku 2009. Przekłada się to na uzyskanie 2,8-procentowego udziału w tamtejszym rynku samochodów osobowych. Najważniejsze jednak było uruchomienie w Rosji produkcji kompaktowych Citroëna C4 i Peugeota 308 oraz – wraz z Mitsubishi Motors Corporation – SUV-ów Citroën C-Crosser i Peugeot 4007, których łączna sprzedaż na rynku rosyjskim wzrosła w ubiegłym roku aż o 85%!
Gama modelowa z ambicjami
Strategia Grupy ma na celu zwiększenie wartości marek Peugeot i Citroën. Rok 2010 przyniósł potwierdzenie skuteczności tej polityki – wprowadzono z sukcesem takie modele, jak Citroën DS3, czy Peugeot RCZ, których jakościowym prekursorem był Peugeot 3008 zaproponowany Klientom w roku 2009.
Z liczbą ponad 65.000 zamówień Citroën DS3 przekroczył znacząco plany sprzedażowe koncernu.
Peugeot RCZ również sprzedawał się znacznie lepiej, niż zakładały plany Peugeota dla tego – nieseryjnego, dodajmy – modelu. 17.000 zamówień na to stylowe coupe, to dużo więcej, niż początkowo zakładano.
Peugeot 3008, pierwszy crossover w gamie PSA, sprzedał się w liczbie niemal 190.000 egzemplarzy od chwili wprowadzenia na rynek w kwietniu 2009 roku. Samochód ten jest jednym z filarów wzrostu dynamiki sprzedaży Grupy.
Strategia na rzecz ograniczenia emisji CO2
Grupa PSA Peugeot Citroën kontynuuje prace nad zmniejszeniem emisji dwutlenku węgla, będącego głównym gazem cieplarnianym. Starania francuskiego koncernu podążają trzema drogami: optymalizacją silników spalinowych, rozwój mikrohybryd, hybryd i technologii hybrydowych oraz promowanie pojazdów elektrycznych.
W roku 2010 w PSA udało się znowu zmniejszyć średnią emisję dwutlenku węgla do poziomu 132,4 g/km, czyli o 3 g/km w stosunku do wyników za rok 2009, i to tylko w zakresie postępu technologicznego w zakresie budowy silników spalinowych.
Grupa wierzy, że uda się utrzymać pozycję lidera w tym zakresie również w roku 2011 dzięki wprowadzeniu nowoczesnych technologii:
– silników e-HDi, zwanych często mikrohybrydami, zaoferowanych w Citroënie C4, C4 Picasso i C5 już pod koniec 2010 roku oraz planowanych wkrótce do wprowadzenia do gamy Peugeota w modach 308 i 508;
– samochodów elektrycznych Citroën C-Zero i Peugeot i0n wprowadzonych do sprzedaży na niektórych rynkach w grudniu 2010 roku; do tej pory przyjęto na nie już 3.000 zamówień;
– samochodu hybrydowego łączącego silnik wysokoprężny z elektrycznym – w br. Peugeot zaproponuje Klientom taką właśnie wersją modelu 3008 (HYbrid4).
Perspektywy na rok 2011
Sytuacja na europejskim rynku motoryzacyjnym powinna się ustabilizować w najbliższych miesiącach. Citroën i Peugeot powinny utrzymać trend wzrostowy dzięki wprowadzeniu do sprzedaży takich modeli, jak 508, 3008 HYbrid4, DS4, a później jeszcze DS5.
Rok 2011 powinien być rozwojowy także w regionie Ameryki Łacińskiej, choć na pewno nie będzie tam aż tak spektakularnych wzrostów, jak w roku ubiegłym.
Prężnie powinien się w dalszym ciągu rozwijać rynek chiński, nawet mimo ograniczeń w rejestracji nowych samochodów w Pekinie. Spodziewane jest utrzymanie dwucyfrowej dynamiki rozwoju rynku motoryzacyjnego w Państwie Środka.
W Rosji, gdzie wprowadzono premie za złomowanie starych samochodów, sprzedaż powinna w dalszym ciągu dynamicznie rosnąć, zwłaszcza w świetle sporych przychodów tego kraju związanych ze wzrostem cen surowców, których ten kraj jest znaczącym eksporterem.
Rosnące plany sprzedaży na tych priorytetowych rynkach powinny umożliwić koncernowi PSA Peugeot Citroën osiągnięcie 50% sprzedaży poza Europą w roku 2015.
Na podstawie publikacji PSA Peugeot Citroën
KG
zdjęcia: archiwum
Najnowsze komentarze