Strategia Renault 2016 – Drive the Change została opracowana, aby zrealizować dwa cele:
– zapewnić rozwój grupy,
– wygenerować trwałe wolne przepływy pieniężne (Free Cash Flow),
w tym w latach 2011–2013:
– ponad 3 miliony samochodów sprzedanych w 2013 r.,
– przynajmniej 2 miliardy euro skumulowanych wolnych przepływów pieniężnych.
Aby osiągnąć te cele, Grupa Renault będzie działać w siedmiu głównych obszarach:
– kontynuacja polityki innowacji,
– szeroka oferta produktów,
– wzmocnienie wizerunku marki Renault,
– doskonalenie relacji z klientami,
– optymalizacja wydatków na badania, rozwój oraz inwestycje,
– redukcja kosztów,
– utrzymanie pozycji w Europie i ekspansja na rynkach międzynarodowych.
Carlos Ghosn, Dyrektor Generalny koncernu Renault: Sukces Renault 2016 – Drive the Change opiera się na mobilizacji kobiet i mężczyzn, pracowników Renault. To oni są siłą naszego przedsiębiorstwa. To oni, poprzez swoje zaangażowanie, dzień po dniu budować będą „Renault jutra”: konkurencyjne, odpowiadające na uzasadnione oczekiwania naszych klientów, pracowników i akcjonariuszy. Przedsiębiorstwo silne, reprezentujące solidny wizerunek marki oraz doskonałą jakość produktów i usług. Dumne ze swoich francuskich korzeni i prowadzące działalność na całym świecie, oferujące mobilność dostępną dla wszystkich. Zrównoważone, podejmujące wyzwania energetyczne i środowiskowe XXI wieku.
Renault przetrwało kryzys, rozwijając swoją działalność na rynkach pozaeuropejskich, opierając ją również na modelach spoza znanej rodziny Megane. Dzisiaj wyniki Grupy w równym stopniu opierają się na samochodach użytkowych (Renault, pierwsza marka w Europie od 13 lat) oraz gamie produktów bazującej na platformie M0, w której sukcesy odnoszą w szczególności Duster i Sandero. Grupie udało się odnaleźć drogę do doskonalenia jakości, a wydatki z tytułu napraw gwarancyjnych spadły o 57% pomiędzy rokiem 2006 a 2010.
Wzmocnione tymi osiągnięciami Renault planuje trwały wzrost: ponad 3 miliony sprzedanych samochodów w 2013 r. oraz skumulowane wolne przepływy pieniężne z działalności operacyjnej w wysokości co najmniej 2 miliardów euro. W odniesieniu do marży operacyjnej celem Grupy jest przekroczenie 5% obrotów w 2013 r.
Zarządowi Renault zaproponowana zostanie nowa polityka wypłacania dywidend w formie uchwały przyjmowanej co roku przez walne zgromadzenie akcjonariuszy. Będzie ona opierała się na dwóch składowych:
– dywidendy otrzymane od spółek stowarzyszonych będą systematycznie wypłacane akcjonariuszom Renault w kolejnym roku,
– dodatkowa dywidenda obliczona na podstawie wolnych operacyjnych przepływów pieniężnych ze sprzedaży samochodów będzie mogła być wypłacana razem z podstawową, w zależności od okoliczności i finansowej sytuacji Renault.
SIEDEM OBSZARÓW DZIAŁANIA DLA OSIĄGNIĘCIA PLANOWANYCH CELÓW
1. Innowacyjność, mająca na celu zmniejszenie wpływu samochodów na środowisko
Renault wprowadza innowacyjne pojazdy elektryczne.
Jego ambicją jest osiągnięcie, wraz z partnerującym mu Nissanem, pozycji lidera w zakresie transportu o zerowym poziomie emisji, czyli pierwszego producenta samochodów, który wprowadzi na rynek pełną gamę elektrycznych samochodów osobowych i użytkowych w cenie dostępnej dla jak największej rzeszy odbiorców. Rok 2011 będzie rokiem przełomowym w historii Renault dzięki wprowadzeniu trzech samochodów elektrycznych: Fluence Z.E., Kangoo Z.E. oraz Twizy. W roku 2012 do gamy samochodów elektrycznych dołączy ZOE.
Renault wprowadza innowacje w postaci silników termicznych o nazwie Energy
Całkowicie nowy silnik 1.6 Energy dCi 130 będzie najmocniejszym na rynku silnikiem o takiej liczbie cylindrów i oferować będzie najlepszy stosunek emisji do mocy w swojej kategorii. W modelach Scénic oraz Grand Scénic, których wprowadzenie na rynek planowane jest w maju 2011, pozwoli na ograniczenie emisji CO2 o 20% w porównaniu z poprzednią generacją.
Nowe silniki benzynowe Renault, Energy TCe, ograniczą emisję CO2 w samochodach z segmentu I oraz M1 o około 30% (czyli o 40 g/km emisji CO2 i 1 l/100 km zużycia paliwa).
Wszystkie te innowacyjne rozwiązania pozwolą znacznie ograniczyć emisje CO2: dzisiejsza emisja na poziomie 137 g/km w 2013 r. zostanie w europejskiej gamie Renault zredukowana średnio do wartości poniżej 120 g/km, a następnie poniżej 100 g/km w 2016 dzięki wprowadzeniu samochodów elektrycznych.
2. Szeroka oferta produktów
Kompletna gama samochodów elektrycznych wprowadzona do masowej sprzedaży
Cztery nowe samochody elektryczne produkowane od 2012 r., nowe modele wprowadzone w latach 2014–2016: gama samochodów elektrycznych Renault w połączeniu z ofertą Nissana pomoże Aliansowi wprowadzić na rynek światowy 1,5 miliona samochodów przed rokiem 2016. Od 2015 r. Alians dysponować będzie mocami produkcyjnymi na poziomie 500.000 samochodów rocznie.
Wzbogacona gama samochodów o napędzie termicznym, całkowicie odnowiona w latach 2011–2016
Marki grupy Renault oferować będą 44 modele w 2013 roku oraz 48 w 2016 roku, w porównaniu z 40 modelami w roku 2010 i 30 w 2005.
– W Europie, poza gamą samochodów elektrycznych, wprowadzane będą wiodące modele: Twingo faza 2 w 2011 roku, nowe Clio w 2012 roku, samochód rodzinny i mały samochód użytkowy marki Dacia w 2012 roku.
– na rynkach międzynarodowych gama samochodów faktycznie dopasowana do ich potrzeb, w szczególności w segmencie limuzyn − poprzez wprowadzenie Fluence, Latitude i SM7. Duster również odegra kluczową rolę w zwiększaniu sprzedaży poza Europą.
3. Silniejsza marka Renault
Marka Renault posiada prawdziwe atuty i elementy charakterystyczne, na których chce się oprzeć, odbudowując swój wizerunek: innowacja dla wszystkich, jakość oraz design.
Innowacja dla wszystkich
W historii Renault przewija się motyw innowacji dostępnych dla szerokiego grona odbiorców. Ostatnio jest to wbudowana nawigacja samochodowa, połączona z Carmiant TomTom, dostępna za mniej niż 500 euro. Samochód elektryczny jest dziś doskonałym przykładem innowacji przeznaczonej dla wszystkich – jego cena zakupu i koszty eksploatacji utrzymują się na tym samym poziomie co podobnych modeli w wersji z silnikiem diesla.
Jakość – siła, o której należy mówić
Wzmocnienie marki opiera się również na powrocie do jakości Renault. Dziś wszystkie klasyfikacje producentów umieszczają produkty Renault wśród tych charakteryzujących się najwyższą jakością, czasem nawet przed markami specjalistycznymi. Renault znajduje się również w gronie trzech najlepszych marek, jeśli chodzi o niezawodność. Celem Grupy jest przekazanie tej wiedzy klientom i wejście do grona liderów jakości wśród producentów samochodów seryjnych przed końcem 2013 roku.
Nowa stylistyka Renault
Zaprezentowany na salonie samochodowym w Paryżu concept-car DeZir zainicjował odnowę stylu projektowania Renault, jest to tendencja, w którą wpisuje się cała seria samochodów koncepcyjnych, w tym Renault CAPTUR. Nowa faza Twingo i nowe Clio jako pierwsze będą ilustracją tej nowej strategii. Wszystkie charakteryzować się będą założeniami stylistycznymi marki – ciepłem i zmysłowością.
4. Doskonalenie relacji z klientami
W różnych krajach (na przykład we Francji i Hiszpanii) Renault jest doceniane za jakość swoich usług. Jakość ta musi teraz zostać rozszerzona na cały świat i na wszystkie usługi: nie tylko sprzedaż, ale również obsługę posprzedażną i finansowanie sprzedaży. W związku z tym, poczynając od tego roku, Renault uruchomi w całej swojej sieci „Zobowiązanie na rzecz Klientów” zawierające osiem elementów: na przykład informowanie o stanie zamówienia aż do momentu dostawy lub gwarancję wypróbowania każdego samochodu z oferty.
5. Zoptymalizowane wydatki na badania i rozwój oraz na inwestycje
Celem Planu jest utrzymanie wydatków na inwestycje, badania i rozwój poniżej 9% obrotów, przy jednoczesnym zwiększeniu zasięgu geograficznego Grupy i kontynuowaniu jej polityki innowacji.
Wspólne platformy w celu zwiększenia produkcji oraz wydajności
– Nowa platforma C-D dzielona z Nissanem dla gamy średniej i luksusowej pozwoli docelowo na produkcję 1,5 miliona samochodów rocznie.
– Renault i Daimler dzielić będą platformę A przy produkcji przyszłych Twingo i Smartów.
– Platformy pojazdów użytkowych Renault skorzystają z porozumienia z Nissanem i Daimlerem.
80% modeli wprowadzonych pomiędzy rokiem 2014 a 2016 będzie produkowanych w oparciu o platformę dzieloną z partnerem.
Standaryzacja części poprzez stosowanie modułów
Renault zainicjuje nowe podejście do standaryzacji, opierając się na modułach, czyli częściach od początku projektowanych tak, aby móc je zastosować w różnych samochodach. Po raz pierwszy zostaną użyte w platformach M0 (Entry), B oraz C-D.
6. Redukcja kosztów
Monozukuri: metoda pozwalająca na obniżenie bezpośredniego kosztu naszych samochodów o 4% rocznie
Zainicjowany w 2010 roku w 4 fabrykach pilotażowych projekt monozukuri został następnie wprowadzony do wszystkich zakładów Grupy. Wprowadzona przez Renault dzięki Nissanowi, metoda ta polega na czuwaniu nad całością łańcucha tworzenia jakości – od projektowania samochodu po dostawę do klienta końcowego – zamiast nad poszczególnymi działami oddzielnie (zakupy, produkcja, logistyka, dostawa). Pozwoli to na obniżenie kosztów bezpośrednich o 12% do roku 2013.
Lepsze wykorzystanie zakładów produkcyjnych
Renault przystosowuje swoje moce produkcyjne w Europie i zwiększa produkcję w pozostałych częściach świata. Zakłady Renault skorzystają na istnieniu Aliansu i współpracy strategicznej z Daimlerem.
Czynniki te pozwolą na zwiększenie wykorzystania mocy produkcyjnych zakładów o 20 punktów i osiągnięcie w ten sposób stopnia wykorzystania przekraczającego 100% na świecie do końca 2013 roku.
7. Pozostać silnym w Europie i rozwijać się na rynkach międzynarodowych
Renault, 2. marka w Europie
Na rynku o niskim wzroście, gdzie wydatki gospodarstw domowych przeznaczone na samochód zmniejszyły się o jedną czwartą w latach 2000–2010, Renault ma nadzieję dalej wykorzystywać rozwój rynku w kierunku małych samochodów i przystępnych cenowo technologii, zachowując przy tym swoją pozycję w Europie.
Na rynku międzynarodowym trzy priorytety: Brazylia, Indie i Rosja
W 2013 roku Brazylia ma zostać drugim rynkiem Renault, Rosja czwartym (przesunięcie się w górę o 5 miejsc) oraz pierwszym w odniesieniu do sprzedaży marki Lada, a Indie jedenastym (zmiana o 20 miejsc w górę).
– Brazylia: w ramach starań o trwały udział w rynku powyżej 5%, wprowadzenie 3 nowych modeli w 2011 roku: Sandero faza 2, Fluence i Duster.
– Rosja: docelowy udział w rynku w 2013 roku w wysokości 6% (poza marką Lada), z poszerzoną ofertą: Duster wprowadzony na rynek w 2012 roku, nowy model oparty na platformie M0, produkowany w Togliatti, w 2013 roku.
– Indie: wprowadzenie 2 modeli w 2011 roku, Koleos i Fluence; jeden SUV w 2012 roku; w 2013 roku 6 modeli znajdzie się na indyjskim rynku.
PERSPEKTYWY NA 2011 ROK
Przewiduje się, że w 2011 roku rynek globalny (samochody osobowe + samochody użytkowe) wzrośnie o 6% w porównaniu z rokiem 2010. Rozwój w różnych regionach charakteryzować się będzie znacznym zróżnicowaniem: rynki zagraniczne pozostaną dynamiczne, a rynek europejski kontynuować będzie konsolidację (0 do -2%), ze spadkiem w szczególności na rynku francuskim (rzędu -8%).
W tym kontekście, posiadając atuty w postaci gamy silników termicznych i po wprowadzeniu gamy samochodów elektrycznych, grupa Renault powinna w 2011 roku osiągnąć wielkość sprzedaży i obrót przewyższające te uzyskane w roku 2010. Celem Grupy jest osiągnięcie wolnych operacyjnych przepływów pieniężnych ze sprzedaży samochodów powyżej 500 milionów euro, z kosztami badań i rozwoju oraz kosztami inwestycji na poziomie 9% obrotów.
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze