Renault 16 miał być samochodem klasy średniej, który w zamierzeniach swoich twórców przestrzenią i komfortem będzie w stanie konkurować z Citroënem DS. Nowoczesne zawieszenie, nowe silniki, kilka ciekawych rozwiązań technicznych, wszystko to powstawało w bardzo trudnych czasach, gdy firma podnosiła się z sytuacji po wojnie. Projekt przygotowywano wiele lat. Czy podbił rynki?
Renault przez kilka lat mogło tylko obserwować wielki sukces Citroëna z jego modelem DS. Państwowa firma zgrzytała zębami ale nie była w stanie zaproponować nic nowego. Dopiero 1965 roku na rynek trafił bardzo nowoczesny model, który miał szansę z DS konkurować. A przynajmniej tak wydawało się zarządowi Renault.
Zobacz: Testy samochodów Renault. Opinie, pomiary, spalanie
Renault 16 było rzeczywiście samochodem bardzo innowacyjnym. Projekt rozpoczął się od pomysłu na auto rodzinne, który byłoby łatwy w utrzymaniu, przeznaczonego dla osób o dobrej sytuacji finansowej, z dobrym dostępem do bagażu, wygodnym i zaprojektowanym dla sieci drogowej we Francji. Było tu i niezależne zawieszenie i nowy silnik z blokiem aluminiowym Cléon o pojemności 1.5 (55 KM) i 1.6 litra (84 KM). Jednostka udana, rozwijana w kolejnych modelach.
Zobacz: Aktualności ze świata Renault. Codziennie
Renault 16 było też pierwszym samochodem tego typu z podnoszoną klapą z tyłu, czyli hatchbackiem. Czy się spodobało? Wprowadzenie na rynek samochodu konkurującego z Citroënem DS było bardzo ryzykowne! A jednak klienci go bardzo polubili – wyprodukowano blisko 1,9 miliona egzemplarzy!
Zobacz: nowe samochody Renault. Promocje
Produkcja R16 trwała do roku 1980. Jak na samochód klasy średniej, wynik imponujący. DS powstał w 1,5 miliona egzemplarzy. Do legendy przeszedł jednak Citroën, o R16 dzisiaj nikt nie pamięta.
Najnowsze komentarze