Po raz drugi w tym sezonie – po Rajdzie Meksyku – Citroën zaliczył potrójne zwycięstwo w jednej rundzie Rajdowych Mistrzostw Świata FIA. W zakończonym w niedzielę Rajdzie Portugalii pierwsze miejsce zajęła załoga Sébastien Ogier / Julien Ingrassia, za którą na podium uplasowały się dwa Citroëny C4 zespołu Total World Rally Team.
Sébastien Loeb i Daniel Elena, zdobywcy drugiego miejsca, powiększyli swoją przewagę w Klasyfikacji Kierowców bieżącego sezonu. Dani Sordo i Marc Martí, zajmując trzecią pozycję, pomogli zespołowi zwiększyć dystans dzielący go od najważniejszych rywali w walce o tytuł w Klasyfikacji Producentów.
Trzeci etap Rajdu Portugalii, choć znacznie krótszy od dwóch pierwszych, zapowiadał się emocjonująco. Rano rywalizacja była jeszcze daleka od rozstrzygnięcia. Gdy Sébastien Ogier i Sébastien Loeb, zajmujący odpowiednio pierwszą i drugą pozycję, wyjeżdżali z parku serwisowego, dzieliła ich różnica 21,1 s. Olivier Quesnel, szef zespołu Citroën Racing, dał obu załogom jasne instrukcje: „Kwestię zwycięstwa mają sami rozstrzygnąć pomiędzy sobą. Ja wymagam tylko, aby oba auta skutecznie dotarły do mety!”
Ostatni etap rajdu składał się z dwóch pętli po dwa odcinki specjalne plus końcowy (drugi) przejazd pokazowego superoesu na stadionie Algarve. Sébastien Loeb, mający drugą pozycję startową, wiedział, że musi odrobić jak najwięcej ze swojej straty do Ogiera w pierwszym przejeździe obydwu długich oesów. I rzeczywiście, sześciokrotny Mistrz Świata zarówno na OS14, jak i OS15 uzyskał najlepszy czas i zjeżdżając na serwis w połowie dnia miał już tylko 11 s. straty do lidera. „Rano pojechaliśmy dobrze, ale trudno będzie nam wygrać ten rajd” – oceniał swoje szanse Loeb. – „Ogier musi co prawda odkurzać trasę, ale i tak jest bardzo szybki i nie popełnia błędów. Nadal mamy szansę odebrać mu zwycięstwo i dopóki tak będzie, zamierzam atakować i próbować odebrać mu pierwsze miejsce”.
Dani Sordo zaczynał ostatni etap na czwartym miejscu i po dwóch pierwszych oesach wrócił na trzecią pozycję. „Na pierwszym odcinku nie czułem się pewnie, bo w powietrzu unosił się pył po przejazdach poprzednich załóg. Jednak już w następnym mogłem zaatakować i udało mi się znaleźć dobry rytm. Od Pettera Solberga dzieli mnie bardzo mała różnica. Jeżeli utrzymam to tempo, po raz drugi w tym sezonie wywalczę miejsce na podium” – mówił Hiszpan podczas przerwy na serwis po pierwszej pętli.
Podczas drugiego przejazdu dwóch szutrowych odcinków specjalnych Loeb ponownie był najszybszy, ale przewaga zyskana nad Sébastienem Ogier nie wystarczyła do wyjścia na prowadzenie. W tej sytuacji Loeb pogodził się z drugim miejscem na podium i skupił się na tym, aby na trasie superoesu utrzymać wywalczoną pozycję. „To była wspaniała, bardzo wyrównana walka. W pierwszym etapie straciliśmy dużo czasu, musząc odkurzać trasę. Później ani na chwilę nie zaprzestawaliśmy walki o zwycięstwo, ale widocznie zabrakło jeszcze odrobiny prędkości. Patrząc na moją jazdę z perspektywy mety, myślę, że nie jechałem dość agresywnie. Tak, czy inaczej, wygrał dzisiaj ten zawodnik, który był najszybszy. Nasze drugie miejsce jest bardzo dobrym wynikiem, ponieważ dzięki temu od dziś mamy aż 38 punktów przewagi nad naszymi najważniejszymi rywalami w Klasyfikacji Kierowców”.
Dzięki zajęciu trzeciego miejsca przez Daniego Sordo, Citroën zdobył także pełną pulę punktów w Klasyfikacji Producentów, a przewaga dzieląca zespół od drugiego teamu w tabeli wzrosła z 5 do 26 pkt. „Jestem dumny, że dałem mojemu zespołowi ten wynik” – powiedział na mecie zmęczony, ale szczęśliwy Sordo. – „Mogliśmy być jeszcze bliżej obu Sébastienów, gdyby nie parę drobnych problemów, ale najważniejsze, że uzyskałem maksimum punktów dla Citroëna. Bardzo się cieszę, że kończę pierwszą połowę sezonu udanym występem. Nie mogę się już doczekać rajdów na asfalcie”.
Frédéric Banzet, dyrektor marki Citroën, z wielkim zadowoleniem przyjął zajęcie całego podium przez Citroëny C4 WRC. „Podzielałem decyzję Oliviera Quesnel, podjętą w prawdziwym duchu sportowym, aby pozwolić dwóm wielkim kierowcom rozstrzygnąć ten pojedynek pomiędzy sobą, bez ingerencji ze strony zespołu. Decyzja ta okazała się słuszna – zaliczyliśmy wspaniały wynik. Sébastien Ogier i jego zespół Citroën Junior Team zasłużyli na zwycięstwo w tym rajdzie, szczególnie po tym, jak przy innych okazjach pomogli zespołowi Citroën Total World Rally Team w wywalczeniu zwycięstwa. Drugie i trzecie miejsce, zaliczone w Portugalii przez Sébastiena Loeba i Daniego Sordo, dają Citroënowi naprawdę solidną przewagę w Klasyfikacji Producentów, a więc bilans tego weekendu jest dla nas bardzo pozytywny”.
Nieoficjalna klasyfikacja końcowa na mecie Rajdu Portugalii
1. Ogier / Ingrassia, Citroën C4, 3h51:16,1
2. Loeb / Elena, Citroën C4, +7,9
3. Sordo / Marti, Citroën C4, +1:17,6
4. Hirvonen / Lehtinen, Ford Focus, +1:32,0
5. P. Solberg / Mills, Citroën C4, +1:35,7
6. Wilson / Martin, Ford Focus, +7:10,1
7. Ostberg / Andersson, Subaru Impreza, +7;28,3
8. Villagra / Perez Companc, Ford Focus, +10:36,1
9. Al Qassimi / Orr, Ford Focus, +10:55,8
10. Räikkönen / Lindstrom, Citroën C4, +11:34,3
Klasyfikacja oficjalna Kierowców w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2009 po rundzie 6/13:
1. Sébastien Loeb – 126
2. Sébastien Ogier – 88
3. Mikko Hirvonen – 74
4. Jari-Matti Latvala – 72
5. Petter Solberg – 65
6. Dani Sordo – 49
7. Matthew Wilson – 38
8. Federico Villagra – 26
9. Henning Solberg – 24
10. Kimi Räikkönen – 15
11. Mads Östberg – 10
12. Xavier Pons – 6
13. Jari Ketomaa – 4
14. Martin Prokop – 2
15. Dennis Kuipers – 2
16. Khalid Al-Qassimi – 2
17. PG Andersson – 1
18. Armindo Araujo – 1
19. Aaron Burkart – 1
Klasyfikacja oficjalna Konstruktorów w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2009 po rundzie 6/13:
1. Citroën Total WRT – 189
2. BP Ford Abu Dhabi WRT – 163
3. Citroën Junior Team – 106
4. Stobart M-Sport Ford – 84
5. Munchi’s Ford – 40
Najbliższa runda: Rajd Bułgarii, w dn. 9-11 lipca 2010.
Źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze